Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Differentiatie in de klas
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Hogere denkvaardigheden
Schoolcijfers, een tweede natuur
Kandinsky College Malderburchtstraat
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
Informatie avond groep 8
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Ouderavond 2e klassen 28 september 2010
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Collectief portfolio groep 3
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Portfolio
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Geografisch denken, een mysterie?
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Taalbeleid.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Effectief leesonderwijs
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Thema 2 Periode 1 KOP
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Tekstenweb Tekstbegrip en woordenschat voor 3 en 4 havo/vwo.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Paspoort griekse goden
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Toetsen? Doe het zelf!.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
WELKOM.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Werksessie minoren pedagogiek VU
Naar een typologie van scholen
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Basisschool St. Lambertus September 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA) Samen ontwerpen, samen onderzoeken: Ervaringen op het IJburg College (Durven, Delen, Doen) Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA) Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010 Missie Alle leerlingen zoveel mogelijk laten leren, in een leergemeenschap, over zichzelf en de wereld om hen heen. Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Kenmerken van het IJburg College Nieuwe school (start sept. 2006); Neemt per jaar 75 (per 2010-2011 100) leerlingen aan met een ‘normale’ spreiding over de schooltypen; Heeft een expliciet onderwijsconcept met 5 ontwerpprincipes en een visie op werken in een leergemeenschap; Docenten zijn relatief jong en geselecteerd op professionele, pedagogische en vakinhoudelijke kwaliteiten. Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010 Niveaus Basis: VMBO-B & K Gevorderd: VMBO-T Academisch: HAVO & VWO Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Kenmerken van de DDD Innovatie Optimale talentontwikkeling leerlingen Themaleren: Samenwerking vakken / leergebieden; 6 thema’s per jaar (curriculum onderbouw); Sleutelbegrippen (kernconcepten); Sleutelinzichten; Vakoverstijgende, complexe eindopdracht; Generale / finale (rubrics) Instrumenten & professionele ontwikkeling Docenten en onderzoeker onderzoeken samen. Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

DDD-onderzoek op het IJburg College Algemeen onderzoek (3 jaar) naar optimale talentontwikkeling aan de hand van leerlijn Mens & Maatschappij (basis Themaleren): Diepteonderzoeken binnen thema’s met docenten Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Typeringvan het onderzoek Het onderzoek is ontwikkelingsgericht; data- verzameling en evaluatie vindt plaats op verschillende niveaus: 1. Kwantitatief:  leerprestaties en schoolloopbanen (o.a. VAS-toetsen)  manieren van leren, motivatie en schoolbeleving (vragenlijst) 2. Ontwerpgericht:  ontwikkeling van themaleren bij leergebied Mens en Maatschappij  kwalitatieve diepteonderzoeken met docent-onderzoekers naar effecten bij leerlingen 3. Vergelijkend:  landelijk (toetsen) en met andere innovatieve scholen Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Docenten onderzoeken (’08-’09) Diepteonderzoek 1: Hoe leren leerlingen “sleutelinzichten?” Of: hoe beklijven sleutelinzichten optimaal? (thema (Ver)kiezen) Uitkomst: gebruik rubrics + via sleutelvragen naar inzichten toewerken. Diepteonderzoek 2: Verbeteren tekstbegrip en woordenschat (bij academische leerlingen) meer door het gebruik van coöperatieve werkvormen? (thema Filosofie) Uitkomst: focus diep leren, coöperatieve werkvormen + gebruik moeilijke teksten. Diepteonderzoek 3: Hoe ontwikkelen leerlingen hun vermogen tot historisch redeneren? (thema Geschiedenis in Europa) Uitkomst: krachtig ontwerp thema + reflectie Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Inzoomen: Diepteonderzoek 2 bij Nederlands Onderzoeksvragen: Draagt het aanleren van leesstrategieën in coöperatieve werkvormen bij aan een verbetering van woordenschat en tekstbegrip? En hoe zit dat voor de ‘academische’ leerlingen? Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Hoe hebben we dat onderzocht? 5 weken lang bij het thema Filosofie (1e en 2e jaars): 4 klassen gewoon les 4 klassen les met coöperatieve werkvormen En verder… Voortoets en natoets tekstbegrip en woorden-schat Learner Report Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Coöperatieve werkvormen Competitief leren om de beste samenvatting te maken Expertgroepjes oefenen met verschillende leesstrategieën, daarna leergroep Gemengde groepjes vinden hun beste hamvraag n.a.v. raadselachtig verhaal; observerend leren Circuit met onderdelen om woordenschat en tekstbegrip te versterken Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010 Aan de slag! U krijgt een kort verhaal van Kader Abdolah en daarvoor gaat u een hamvraag bedenken. Dit is een vraag: Die over de kern van het verhaal gaat Waarover je langer wilt nadenken Die uitnodigt tot discussie Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010 Instructie: U leest het verhaaltje en bedenkt voor uzelf een hamvraag Dan gaat u in een groepje van vier hamvragen uitwisselen Als groep beslist u wat de beste hamvraag is Die komt in het midden van de placemat, met uw eigen hamvragen aan de zijkant. Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Wat bleek uit de toetsen? Alle klassen gaan evenveel vooruit, dus geen verschil tussen de gewone klassen en de samenwerkend leren-klassen Alle niveaugroepen gaan ook vooruit, op hun eigen niveau Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Uitslag woordenschat: Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010 Uitslag tekstbegrip: Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Maken coöperatieve werkvormen dan geen verschil?  Uitkomst Learner Reports: experimentele klassen en academische leerlingen begrijpen en onthouden verhalen beter. Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010 Vragen? Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010

Conclusie (voorlopig) over onderzoek op het IJburg College De school krijgt feedback over leerprestaties en doorstroom (en daarmee gaat ze voortvarend aan de slag) We krijgen meer inzicht in hoe leerlingen leren We leggen voorbeelden/criteria vast van good practices waarmee we kunnen discussiëren over goed onderwijs We denken samen na over het ontwikkelen van goed lesmateriaal De docenten voelen zich gesteund, bijvoorbeeld door de diepteonderzoeken. Ze ervaren hoe nuttig het is systematisch te ontwikkelen en te evalueren. Lessen uit onderzoek, conferentie 28-01-2010