INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
Inhoudstafel 3 INLEIDING Betekenis van de studie van klassieke talen voor jongeren van vandaag ALGEMENE DOELSTELLINGEN 2.2 Vaardigheden en attitudes herwerkt CHRISTELIJK MENSBEELD ALGEMENE PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE WENKEN 4.1 Taalverwerving als eerste stap van leesmethode 4.2 Lectuur 4.3 Zelfstandigheidsdidactiek 4.4 Differentiatie 4.5 ICT 4.6 Leerlingenzorg en taalbeleid 4.7 Evaluatie MINIMALE MATERIELE VEREISTEN
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni Taalverwerving = 1 ste stap naar leesmethode Woordenschat: zie p Grammatica in functie van tekstbegrip: zie p Helder systeem Rationalisering op basis van frequentieonderzoek Oefen in lectuurcontext Basis voor syntactische verwachtingspatronen
Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni Lectuur Leesmethode Grammaticale analyse alleen waar het noodzakelijk is voor tekstbegrip Valentiegrammatica zeker niet contradictorisch met lineaire leesstrategie Gaio Vipstano C. Fonteio consulibus, diu meditatum scelus non ultra Nero distulit,....
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
Differentiatie 8 divergent convergent motivatie
Differentiatie Dietske Lehembre mei – juni servicedeel moeilijkheids graad leertijd groeperings vorm methode belangstel ling
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013
Evaluatie 11 In welke mate heeft de leerling de leerplandoelstellingen bereikt? Valide Representatief Herkenbaar betrouwbaar
Evaluatie Dietske Lehembre mei – juni tips voor evaluatie p.18-19: Alle componenten van LP: Taalverwerving Taalreflectie Lectuurreflectie cultuurreflectie behandelde tekst: extra woordenschat erbij geven! niet-behandelde tekst: niet alleen bij examens! (taalreflectie) suggesties opdrachten: syntaxis onderzoekscompetenties
EVALUATIE: gevolgen van nieuwe syntactische benadering : Verdeel de hoofdzin in zinsdelen en benoem de syntactische functie van elk zinsdeel. (i.p.v. de gebruikelijke vraag: ‘Verantwoord de naamval’) Duid het onderwerp, elke tweede en eventueel derde noodzakelijke aanvulling aan. Kies uit de opgegeven mogelijkheden de correcte bijzin die kan aansluiten bij de hoofdzin en verantwoord je keuze. Aanbeveling: beperk oefeningen en evaluatie niet tot de naamvalsyntaxis: de vraag naar de syntactische functie van het onderlijnde zinsdeel(-stuk) kan betrekking hebben op één woord of op een hele constructie (bv. voorzetselgroep, bijzin…)