FILOSOFIE VAN DE 19e EEUW: INTELLECTUELE HELDEN & CRUCIALE KWESTIES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geloven in de hoop.
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
De les van de graankorrel
Filosofie Op HAVO en VWO.
Is er leven na de dood?.
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
“Een reis naar Licht”.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De gevolgen van de zonde
Respectvolle bejegening
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hoe kun je Geloven? 1.
Woord van Leven Februari 2010.
Maar wat zeg jij?.
Woord van Leven November 2009.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Woord van Leven Mei 2011.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
De Toekomst van Trotse Mensen
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Het is precies 19:06.
De theoretische cultuur (3a)
28 februari 2013 bijbelstudie nr. 5 Vanaf hoofdstuk 2:8.
Het is volbracht … Tegen zombies & plaaggeesten ! - VYA 18 mei
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
Woord van Leven Augustus 2011.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Christelijke Vrijheid
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Welkom op TOV!.
Verlangen naar licht.
Achttiende en negentiende eeuw
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Wat is de zin van het leven?
De doop in de Heilige Geest
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Renaissance en Opstand
3 oktober 2015 Garderen. De vraag is niet: waar gaat een mens heen als hij sterft? De vraag is: als een mens sterft, zal hij herleven? inleiding.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Romeinen 8: 12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven. 13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven.
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
gespreksvaardigheden
Paulus op reis Handelingen 17. Paulus in Athene 25 Hij wordt ook door mensenhanden niet gediend alsof Hij iets nodig heeft; Hij Zelf geeft aan allen.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Ethische Visies.
Het werk van de Geest.
OF DOE JE EN VOEL JE WAT JE BENT?
ZONDE OVERWINNEN Les 7 voor 18 november 2017.
Transcript van de presentatie:

FILOSOFIE VAN DE 19e EEUW: INTELLECTUELE HELDEN & CRUCIALE KWESTIES

COLLEGES Zijn en worden. De onweerstaanbaarheid van de wil. De kunst van het verleiden. Kapitalisme en vervreemding. De strijd voor vrijheid. Nihilisme en vitalisme.

VI. NIHILISME EN VITALISME

PERSPECTIVISME Kan het nihilisme worden overwonnen? AMOR FATI Wanneer wordt iemand een slaaf? HET LEVEN ALS KUNSTWERK Wat houdt het goede leven in?

1. PERSPECTIVISME

FRIEDRICH NIETZSCHE Korte biografie: 1844: geboren op 15 oktober in Röcken. 1849: Nietzsches vader sterft. 1858-1864: middelbare school in Naumburg. 1864-1869: studeert klassieke filologie en theologie in Bonn en Leipzig. 1865: Nietzsche leest Schopenhauer. 1868: Nietzsche ontmoet Wagner (1813-1883). 1869: hoogleraar klassieke filologie in Basel. 1870: dient als hulp in het ziekenhuis gedurende de Frans-Duitse oorlog (1870-71). 1879: beëindigt zijn hoogleraarschap vanwege ziekte. 1880-1889: een nomadisch bestaan. 1882: Nietzsche ontmoet Lou von Salomé (1861-1937). 1889: geestelijke inzinking. 1897: Nietzsches moeder sterft. 1900: sterft op 15 augustus te Weimar.

BELANGRIJKE PUBLICATIES Die Geburt der Tragödie (1872). Unzeitgemäße Betrachtungen (1873/76). Menschliches, Allzumenschliches (1878/80). Morgenröte (1881). Die fröhliche Wissenschaft (1882). Also sprach Zarathustra (1883/85). Jenseits von Gut und Böse (1886). Zur Genealogie der Moral (1887). Der Fall Wagner (1888). Der Antichrist (1888). Nietzsche contra Wagner (1888). Ecco homo (1888). Götzen-Dämmerung (1889).

PERIODES EN PUBLICATIES Het werk van Nietzsche kan opgesplitst worden in vier perioden: Eerste periode: 1872-1876. - Publicaties: Die Geburt der Tragödie; Unzeitgemäße Betrachtungen (1873/76). - Thema’s: teloorgang van de Griekse tragedie door toedoen van de filosofie die door Socrates wordt belichaamd; de wederopstanding van de tragedie in de muziek van Wagner; kritiek op met name de Duitse cultuur. Tweede periode: 1877-1882. - Publicaties: Menschliches, Allzumenschliches; Morgenröte; Die fröhliche Wissenschaft. - Thema’s: op zoek naar waarachtigheid; kritiek op morele en religieuze vormen van decadentie. Derde periode: 1883-1887. - Publicaties: Also sprach Zarathustra; Jenseits von Gut und Böse; Zur Genealogie der Moral. - Thema’s: nihilisme; proclamatie van een nieuw tijdsgewricht; Übermensch en de eeuwige wederkeer. Vierde periode: 1888-1889. - Publicaties: Ecco Homo; Der Antichrist; Nietzsche contra Wagner; Götzen- Dämmerung. - Thema’s: Nietzsche zelf; kritiek op het Christendom.

OP ZOEK NAAR EEN RADICAAL NIEUWE FILOSOFIE CONTRA HEGEL Een luid ‘nee’ tegen elk filosofisch systeem CONTRA SCHOPENHAUER Een luid ‘nee’ tegen het pessimisme CONTRA KIERKEGAARD Een luid ‘nee’ tegen de religie CONTRA MARX Een luid ‘nee’ tegen het socialisme. CONTRA MILL Een luid ‘nee’ tegen de scheiding tussen de ethiek van het goede leven en de handelingsethiek

VOORBIJ HET GODDELIJKE PERSPECTIEF Volgens Nietzsche is er geen goddelijk perspectief – zoals Hegel suggereert – van waaruit alles kan worden waargenomen en beoordeeld. Een theorie is niet waar op het moment dat ze correspondeert met een onafhankelijke realiteit. “Er zijn geen feiten, alleen interpretaties”, aldus Nietzsche. Hij introduceert een pragmatische kijk op waarheid > het criterium voor de waarheid is haar instrumentele waarde. Begrippen zijn nuttig zolang ze aspecten van de werkelijkheid voor het voetlicht brengen die een specifiek belang dienen.

GEEN NEGATIE VAN DE WIL Diagnose van Schopenhauer > leven is lijden. Zijn therapie > een ascetisch leven, dat wil zeggen afstand doen van al hetgeen het lijden veroorzaakt. Nietzsche > u moet ‘ja’ tegen het leven zeggen en accepteren dat u alleen kunt leven wanneer u ook lijdt. Affirmatie van het leven (Lebensbejahung) impliceert dat u moet lijden > pessimisme betekent dat u het leven doodt. Helden > degenen die werkelijk weten wat het betekent om te leven (Montaigne, Goethe, Stendhal). Zij vluchten niet in een “Boeddhistische negatie van de wil.”

DOOD VAN GOD Kierkegaard > naast de esthetische en ethische levensstijl, kan het individu kiezen voor een religieuze levensstijl. Nietzsche stelt dat het geen zin heeft om deze keuze te maken, omdat god dood is. Onder meer in ‘Die fröhliche Wissenschaft’ wordt geproclameerd: “God is dood”. Deze uitspraak verwijst naar het verval van het geloof in metafysische zekerheden die eeuwenlang constitutief waren voor de Christelijke waarden van de Europese cultuur. Vanwege de consequenties is het niet eenvoudig om van deze metafysische zekerheden afscheid te nemen. Gods dood impliceert het verlies van de legitimatie van de Christelijke waarden die ten grondslag liggen aan de Europese cultuur.

POST-SOCIALISME Voor Marx, verwijst het socialisme naar een maatschappij waar een eind is gemaakt aan situaties waarin mensen uitgebuit worden, dat wil zeggen niet langer slaven van het kapitalisme zijn. Nietzsche vindt dat het socialisme het resultaat is van een cultuur die gedragen wordt door ressentiment > de wrok van het proletariaat ten opzichte van de bourgeoisie. Het socialisme maakt van mensen slappe wezens in plaats van ze sterker te maken. Nietzsche kritiseert de ‘hordengeest’ (Herdenmentalität) die inherent zou zijn aan het socialisme.

HET GOEDE LEVEN Het liberalisme van Mill legt de nadruk op de negatieve vrijheid, ook al heeft hij aandacht voor de positieve vrijheid > minder staat, meer vrijheid. Zijn idee veronderstelt een duidelijke scheiding tussen de privésfeer en de publieke sfeer. Nietzsche vindt dat vrijheid voorbij deze scheiding te zoeken is > geen slaaf te zijn. Publieke zaken moeten radicaal perspectivistisch vanuit het privéperspectief worden bekeken, dat wil zeggen vanuit een idee van het goede leven.

FILOSOOF MET DE HAMER Qua stijl is het werk van Nietzsche nogal paradoxaal > tegelijkertijd zoekend en stellig, liberaal en dogmatisch, profaan en sacraal, etc. Het werk van Nietzsche kenmerkt zich ook door het gebruik van diverse genres > onder andere aforismen, essays, gedichten en pamfletten. De ondertitel van ‘Götzen-Dämmerung’ luidt: ‘Wie man mit dem Hammer philosophiert’. De hamer hanteert Nietzsche vooral om de metafysica stuk te slaan.

ANTI-METAFYSISCH Vanwege haar verlangen naar belangeloze kennis is de metafysica vergif voor iedereen die het leven omarmt. Nietzsche kritiseert de idee van belangeloze kennis. Het is een objectief gegeven dat mensen de werkelijkheid al naar gelang hun positie en belangen anders waarnemen. Waarheid is altijd de waarheid vanuit een bepaald perspectief. De diverse perspectieven zijn incommensurabel en niet in elkaar te vertalen. Perspectivisme > elke vorm van kennis claimt vanuit een bepaald standpunt de waarheid in pacht te hebben. Nietzsche is radicaal anti-metafysisch, omdat hij de zoektocht naar een perspectief dat boven alle perspectieven verheven is, verwerpt.

NA DE DOOD VAN GOD Door god dood te verklaren, heeft Nietzsche een bom gelegd onder allerlei normatieve vooronderstellingen die in de Westerse cultuur een centrale plaats innemen. God bood lange tijd het fundament voor de belangrijkste normatieve vooronderstellingen in het Westen > normen waren via de Bijbel immers door god aan de mens gegeven. Door god dood te verklaren, zadelde Nietzsche mensen op met de vraag: hoe kunnen normen tegenwoordig nog worden gefundeerd? De zoektocht naar een antwoord op deze vraag leidt volgens veel denkers tot nihilisme.

NIHILISME Nihilisme (van het Latijnse nihil: niets) > het verwerpen van een objectieve basis voor de kennis en de moraal. In abstracte woorden betekent nihilisme bij Nietzsche: een beweging waarbij de mens wegtrekt uit een centrum naar een onbekende plek x zonder de verwachting x ooit te bereiken. Meer concreet kritiseert Nietzsche het religieus nihilisme omdat ze een moraal verdedigt die deze wereld verafschuwt en een wereld die nog komen moet (het hemelrijk) zeer waardeert > dat leidt tot een devitalisering van de cultuur. Nietzsche strijdt voor een revitalisering van de cultuur > pantheïstisch vitalisme: al wat er is wil zichzelf ontplooien.

2. AMOR FATI

LEVEN ALS CENTRAAL BEGRIP Met het oog op een revitalisering van de cultuur verdedigt Nietzsche de actieve variant van een radicaal nihilisme > de totale verwerping van alle waarden (Umwertung aller Werte) om uiteindelijk aan gene zijde van goed en kwaad (Jenseits von Gut und Böse) het nihilisme te overwinnen. Dat impliceert dat het begrip ‘leven’ een zeer centrale plaats inneemt in Nietzsches filosofie. Het begrip ‘leven’ verwijst bij Nietzsche niet alleen naar het leven van een individu, maar naar al wat leeft > “Op het eeuwig levende komt het aan: wat is gelegen aan het ‘eeuwige leven’ en aan het leven in het algemeen?”

EEN ONVERZADIGBAAR VERLANGEN Nietzsche vraagt zich in zijn filosofie voortdurend af welke houding ten opzichte van het leven impliciet of expliciet uit iemands denken en handelen spreekt. Hij zegt het zo: “Wat betekenen eigenlijk alle menselijke waarderingen? Wat verraden ze van de condities van het leven, van dit leven, verder: van het menselijke leven, uiteindelijk van het leven zonder meer?” Het leven zonder meer wordt volgens Nietzsche wellicht het beste vertolkt door de kunst. Zo overleeft het onverzadigbaar verlangen dat Wagner in zijn opera ‘Tristan und Isolde’ tot uitdrukking brengt het leven van elk individu en incarneert het zich steeds opnieuw.

DE TERUGKEER VAN DE TRAGEDIE In ‘Die Geburt der Tragödie’ pleit Nietzsche voor een wedergeboorte van de Griekse tragedie. In het oude Griekenland stonden Apollo and Dionysus voor twee verschillende krachten in het leven die in de tragedie hun synthese vonden. De apollinische levenskracht staat voor de dag het stellen van grenzen, beheersing, zelfbevestiging en de maat houden. De dionysische levenskracht staat voor de nacht, het doorbreken van grenzen, roes, zelfvergetelheid en de extase. De tragedies van Aeschylos en Sophocles vormen een geslaagde synthese van de apollinische en dionysische levenskracht. De vijand van de tragedie > de Griekse Verlichting (vooral Socrates) die niet gevoelig is voor de tragische kant van het leven. De muziek van Wagner is in de ogen van Nietzsche de wederopstanding van de Griekse tragedie.

EUROPESE CULTUUR Nietzsche heeft zijn kritische pijlen gericht op de Europese cultuur, die in zijn ogen eenzijdig apollinisch is geworden, waardoor de gezonde en creatieve Dionysische krachten worden onderdrukt. Apollo is in de Griekse oudheid de god van de zon > ‘degene die schijnt’. Als esthetisch principe verwijst het appolinische naar de vormgevende krachten die inherent zijn aan de beginsel van de individualisering (principium individuationis). Dionysos is in de Griekse oudheid de god van de orgiastische festivals. Als esthetisch principe verwijst het dionysische naar de extase, dat wil zeggen het verlies aan individualiteit (c.q. zelfverlies).

APOLLO EN DIONYSOS DIONYSISCH APOLLINISCH Subversief Affirmatief Chaos Orde Amoreel Moreel

HET ZOALS HET IS OMARMEN Latere werk van Nietzsche > accentverschuiving waarbij de nadruk vooral op het dionysische komt te leggen. Het apollinisch verdwijnt echter niet helemaal > streven naar een nuchtere dronkenschap (bijvoorbeeld carnaval). Een nuchtere dronkenschap berust op het onderschrijven van het leven > een persoonlijkheid ontwikkelen die het leven omarmt zoals het is. Amor fati > het eigen lot liefhebben. Degene die ‘ja’ tegen het leven zegt > ook al kritiseert hij of zij het leven, de negatie ervan is uit den boze, omdat dat tot wreedheden leidt. Nietzsche: “Dit alleen is nodig: dat de mens zijn tevredenheid met zichzelf bereikt – of het nu is door het ene of het andere dicht- en kunstwerk: pas dan kan men het verdragen dat de mens, hoe dan ook, aan te zien! Wie met zichzelf ontvevreden is, is voortdurend bereid zich daarvoor te wreken.”

HERINNERINGEN In ‘Unzeitgemäße Betrachtungen’ stelt hij de volgende vraag: hoe dient de mens zich tot de (eigen) geschiedenis te verhouden? Het is goed dat de mens vergeetachtig is, want herinneringen ondermijnen dikwijls het leven. ‘Ja’ tegen het leven te zeggen, impliceert dat een en ander dient te worden vergeten. De kunst is om alles wat niet de moeite waar is voor het leven te vergeten. In zijn latere werk presenteert Nietzsche een eigenwillige vorm van geschiedschrijving > genealogie.

GENEALOGIE In ‘Zur Genealogie der Moral’ presenteert Nietzsche een kritische kijk op de geschiedenis van de moraal. Genealogie > een methode om een dominante manier van (ethisch) denken kritisch onder de loep te nemen. Ethische denkbeelden kunnen het beste worden gezien als het product van een specifiek tijdperk van waaruit ze zich verder hebben ontwikkeld. Een goede genealogie genereert een kritisch kijk op het heden > het onvanzelfsprekende aantonen van datgene wat als vanzelfsprekend wordt geacht door de oorsprong bloot te leggen van een bepaalde manier van denken (zie ook het werk van Michel Foucault).

VOORBIJ DE SLAVERNIJ Religie en filosofie vormen de objecten van Nietzsches genealogische kritiek. Religie > verkondigt een moraal die mensen verzwakt. Filosofie > formuleert morele principes (bijvoorbeeld Kants categorische imperatief) dat de vitaliteit van het individu ondermijnt. Zowel de religie als de filosofie maken van mensen slaven. Nietzsche > zoektocht naar een nieuwe moraal om mensen sterker te maken in plaats van ze te verzwakken. Zijn diagnose van wat mis is met de religie en de filosofie is gebaseerd op een onderscheid tussen twee vormen van moraal.

TWEE VORMEN VAN MORAAL Nietzsche vindt dat de moraal van mensen is gebaseerd op verschillende belangen die corresponderen met sociale hiërarchieën. De geschiedenis van de ethiek > een strijd tussen verschillende morele voorstellingen. In ‘Jenseits von Gut und Böse’ onderscheidt Nietzsche twee vormen van moraal: 1. De moraal van de slaven (Sklavenmoral). 2. De moraal van de heren (Herrenmoral).

DE MORAAL VAN DE SLAVEN De religie is volgens Nietzsche verantwoordelijk voor schuldgevoelens, het besef van de zonde en een slecht geweten. Dat leidt tot ressentiment > het opnieuw voelen van iets dat niet meer bevredigd kan worden en het compenseren van dit verlies door wreedheden. De moraal van de slaven ligt ten grondslag aan de neergang van de cultuur, c.q. de decadentie. Uiteindelijk is de moraal van de slaven de moraal van de verliezers (losers). Wat de verliezers ‘goed’ noemen stamt in feite van hun ressentiment, dat op haar beurt leidt tot het haten van de heren, die het ‘kwaad’ zouden belichamen.

DE MORAAL VAN DE HEREN De moraal van de heren berust op hun macht over andere mensen. Het is de macht over het woord die de heren mede in staat stelt te heersen. Het idee van wat ‘goed’ is, vloeit voort uit het zelfbeeld van de heren. Dit zelfbeeld is positief, waardoor zij positief ten opzichte van het leven staan. Wat de heren het ‘kwaad’ noemen, wordt belichaamd door de passieve zichzelf verloochenende houding van de slaven.

3. HET LEVEN ALS KUNSTWERK

ESTHETIEK Nietzsche vindt de esthetiek uit zijn tijd te intellectualistisch. De esthetische ervaring is niet alleen een intellectuele, maar ook een lichamelijke aangelegenheid > een roestoestand die zich kenmerkt door een versterkt levensgevoel. Hierbij is sprake van een sterke tegenwoordigheid van geest en lichaam. Smaak is volgens Nietzsche het vermogen om met lichamelijke directheid (instinct) te bepalen wast waardevol is. Esthetiek en ethiek gaan bij hem hand in hand > kunstwerken geven uitdrukking aan de wijze waarop een kunstenaar staat ten opzichte van het leven.

KUNST EN MORAAL Nietzsche transcendeert het liberale onderscheid tussen de ethiek van het goede leven en de handelingsethiek. De handelingsethiek is niet meer dan de uitdrukking van een specifieke idee van het goede leven > de kunst om te leven wetende dat lust en lijden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Voor Nietzsche is het de centrale vraag: hoe van het eigen leven een kunstwerk te maken? Nietzsche: “Een ding is nodig. Z’n karakter ‘stileren’ – een grote en schaarse kunst! Ze wordt bedreven door iemand die alles overziet wat zijn natuur aan krachten en zwakheden biedt en die dat dan samenvoegt in een kunstig ontwerp, totdat alles kunst en rede lijt en ook de zwakheden nog het oog behagen.”

ÜBERMENSCH Zelfstilering impliceert dat de mens zichzelf moet overwinnen. De ‘Übermensch’ is iemand die daartoe in staat is. Nietzsche presenteert de ‘Übermensch’ in ‘Also Sprach Zarathustra’ > een vertolking van een visie op de toekomst. In de toekomst is de mensheid in staat zijn eigen natuur achter zich te laten, zichzelf te overwinnen. In feite is de ‘Übermensch’ iemand die op een autonome wijze vorm geeft aan een dionysisch bestaan. De ‘Übermensch’ > geen Darwinistische constructie, omdat het niet gaat om een blind proces waarbij de rede geen enkele rol speelt. Het gaat iemand die bevrijd is van elke vorm van wrok en medelijden.

ETERNAL RECURRENCE Nietzsche raises in ‘The Gay Science’ an interesting question: how would you respond if at some point a demon were to appear before you in a moment of lonely solitude and confront you with the news that your life will be repeated exactly as it has occurred in even the smallest of details? In ‘Thus Spoke Zarathustra’ this eternal recurrence (ewigen Wiederkehr) is both announced and affirmed. It is the joyful affirmation of meaningfulness in a fleeting world of becoming devoid of ultimate sense.

EEUWIGE WEDERKEER Nietzsche ziet de geschiedenis als een eeuwige wederkeer (ewige Wiederkehr). Daarmee bedoelt hij dat het leven bestaat uit een oneindige reeks gebeurtenissen waar van het van een enkel individu slechts een kleine gebeurtenis is > “Het leven op aarde is algemeen gezien, een ogenblik, een intermezzo, een uitzondering zonder gevolgen, iets dat voor het totale karakter van de aarde zonder belang blijft.” Daarom moet het leven hier en nu ‘bejaht’ worden. Tegen deze achtergrond moet volgens Nietzsche het vooruitgangsgeloof, dat zowel een profane (eschatologie) als een seculiere kant kent, bekritiseerd worden.

EEN HERWAARDERING VAN ALLE WAARDEN Volgens Nietzsche moet het pessimisme van Schopenhauer plaats maken voor zijn pantheïstisch vitalisme > dat betekent een herwaardering van alle waarden en uitdrukking geve aan de wil tot macht. Alle waarden van een cultuur dienen opnieuw te worden gewaarderd. Voor Nietzsche is de idee van een herwaardering van alle waarden een soort regulatief principe dat hem behulpzaam is om het nihilisme achter zich te laten dat voortvloeit uit de dood van god. In feite gaat het om een lustvol omarmen van waarden die uitdrukking geven aan een dionysische creativiteit die vrij is van ressentiment. Degene die inziet dat er geen sprake is van vooruitgang in de geschiedenis en deze zich veelmeer kenmerkt door een eeuwige wederkeer van alles, zal zijn of haar wil tot macht op een dionysische wijze vorm geven.

THE REVALUATION OF VALUES Instead of having an experimental life most people are herd animals who embrace the moral certitude of eternal values and have a sense of belonging to a specific collective. Nietzsche criticizes the belief in eternal values and pleas for a revaluation of all values (Umwertung aller Werte). Therefore a genealogy of morality focuses on the conditions under which values were formulated and transformed. The target of Nietzsche’s revaluation are the Christian values, because they undermine life. Nietzsche wants to establish a new hierarchy of values directed by the will to power.

WIL TOT MACHT Nietzsche had het plan gevat om onder de titel ‘Der Wille zur Macht’ een boek te schrijven, maar dat boek kwam er nooit. Zijn zus heeft onder die titel aantekeningen gebundeld en zodanig gemanipuleerd dat ze de Duitse nationaal-socialisten zeer welgevallig waren. Toch is de wil tot macht een centrale gedachte in het werk van Nietzsche. Voor hem is de wil tot macht het streven “om aan het worden het karakter van het zijn” te geven, dat wil zeggen een eeuwigheidswaarde te verlenen. Dat betekent het leven zo in te richten dat het eeuwig zo zou mogen doorgaan. Nietzsche zegt dat de mens in feite wil worden wat hij is: “Maar wij willen worden, die wij zijn – de nieuwe mensen, de uitzonderlijken, de onvergelijkbaren, de eigen wettengevers, de zichzelf scheppenden!”

AANBEVOLEN LITERATUUR Friedrich Nietzsche, Also sprach Zarathustra (1883/85) [er is een vertaling in het Nederlands]. Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse (1886) [er is een vertaling in het Nederlands]. Gustav Mahler, Derde Symfonie [diverse uitvoeringen].