De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch."— Transcript van de presentatie:

1 STUURGROEP TBZ verslag 25 februari 2016

2 2 AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch handelen Coaching

3 3 Stuurgroep Zowel coördinatoren als leraren per component kunnen deelnemen op voorwaarde dat info wordt gedeeld. Vragen en suggesties mogen steeds aan ons doorgegeven worden zo kunnen we ‘maatwerk’ bieden

4 Afstemmen zorg AD 1.3 en5

5 5 Uitspraken Wat denk je zelf over deze uitspraak? Hoe kan je met deze uitspraken met lln aan de slag? Welke linken met leerplan zijn er mogelijk?

6 6 Uitspraken Als ik mevrouw Desmet verzorg zoals ik dat zelf zou willen dan zit ik goed! Dat geflikflooi tussen mijnheer Verkest en mijnheer Bracke past niet in de gemeenschappelijke ruimtes. Mevrouw Janssens heeft geen smaak om zich te kleden, ik zorg ervoor dat ze er ‘treffelijk’ uitziet. Ik hoor een collega mijnheer Lukas uitkafferen omdat hij zo traag is. Mevrouw Ameye breng ik in de namiddag naar de bar dan is het op onze dienst tenminste eens stil want zij roept voortdurend. De dochter van mevrouw Dierick klaagt dat haar moeder zegt dat het eten smaakloos is.

7 7 Tips uit de groep omtrent gebruik uitspraken Gebruik van uitspraken geeft aanleiding tot discussie, linken met LPD’s (vb. 1.4 ethisch en deontologisch handelen), rollenspel... Verwijzing naar verschillende AD’s en LPD’s. Uitspraak kan (zoals een casus of profiel) aanleiding geven om geïntegreerd te werken rond een thema vanuit de afstemming op de gebruiker en zijn situatie. Criteria kunnen ook hierbij geformuleerd worden in de zin van bv verwoorden van standpunt vanuit verschillende betrokkenen, afstemmen op gebruiker, overleggen met verantwoordelijke … op die manier kunnen bepaalde LPD’s geëvalueerd worden Dezelfde uitspraken kunnen in verschillende contexten geplaatst worden (vb. dementerende gebruiker).

8 8 Hoe maken we lln warm tot afstemming? Hoe zou jij dit film en infomateriaal in de les gebruiken? Meerwaarde? Valkuilen? Uitdagingen?

9 9 Materiaal om lln warm te maken voor afstemmen van hun zorg op … https://www.youtube.com/watch?v=nGAHg0Vp6- 0 https://www.youtube.com/watch?v=nGAHg0Vp6- 0 https://www.youtube.com/watch?v=nGAHg0Vp6- 0 https://www.youtube.com/watch?v=nGAHg0Vp6- 0 https://www.youtube.com/watch?v=cdvl8-afXRw https://www.youtube.com/watch?v=hfxVKlIP0gI http://www.vilans.nl www.animatiebank.be

10 10 Tips uit de groep omtrent gebruik videofragmenten Aansluiten bij leefwereld werkt motiverend, daarnaast zijn de fragmenten met meer diepgang en theoretische achtergrond ook een aanzet om te werken rond LPD. Belangrijk om lln voldoende te begeleiden (gerichte vragen bij observatie, discussie begeleiden met werkvorm, koppeling met theorie,…). Animatiebank.be: nog in opbouw.

11 11 Uitgangspunt ouderenwerking

12 12 Wat merken we als begeleiders? Soms worden er activiteiten gegeven zonder de gebruikers te leren kennen op voorhand en dus zonder rekening te houden met hun wensen en behoeften … bv koffienamiddag, rolstoelwandeling … Werken met een casus in de les of volgpersoon op stage biedt mogelijkheden om tot afstemming te komen! Groeilijn over jaren heen ontbreekt soms.

13 13 Afstemmen en link met Gordon en ICF zie vorig verslag! Hoe wordt bij u op school gewerkt met gezondheidspatronen en ICF? Concrete voorbeelden? Positieve ervaringen? Tips voor collega’s? Vragen?

14 14 Gordon en ICF Belangrijk om te starten vanuit de patronen zodat ll totaalbeeld (en zicht op waar zorg rekening moet mee houden) krijgt van persoon via observatie ed. ICF dient om vanuit bovenstaande gegevens de samenhang tussen alle gegevens in kaart te brengen met het accent op wat de zv wenst om daarop dan de zorg af te stemmen.

15 15 Gordon en ICF Werken met profielen over de AD’s heen. Beperkt aantal profielen en daar situatieschetsen aanhangen met telkens nieuwe uitdagingen, vragen en opdrachten (zowel huishoudelijk, zorgend als agogisch).

16 16 Gordon en ICF Vertrekken vanuit de verschillende doelgroepen met aandoeningen. Gordon / ICF wordt vaak gekoppeld aan AD4 maar geldt voor alle AD’s. Is manier om af te stemmen op de gebruiker en zijn situatie en dus rekening te houden met beperkingen in ADL en participatieproblemen met het accent op wat gebruiker wenst! Ofwel vanuit 1 component een doelgroep laten behandelen (vanuit alle patronen) ofwel een bundel waarbij elke AD enkele patronen behandelt. Zie AD4.1, 2 en 3; AD5.1 en 3; AD6. Bij toets / examen werken met Gordon. Opbouwen vanuit de les. Geen evidentie voor instromers. Fiche laten gebruiken met de 11 patronen / ICF. Leerlingen hoeven patronen / ICF niet uit het hoofd te kennen, wel kunnen invullen.

17 17 Gordon en ICF De vroegere opsplitsing ‘wat’, symptomen,… van ziektebeeld nu onder Gordon / ICF plaatsen. Dus niet dubbel doen. Enkel oorzaken kan je moeilijk onder patronen plaatsen. Het oude materiaal verwerk je naar de patronen. Basis van vroeger blijft, maar is een nieuw kader èn situeren binnen bevoegdheid en opdracht als zorgkundige.

18 Methodisch handelen (AD1.5)

19 19 Wat merken we als begeleiders Verschillende systemen naast elkaar in hetzelfde jaar en over de graad heen: stappenplan - SVH – activiteitenfiche – animatiefiche – ICF / GORDON apart! Best integratie binnen methodisch handelen. Dus best éénzelfde systeem hanteren om info te verzamelen zowel voor huishoudelijke, zorgende als animatieve activiteiten bv. Gordon en ICF voor volwassenen, ervaringsgebieden of ontwikkeling, welbevinden voor kinderen, dit alles in het kader van afstemming! Werken met een volgpersoon is zinvol (om het rekening houden met mogelijk te maken). Activiteiten (in ruime zin dus zowel op zorgend, huishoudelijk als (ped)agogisch gebied) uitwerken die aansluiten bij de wensen en behoeften van die volgpersoon. Gordon / ICF begrijpen binnen het proces van methodisch handelen (informatiefase) =cyclisch (zie schema).

20 20 Link afstemmen - methodisch handelen Zie document

21 21 Opdracht methodisch handelen Hoe wordt het methodisch handelen in jullie lespraktijk / op stage uitgewerkt? Voorbeelden uitwisselen! Vragen? Tips?

22 22 Tips uit de groep Eerst observeren de 1 e 2 weken (weten waarom ze wat aanbieden). Vanaf 3 e week een activiteit individueel met zorgvrager die afgestemd is op wat zv wenst(vb. ZV die graag auto’s bekijkt, naar buiten gaan). Andere ZV’s betrekken bij activiteit. Hoeveel activiteiten? Afhankelijk van het aantal weken + in functie van afstemming, dus niet om de activiteit op zich. Animatieve grondhouding speelt een rol bij alle dagelijkse activiteiten (bij wassen, maaltijd,…)! Volgen van bewoner tijdens GIP (vb. levensboek, vervullen van ‘wens’). GIP moet haalbaar blijven (om op te volgen door de leraren en voor de leerlingen). Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Opgeven hoeveel keer ze moeten contact maken met volgpersoon. Stageopdrachten hierrond maken ter begeleiding. WZC kiest volgpersonen

23 Coaching in het kader van het begeleiden van de doelen AD1.1, 2, 3, 4, 5 en 12, AD2.6, AD3.4, AD4.8, AD5.9, AD6.5 en AD7.7

24 24 Wat merken we als begeleiders? Begripsverwarring Coachingsgesprek is soms een voorbereide presentatie door de ll zonder (concrete) feedback en feedforward van de leraar Soms wel feedback maar het samen zoeken naar concrete tips om werkpunten aan te pakken ontbreekt. De rode draad opnemen van het in kaart brengen van de eigen competentiegroei over de graad en over les en stage heen onder vorm van soort volg/groeisysteem (portfolio) wordt soms te weinig begeleid door het lerarenteam èn is soms niet zichtbaar voor de ll.

25 25 COACHING STAP 1 Leg de begrippen bij de juiste omschrijvingen STAP 2 Leg de begrippen op de juiste plaats in het schema (zie voorziene vakjes) STAP 3 Wie is betrokken? Leg de 3 iconen (leerling / medeleerling / leraar) op de juiste plaats in het schema.

26 26 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid Naar ijsbergmodel MC CLELLAND Binnen schoolsituatie – Vanuit de lerende

27 27 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid

28 28 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid COACH EN REFLECTE REN EVALUEREN BEGELEIDEND BEOORDELEND WAARNEEM BAAR GEDRAG NIET WAARNEEM BAAR GEDRAG =aan de hand van CRITERIA

29 29 omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid COACH EN REFLECTE REN EVALUEREN BEGELEIDEND BEOORDELEND WAARNEEM BAAR GEDRAG NIET WAARNEEM BAAR GEDRAG =aan de hand van CRITERIA

30 30 DELEN VAN MATERIAAL Vul de mind map aan met eigen tips en tips die je haalt uit de voorstelling!

31 31 Inspiratie Document 9 basisvademecum. Zie ook coachvragen bij reflectiecyclus. Zie ook servicedocument p. 35-48 Leerplandoelen: Reflecteren per AD - AD 7.6 – 7.7 www.diversiteitenleren.be www.zorgvoorbeter.nl www.zorgvoorstage.be

32 32 Tips uit de groep Registreren van lln als zorgkundige is gewijzigd sedert januari 2016 zie http://www.zorg-en- gezondheid.be/zorgberoepen/registratie_Ahttp://www.zorg-en- gezondheid.be/zorgberoepen/registratie_A Bronnen Voor mekaar tv, zorganderstv.be Huis van Alijn

33 33 Afspraken Suggesties doorsturen!


Download ppt "STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch."

Verwante presentaties


Ads door Google