© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Digitale leermiddelen
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
IPad op Bos en Vaart Kinderen van nu groeien multimediaal op.
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Succesvol in onderwijs met ICT
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Gepersonaliseerd leren
Kwaliteitszorgsysteem SPO
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
0 Menukaart ICT in uw onderwijs Voorgerecht Bronnen voor de docent ***** Hoofdgerecht WEB 2.0 in uw onderwijs ***** Dessert: Professionalisering *****
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Een project van de Korengroep
moderniseren van het curriculum.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Workshop ‘visieversneller’
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
VO PO VSO PRO MBO Ouders Professionals Leerlingen Opgeleid tot mediacoach, 3 collega’s, Begon met vraag politie: Sexting in het VO. Doel Lelystad.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Visie op het economieonderwijs
Transcript van de presentatie:

© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT

© IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten –Voorjaar 2007 (0-meting) –Najaar 2007 (1-meting) –Najaar 2008 (eindmeting) Vragenlijst projectleider –Voorjaar en najaar 2007: doelen, producten Dieptestudies –Voorjaar 2008 –Najaar 2008

© IVA Conceptueel kader Condities –Vier in balans (visie, hardware, programmatuur/content, deskundigheid, leiderschap, samenwerking) Interventies –Maatregelen gericht op realiseren van condities –Maatregelen gericht op realiseren van opbrengsten Opbrengsten (gepercipieerd)

© IVA Conceptueel kader Opbrengsten –Projectniveau (doelen, producten) –Schoolniveau Gebruik (ict in onderwijsleerproces, professionalisering, metadatering) Gevolg voor onderwijsleerproces (aansluiting, maatwerk, aantrekkelijkheid onderwijs, werkvormen, etc.) –Leerling-niveau (leerprestaties, motivatie)

© IVA Voornaamste uitkomsten Bij 7 projecten nog geen docenten betrokken –PO: transparante leerlijnen, soc.emotionele ontwikkeling, exploratorium; –VO: gaming, digitale leermiddelen op maat –MBO: prosumers van leermateriaal spoor A Bij 6 projecten docenten betrokken –3 projecten kleine groep docenten (gaming, prosumers) –3 projecten PO/VO groot bereik (professionalisering, Grassroots.

© IVA Opbrengsten (1) Realisatie condities: –afspraken over metadatering, –functioneel ontwerp metadatering, –kennis over inzet beeldmateriaal en web 2.0 toepassingen, –content –regeling professionalisering –afstemming, scherpere doelen

© IVA Opbrengsten (2) Opbrengsten: –Professionele docenten (po/vo) positiever lagere drempel; meer kennis mogelijkheden, vaardiger meer gebruik –Inspirerend/eigentijds onderwijs (po/vo): Aantrekkelijk + motiverend; aansluiten bij belevingswereld, actief en zelfstandig; –Geringe leeropbrengsten!