INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica in balans.
Advertisements

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
onderzoekscompetenties
Eindwerk zesde jaar.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Formatief - summatief evalueren
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Latijn en Grieks Wie volgde bijscholing bij DL/GH? taalverwerving
Logical Framework Approach
Didactiek procesgerichte aanpak
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Ingenieursvaardigheden
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Vernieuwing verzorging
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Tweedegraadsfuncties
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leswijzer Nieuwsbegrip
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Evaluatie Leerlijnen.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Psychologieles 11 lesweek 1
Bijeenkomst September 2015
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Evaluatie in het VWO: twee cases rond het begrip KEUZE Netoverschrijdende studiedag Evaluatie Donderdag 23 maart 2006 V. Sanctobin, CVO HITEK.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
Vaco’s
Curriculumontwerp AVO
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Teamwerkpresentatie Naam van bedrijf.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Toetsing Vakdidactiek 2.
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
Transcript van de presentatie:

INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

Inhoudstafel 3 INLEIDING Betekenis van de studie van klassieke talen voor jongeren van vandaag ALGEMENE DOELSTELLINGEN 2.2 Vaardigheden en attitudes herwerkt CHRISTELIJK MENSBEELD ALGEMENE PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE WENKEN 4.1 Taalverwerving als eerste stap van leesmethode 4.2 Lectuur 4.3 Zelfstandigheidsdidactiek 4.4 Differentiatie 4.5 ICT 4.6 Leerlingenzorg en taalbeleid 4.7 Evaluatie MINIMALE MATERIELE VEREISTEN

INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni Taalverwerving = 1 ste stap naar leesmethode  Woordenschat: zie p  Grammatica in functie van tekstbegrip: zie p  Helder systeem  Rationalisering op basis van frequentieonderzoek  Oefen in lectuurcontext  Basis voor syntactische verwachtingspatronen

Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni Lectuur  Leesmethode  Grammaticale analyse alleen waar het noodzakelijk is voor tekstbegrip  Valentiegrammatica zeker niet contradictorisch met lineaire leesstrategie Gaio Vipstano C. Fonteio consulibus, diu meditatum scelus non ultra Nero distulit,....

INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

Differentiatie 8 divergent convergent motivatie

Differentiatie Dietske Lehembre mei – juni servicedeel moeilijkheids graad leertijd groeperings vorm methode belangstel ling

INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

Evaluatie 11  In welke mate heeft de leerling de leerplandoelstellingen bereikt?  Valide  Representatief  Herkenbaar  betrouwbaar

Evaluatie Dietske Lehembre mei – juni  tips voor evaluatie p.18-19:  Alle componenten van LP: Taalverwerving Taalreflectie Lectuurreflectie cultuurreflectie  behandelde tekst: extra woordenschat erbij geven!  niet-behandelde tekst: niet alleen bij examens! (taalreflectie)  suggesties opdrachten: syntaxis onderzoekscompetenties

EVALUATIE: gevolgen van nieuwe syntactische benadering : Verdeel de hoofdzin in zinsdelen en benoem de syntactische functie van elk zinsdeel. (i.p.v. de gebruikelijke vraag: ‘Verantwoord de naamval’) Duid het onderwerp, elke tweede en eventueel derde noodzakelijke aanvulling aan. Kies uit de opgegeven mogelijkheden de correcte bijzin die kan aansluiten bij de hoofdzin en verantwoord je keuze. Aanbeveling: beperk oefeningen en evaluatie niet tot de naamvalsyntaxis: de vraag naar de syntactische functie van het onderlijnde zinsdeel(-stuk) kan betrekking hebben op één woord of op een hele constructie (bv. voorzetselgroep, bijzin…)