Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sanneke Bolhuis Lector Fontys Lerarenopleiding Tilburg
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Ontwerpprojecten Competenties
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Twee heren dienen; praktijk en wetenschap
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Waar staan we nu?.
Landbouwbreed Floracollege.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Het werken met portfolio
Pass’t Montessorionderwijs ?
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Praktijk.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Als je nog geen idee hebt …
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Ben jij gedreven door nieuwsgierigheid?
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
De docent als veranderaar in de context van de school
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Transcript van de presentatie:

Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol? Cyrilla van der Donk & Bas van Lanen Conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010

Inleiding De gerichtheid van onderzoek Motieven voor praktijkonderzoek Definitie van praktijkonderzoek in de school Kernactiviteiten van praktijkonderzoek Beoordeling van praktijkonderzoek Meer informatie Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

De gerichtheid van onderzoek Generaliseerbaar Contextafhankelijk Theorievorming Verbetering van de eigen praktijk Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Motieven voor praktijkonderzoek Individuele ontwikkeling Kennis Onderzoeksvaardigheden Visie  Collectieve ontwikkeling Oplossing van het praktijkprobleem Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Definitie praktijkonderzoek in de school Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk. (Van der Donk & Van Lanen, 2009) Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Kernactiviteiten van praktijkonderzoek Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Beoordeling van praktijkonderzoek Beoordelingscriteria Beoordelaars Onderzoeksomgeving Beoordeling Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Beoordelingscriteria Individuele ontwikkeling Collectieve ontwikkeling Uitvoering van de onderzoekscyclus Transparantie Aansluiting bij de context van de onderwijspraktijk Oplossing van het praktijkprobleem Communicatie met anderen Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Beoordelaars De onderzoeker - (aankomende) leraar Opleidingsdocenten Begeleiders op de school Collega-leraren De schoolleiding Leerlingen Onderzoekers van andere scholen Subsidieverstrekkers Enz. Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

De onderzoeksomgeving Visie op praktijkonderzoek Draagvlak in de school Leerklimaat Begeleiding & ondersteuning Beschikbare tijd Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?

Meer informatie www.praktijkonderzoekindeschool.nl Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?