Waarom “wat werkt” niet (altijd) werkt, zeker niet in het onderwijs (gedeeltelijk gebaseerd op Biesta, 2007) 1-8-20141 Joost Meijer Kohnstamm Instituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Menno Karres Lead Auditor
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
NVMO 27 maart2013 NVMO Workshop OvO 27 maart 2013 Quasi-experimental study design and get the grant.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Ben Immers - TrafficQuest
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Universiteit van Tilburg
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
academisch erfgoed 15 mei 2014
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Verstehende of interpretatieve benadering
Projectmatig werken...en dan?
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Kwalificatiestructuur mbo
Structuur secundair onderwijs
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
op het VDCM Symposium Naar Energieleverende Gebouwde Omgeving -
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
WIJZIGING VPS – korte termijn
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
kijk wij presenteren u wij presenteren u... Mediation en de gemeente Zwolle Wat doet Zwolle?
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Dienen en liefhebben hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen… (12:7) Laat oudsten die uitstekend voor-staan, dubbele eer.
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Leren met meer effect I en II
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
Keuzebegeleiding havo 3
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
Blokken bij AIJV skatings Wat doet een blokker in de praktijk?
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
12/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Wateroogst 1 & 2 Zanddammenproject van RC Baarn-Soest, RC Laren-Blaricum, RC Soestdijk.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Pompen of Verzilten.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Methodiek: Plancyclus
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Evaluatie Cursus.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
De juiste route naar het juiste doel
Transcript van de presentatie:

Waarom “wat werkt” niet (altijd) werkt, zeker niet in het onderwijs (gedeeltelijk gebaseerd op Biesta, 2007) Joost Meijer Kohnstamm Instituut Universiteit van Amsterdam

Why “what works” won’t work (Gert Biesta, Educational Theory, 2007) “ Effectiviteit” is afhankelijk van hetgeen men in het onderwijs wenselijk vindt. Waarvoor of voor wie is een interventie effectief en wie bepaalt dat? Bij effectieve interventies is er een zekere relatie tussen de interventie (als oorzaak) en de resultaten (als gevolgen).

Maar de vraag blijft: effectief voor wat? Zonder het gewenste effect te definiëren, is het gebruik van de term “effectieve interventie” zinledig. In het onderwijs gaat het er niet alleen om wat er mogelijk is, maar vooral wat er wenselijk is. Er is altijd de vraag of bepaalde interventies wenselijk zijn

Evidence-based practice brengt een technologisch model van professioneel handelen met zich mee. Onderwijs is echter geen proces van fysieke interactie, maar bestaat uit symbolisch gemedieerde interactie. Onderwijs is meer een morele praktijk dan een technologische onderneming. Evidence based education ontneemt mensen in de praktijk van het onderwijs de mogelijkheid om niet in overeenstemming met evidence te handelen, als ze de beoogde doelen van de interventie niet wenselijk vinden

John Dewey: “evidence” verschaft ons geen regels hoe te handelen, maar slechts hypothesen voor het op intelligente wijze oplossen van problemen. Met andere woorden: onderzoek laat slechts zien wat er gewerkt heeft, niet wat er werkt

Cultuur en techniek Onderzoek heeft zowel een technische als een culturele rol. De technische rol bestaat uit middelen, strategieën en technieken om bepaalde doelen te bereiken. De culturele rol verwijst naar het verschaffen van alternatieve wijzen om de sociale werkelijkheid te begrijpen en voor te stellen

Onderwijs en democratie In een democratische samenleving vervult onderzoek echter zowel een culturele als een technische rol. Als er aan doelstellingen van het onderwijs niet langer getwijfeld kan worden, kan onderzoek alleen nog maar haar technische rol vervullen. In die zin zijn de eenzijdige technologische verwachtingen over evidence-based practice zorgelijk (De Vries, 1990)

De “What Works Clearinghouse” (WWC) Amerikaans ministerie van onderwijs. Selectie van interventies voor Middle School Mathematics; grades 6 to 9 (11 tot 14 jaar, grofweg Junior High School). Voorwaarde: computerondersteuning maakt belangrijk deel uit van de interventie

9 InterventieBeschrijvingEffectenIndex UniversityComputer Algebra Geen-6% Of ChicagoSystem Math AlgebraGrafische rekenmachine AcceleratedIndividueleGeen+4% Mathopdrachten(-3% +7%) Cognitive TutorAI leerling-modelPotentieel+15% Algebrapositief DestinationSequentiële stap-Geen of onvergelijkbare Mathvoor-stap instructiecontrolegroep I CAN learnSelf-paced masteryPositief+5% (pre)algebra(-7 +16%)

InterventieBeschrijvingEffectenIndex Math inRealistische Interventie gecontamineerd ContextwiskundeOnvergelijkbare controlegroep Wiskundeprestaties geen afhankelijke variabele Odyssey mathIndividuele instructie Effecten niet per se gevolg van en toetsing; rapporteninterventie; geen controlegroep; voor lerarensteekproef ongeschikt The expert Logo programmerenPotentieel+14% Mathematicianpositief

Een verbetering van circa 15% ten opzichte van het gemiddelde (het sterkste effect in de database over wiskundeprogramma’s) komt overeen met een gestandaardiseerde effectgrootte d van ongeveer Bij d=0.2 spreekt men van een klein effect (circa 8%); bij d=0.5 van een medium effect (circa 19%).

Is een gerandomiseerd experimenteel design terecht de standaard voor het vergaren van kennis over onderwijs? Een experiment met aselecte toewijzing is geschikt voor het evalueren van het effect van een interventie. Voorbeeld van kennis verwerven door observatie is het inzicht krijgen in denkprocessen door het interpreteren van hardopdenk-protocollen.

Kennis uit observatie: Minnie Mouse (Renee Baillargeon)

Bron: NRC Handelsblad, 1 juli 2000

Let wel: het opklappen van het scherm is ook een interventie. De observatie van het effect: de reactie van de baby. Er is echter geen sprake van aselecte toewijzing. Er is sprake van hypothesetoetsing, maar niet van toetsing van de effectiviteit van de interventie; uitsluitend het gevolg ervan. Bij evidence based practice gaat het om utiliteitsdenken.

Deze experimenten van Baillargeon zijn niet gericht op het versnellen van de cognitieve ontwikkeling van kinderen, maar op het begrijpen van deze ontwikkeling. Er zouden eventueel programma’s ter stimulatie van de cognitieve ontwikkeling op kunnen worden gebaseerd. Maar dat vereist nog wel enig extra denkwerk.

Formuleren theorie 2.Kennis opdoen door exploratie, systematische observatie 3.Formuleren hypothesen door afleiding uit theorie en exploraties of observaties 4.Toetsen, eventueel in randomized control trials 5.Eventueel bijstellen of verwerpen theorie Er is niets nieuws onder de zon. Dit is de empirische cyclus (A.D. de Groot)