© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT
© IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten –Voorjaar 2007 (0-meting) –Najaar 2007 (1-meting) –Najaar 2008 (eindmeting) Vragenlijst projectleider –Voorjaar en najaar 2007: doelen, producten Dieptestudies –Voorjaar 2008 –Najaar 2008
© IVA Conceptueel kader Condities –Vier in balans (visie, hardware, programmatuur/content, deskundigheid, leiderschap, samenwerking) Interventies –Maatregelen gericht op realiseren van condities –Maatregelen gericht op realiseren van opbrengsten Opbrengsten (gepercipieerd)
© IVA Conceptueel kader Opbrengsten –Projectniveau (doelen, producten) –Schoolniveau Gebruik (ict in onderwijsleerproces, professionalisering, metadatering) Gevolg voor onderwijsleerproces (aansluiting, maatwerk, aantrekkelijkheid onderwijs, werkvormen, etc.) –Leerling-niveau (leerprestaties, motivatie)
© IVA Voornaamste uitkomsten Bij 7 projecten nog geen docenten betrokken –PO: transparante leerlijnen, soc.emotionele ontwikkeling, exploratorium; –VO: gaming, digitale leermiddelen op maat –MBO: prosumers van leermateriaal spoor A Bij 6 projecten docenten betrokken –3 projecten kleine groep docenten (gaming, prosumers) –3 projecten PO/VO groot bereik (professionalisering, Grassroots.
© IVA Opbrengsten (1) Realisatie condities: –afspraken over metadatering, –functioneel ontwerp metadatering, –kennis over inzet beeldmateriaal en web 2.0 toepassingen, –content –regeling professionalisering –afstemming, scherpere doelen
© IVA Opbrengsten (2) Opbrengsten: –Professionele docenten (po/vo) positiever lagere drempel; meer kennis mogelijkheden, vaardiger meer gebruik –Inspirerend/eigentijds onderwijs (po/vo): Aantrekkelijk + motiverend; aansluiten bij belevingswereld, actief en zelfstandig; –Geringe leeropbrengsten!