Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Verzorging derde graad
Adviesgroep Personenzorg
KWALITEITSZORG november 2012
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Leerplantoelichting derde graad verzorging
2de graad.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Dagopleiding HBO5 Marketing
AD6 in leerplan verzorging
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
31 januari 2014 Verslag in groen
Introductie workshop 1.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
OH en OA verslag juni 2014.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
LEERPLANTOELICHTING ORGANISATIEHULP ORGANISATIE-ASSISTENTIE
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Titel samenkomst 14 januari 2016
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
VAKDIDACTIEK ‘PERSONENZORG’ Focus op stagebegeleiding Dinsdag 24 november 2015 Joris Labeeuw.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
UITGANGSPUNT.
2de graad verzorging - voeding
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Oranje Nassau College Zoetermeer
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1

Wat leren lln in VZ? C 1 Leerlingen worden competent in het kwaliteitsbewust (AD 1) zorg verlenen als verzorgende (AD 7). Zorg verlenen bestaat uit communiceren (AD 2), werken in team en organisatie (AD 3), zorg dragen voor gezondheid en welzijn (AD 4), (ped)-agogisch handelen (AD 5) en verlenen van indirecte zorg (AD 6) 2

Wat leren lln in VZ? C 2Leerlingen worden georiënteerd op functioneren als zorgkundige (AD 1 tot en met 7) en op functioneren als begeleider in de kinderopvang (AD 1 tot en met 7) 3

Groei van leren in de les naar leren op stage (SD p 31 ev-vb) Lerarenteam begeleidt transfer in 4 fasen en biedt groei van werken onder directe begeleiding naar werken onder verwijderd toezicht! Les = fase 1: aanleren en inoefenen van LPD (en onderliggende doelen) fase 2.1 observeren en ervaren van samenhang tss LPD uit AD’s en C 2.2 inoefenen van het handelen vanuit samenhang 4

Groei van leren in de les naar leren op stage (SD p 31 ev-vb) Stage = fase 3.1 observeren en ervaren (exploreren) van het geleerde mbt LPD naar concrete stagesituatie/gebruiker toe 3.2 toepassen van het geleerde … fase 4.1 observeren en handelen vanuit de samenhang tss LPD, AD’s en C in concrete stagesituatie/gebruiker 4.2 handelen vanuit het geleerde in samenhang tss … En zo steeds verder … opnieuw doorlopen van de hele cyclus, zie werkwoorden in LPD’s en onderliggende doelen èn respecteer de context van het leerplan! 5

Tips Verder bouwen op beginsituatie lln, tweede graad … Gebruik maken van zelfde kaders en jargon over ‘vakken’ heen Uitdrukkelijk duiden en benoemen van samenhang … 6

voorbeeld 7

Geïntegreerd werken tijdens lessen op school Vereiste leerplan zie p p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … … leerplanrealisatie of bewijzen moeten voorgelegd kunnen worden aan bv inspectie Waarom? Samenhang binnen lessen: tss kennis en vaardigheden en attitudes tss onderliggende doelen binnen 1 leerplandoelstelling tss leerplandoelstellingen binnen 1 algemene doelstelling tss AD’s en C’s ervaren om te kunnen handelen vanuit totaalvisie 8

Geïntegreerd werken tijdens lessen op school Wat? Geïntegreerde opdrachten in de lessen Geïntegreerde opdrachten naar het werkveld toe Voorbereiden en bespreken stage en stageopdrachten Bespreken van stage ervaringen 9

Geïntegreerde opdrachten Opmaken van geïntegreerde opdrachten in de lessen - Zie p 34, 35 en 36 in servicedocument Werkvormen In de lessen -Casussen, situatieschetsen met denk- en doe opdrachten -Simulatieoefeningen -Rollenspelen In de lessen, stage, werkveld -Projecten -Observatieopdrachten -Stageopdrachten 10

voorbeelden 11