Toetsen en toetsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Een systemische aanpak van toetsing
Toetsing van medische competentie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Formatief - summatief evalueren
….een korte presentatie
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005.
Risico’s en gevaren van techniek
Projectonderwijs in het HBO
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Marit van Albada Máxima Medisch Centrum Oncologisch/ trombose centrum
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Evalueren ondersteunen. Niveau Bologna (1999) EQF (2008) Decreet op kwalificatiestruct uur (2009) Domeinspecifieke leerresultatenkad ers Toetsing NVAO.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
5 Werving en selectie.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Methodologie & Statistiek I Principes van statistisch toetsen 5.1.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Economie in de bovenbouw
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Professionalisering Medewerkers
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop ‘visieversneller’
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
planning analyse voorbereiding actie
Examens met ICT komen er aan
Toetsing Vakdidactiek 2.
Toetsen in nieuwe scheikunde
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Examens met ICT komen er aan
Praktijktoets & mondelinge toets
Analyse jaarverslagen RvC
Transcript van de presentatie:

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid Lambert Schuwirth

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht algemene introductie wat is essentieel? de goede professional

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht wat is een goede professional? goed handschrfit mediakennis reflectief persoon goede attitude weet veel levenservaren goede manager goede teamwerker empathisch persoon communicator vaardigheden goede probleemoplosser

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht eenvoudig he? slaagt competent test zakt incompetent

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht eenvoudig is het niet competent incompetent slaagt zakt

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht twee grote problemen toetsing meet vaker competentie dan performance  er bestaan geen (externe) gouden standaarden 

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht wat is dan een goede toets? zijn open vragen beter dan gesloten? mondeling beter dan schriftelijk? computer beter dan pen en papier? portfolio beter dan kennis\toetsing?

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht wat is dan een goede toets? intrinsieke standaarden

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht intrinsieke standaarden     U = B V E K A B = betrouwbaarheid V = validiteit E = educational impact K = kosten A = acceptatiegraad

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht betrouwbaarheid 48% 68% 0% 100% 58%

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht betrouwbaarheid: steekproeffout

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht betrouwbaarheid: meetfout

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht betrouwbaarheid: overwegingen why is it not the holy grail B C D A zak-slaaggrens

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht validiteit toetsinhoud toetsdoel

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht validiteit: indirecte validiteit een examen is een psychologische test en moet ook op die wijze gevalideerd worden: - correlaties - verschillen in gemiddelde scores - factoranalyses

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht validiteit: directe validiteit een examen is een verzameling direct praktijk- relevante opgaven en moet ook zo gevalideerd worden - blauwdrukken - itemconstructie - kwaliteitscontrole

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht educational impact curriculum toetsing inhoud vorm programmering docent student regelgeving

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht kosten - toetsing is belangrijk, maar - toetsing is duur, en - hoog-kwalitatieve toetsing is heel duur

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht acceptatie - politieke aspecten - support in de eigen groep - verantwoordelijkheid t.o.v. maatschappij

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht intrinsieke standaarden     U = Bg Vg Eg Kg Ag B = betrouwbaarheid V = validiteit E = educational impact K = kosten A = acceptatie g = gewicht

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht keuze belang 100 % 0 % aspect B V E KC A

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht keuzes: commercieel toetsinstituut belang 100 % 0 % aspect B V E K A

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht keuzes: onderwijsinstelling belang 100 % 0 % aspect B V E K A

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud 2 domeinspecificiteit 3 objectiviteit versus steekproefneming 4 proces- versus uitkomstmeting 5 toetstheorie versus toetspraktijk 6 wet van behoud van energie 7 actie is - reactie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht zincompletering antoniemen analogieën MCQ OEQ FIB

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud vorm bepaalt in hoge mate wat de toets meet de inhoud is secundair gecompliceerde inhouden zijn niet beter wegingen zijn psychometrisch niet zinvol

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud 2 domeinspecificiteit 3 objectiviteit versus steekproefneming 4 proces- versus uitkomstmeting 5 toetstheorie versus toetspraktijk 6 wet van behoud van energie 7 actie is - reactie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht 2 domeinspecificiteit Casus 2 Casus 2 Casus 1

Betrouwbaarheid als functie van toetstijd Korte Essay2 0.68 0.73 0.84 0.82 Praktijk Video toets6 0.62 0.76 0.93 Toets- tijd in Uren 1 2 4 8 MCQ1 0.62 0.76 0.93 Paper cases1 0.36 0.53 0.69 0.82 Monde- ling3 0.50 0.69 0.82 0.90 Obser- vatie assessment5 0.43 0.60 0.76 0.86 Correlatie maat Arno 1Norcini et al., 1985 2Stalenhoef-Halling et al., 1990 3Swanson, 1987 5Newble & Swanson, 1987 6Ram et al., 1999

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud 2 domeinspecificiteit 3 objectiviteit versus steekproefneming 4 proces- versus uitkomstmeting 5 toetstheorie versus toetspraktijk 6 wet van behoud van energie 7 actie is - reactie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht 3 objectiviteit versus steekproefneming Mozart Lambert experts Suppose I were to write ten pieces of music and submit them to a panel of experts to judge the musical artistry, and I would submit 10 pieces written by Andrew Lloyd Webber (or any other composer), the panel would undoubtedly come to the conclusion that Webber is the greater artist than I am. It does not matter whether I would submit ten different pieces written by me, or ten new pieces written by Lloyd-Webber, or even replace the experts by ten differnet experts. The decision will generalise in all sources of variance, as long as the sampling is done correctly. Correct sampling does not only mean sufficient data points, but also collected in the right way.

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud 2 domeinspecificiteit 3 objectiviteit versus steekproefneming 4 proces- versus uitkomstmeting 5 toetstheorie versus toetspraktijk 6 wet van behoud van energie 7 actie is - reactie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht 4 proces- versus uitkomstmeting ingangsklacht oplossing

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud 2 domeinspecificiteit 3 objectiviteit versus steekproefneming 4 proces- versus uitkomstmeting 5 toetstheorie versus toetspraktijk 6 wet van behoud van energie 7 actie is - reactie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht 5 toetstheorie versus toetspraktijk Als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen Murphy is een optimist Hoe beter de toetsmethode, hoe minder mensen haar begrijpen Diegenen die de methode het minst begrijpen hebben de grootste mond en de meeste macht binnen de instelling

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud 2 domeinspecificiteit 3 objectiviteit versus steekproefneming 4 proces- versus uitkomstmeting 5 toetstheorie versus toetspraktijk 6 wet van behoud van energie 7 actie is - reactie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht 6 wet van behoud van energie Je kunt maar maximaal zoveel kwaliteit uit je toetsing krijgen als bereid bent er aan tijd, geld en mankracht in te stoppen

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen uit de literatuur 1 vorm versus inhoud 2 domeinspecificiteit 3 objectiviteit versus steekproefneming 4 proces- versus uitkomstmeting 5 toetstheorie versus toetspraktijk 6 wet van behoud van energie 7 actie is - reactie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht 7 actie is - reactie Iedere actie op het gebied van onderwijs en toetsing leidt tot een reactie van studenten: - onverwacht - ongewenst - oncontroleerbaar

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht 7 actie is - reactie dus onderzoek regelmatig en stel bij

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen voor digitaal toetsen 1 vorm versus inhoud gedigitaliseerde MC toets is niet anders dan een gedigitaliseerde MC toets. plaatjes/filmpjes, geluidjes hebben maar een beperkt effect variatie aan vraagvormen is nodig, er is niet één enkele die het allemaal kan ontwikkelingen dus richten op uitbreiding variatie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen voor digitaal toetsen 2 domeinspecificiteit Niet lange simulaties voor summatieve toetsing. Is geprobeerd, werkt niet Korte key-features werken

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen voor digitaal toetsen 3 objectiviteit versus steekproefneming Hi-fi is niet gelijk aan validiteit. Als sample te klein is is ook de mooiste simulatie/VP nutteloos om uitspraken te doen In IT-toetsing ook open vormen gebruiken (eventueel handscoren) hoe kan IT-toetsing subjectieve assessment ondersteunen. Voorbeeld AKO-folio.

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen voor digitaal toetsen 4 proces- versus uitkomstmeting Verhaal PMPs in de 8-er jaren: Scoring  geen eenduidigheid over proces. Lange vertakte simulaties lijken goed, maar zijn het niet Proficiency versus efficience: expertise meet je niet door grondigheid te meten maar casusspecificiek efficiëntie. Leg uit wat expertise is.

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen voor digitaal toetsen 5 toetstheorie versus toetspraktijk software-implementatieproblemen (Noem SAP bij ons). Denk aan onverwacht fout gebruik (verhaal modem bij eerste computerafname)

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen voor digitaal toetsen 6 wet van behoud van energie Tijdsinvestering. Goede software die echt iets toevoegt vereist goede ontwikkeling. Combinatie onderwijskundigen, onderwijsgevers en IT-specialisten.

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht lessen voor digitaal toetsen 7 actie is - reactie Secure item banking bestaat niet plagiaat en plagiaatcontrole copy/paste internet is een rijke bron

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overwegingen bij IT in assessment 1 logistieke zaken 2 financiële zaken 3 psychometrische zaken 4 onderwijskundige zaken 5 acceptatie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overwegingen bij IT in assessment 1 logistieke zaken tele-distant testing authentificatie/time frame asynchrone assessment monitoring kwaliteitscontroleprocessen maar: server down virussen computer kapot beperkte afnamecapaciteit hackers mediagebruik redistributie van uitgaven

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overwegingen bij IT in assessment 2 financiële zaken hergebruik items drukkosten data-invoer automatische planning maar: systeembeheerder afschrijving apparatuur software-aanschaf software-ontwikkeling

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overwegingen bij IT in assessment 3 psychometrische zaken itemanalyses equating sequential testing computer adaptive testing IRT-modelling statistische analyses

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overwegingen bij IT in assessment 4 onderwijskundige zaken simulaties van lo-fi tot hi-fi informatiezoekopdrachten knowledge management e-portfolios maar: vaak mooie oplossingen waarvoor nog geen probleem bestond (na de implementatie vaak wel) vraag is altijd waarom de gekozen oplossing de beste was nieuwigheid gaat er snel van af informatiemanagement voor docenten

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overwegingen bij IT in assessment 5 acceptatie gebruikersgemak/digibetisme betrouwbaarheid instructie/helpfunctie veiligheid fool-proof flexibiliteit

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht samenvatting en belangrijkste lessen Fitness for purpose is de belangrijkste leidraad Er is veel bekend, vind niet opnieuw het wiel uit Een goede beslissing is een rationele beslissing Plan en monitor iedere nieuwe implementatie

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht Dank u

Toetsen en toetsbeleid Universiteit Maastricht