Vernieuwing verzorging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Plusgroepen in het basisonderwijs.
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Integrale opdrachten STW
Structuur secundair onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
AD in verzorging-voeding
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Al doende leren training docenten
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Netwerk coördinatoren IO
Naam workshopbegeleider
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
Workshop evalueren Dcp
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Transcript van de presentatie:

Vernieuwing verzorging 15 en 16 maart 2012

Waar staan we nu? Leerplantoelichting is gebeurd op 26 oktober 2011 Ondertussen tweedaagse coördinatoren, planning coördinatoren, directievergaderingen en stagecoördinatoren Vandaag - leerplan, jaarplan en geïntegreerd werken - reflectie en evaluatie

Leerplan, jaarplan en geïntegreerd werken

Graadsleerplan verzorging (min 20 uur) 3 competenties, 7 AD’s en 122 LPD, zie bijlage Context leerplan, zie bijlage Juridisch kader en beroepsprofielen respecteren Belang van integratie (zie verder) Min 3 u per week AD 4, min 3 u per week AD 5 en min 1 u per week AD 6 Min 10 u per week stage

Leerplandoelstellingen (= wettelijk verplicht! Èn te evalueren) Toepassing/ concretisering Toelichting bij de LPD Samenhang met LPD beroepsgericht gedeelte Mogelijke onderliggende doelen

Leerplan Belang van de werkwoorden (zie ook lijst) zowel voor het aanbieden aan lln als voor het evalueren H = herhaling tweede graad Gebruiker: algemene term Verschillende ordeningskaders mogelijk Servicedocument is adviserend Overleg tweede graad

Planning over de graad AD 1-2-3-4-5-6-7 = algemene doelen èn LPD over twee jaar verdelen Leerplandoelstellingen: aanleren/inoefenen èn toepassen (les (clusters) en/of stage!) zie exceldocument Gewicht aan AD en LPD, les en stage 7

Planning over de graad Dus komen tot teamjaarplanning! Organisatie en planning volgens een ordeningskader en rekening houdend met schoolcontext: lokalen, aantal lln, stages , studiebezoeken, projecten, thema’s … Evaluatiecriteria SMART formuleren 8

Opdracht 1 Individueel tekst lezen tot aan punt 4! Alles helder? Inhoudelijk? Voorbeeld: AD-LPD-doelen-handelingen-evaluatiecriteria

Geïntegreerd werken = ervaren van samenhang door leerlingen die groeien in competentie Samenhang kennis, vaardigheden en attitudes Samenhang leerplandoelstellingen binnen 1 algemene doelstelling Samenhang tussen verschillende algemene doelstellingen Samenhang les-stage en omgekeerd

Opdracht 2 ‘in de klas’ Begeleid een blokkenactiviteit van 5 minuten met een éénjarige ter stimulering van zijn fijne motoriek Werk dit voorbeeld uit door het uitschrijven van doelen en handelingen Hou rekening met competenties, AD’s, LPD’s en context (3 documenten) Duid de samenhang met AD en LPD

Opdracht 3 ‘op stage’ Transfer van les naar concrete gebruiker op stage Formuleer de vorige opdracht naar een opdracht op stage Hoe kan je terugkoppelen op school?

Geïntegreerd werken Opdracht: casus met denk- en doe opdrachten gebruikmakend van minstens 3 AD’s ofwel met kinderen ofwel met ouderen Kijkwijzer Werkvormen

Reflectie en evaluatie

Evaluatie Voorbereiding Twee fasen Begeleidende evaluatie Beoordelende evaluatie

Begeleidende evaluatie Coaching van de lerende Permanent en continu/regelmatig Voortgang bijhouden van, voor en door lln (reflectie) bv;portfolio … Los van attest 16

Opdracht ivm reflecteren Situatie/ervaring Reflectie oefening op eigen, als leraar / stagebegeleider, handelen Een zorgvrager zegt dat hij vandaag niet wil gewassen worden … Een peuter wil niet meedoen met een activiteit met duplo aan tafel … Wat is uw reactie: wat zegt en /of doet u?

= leerplandoelstelling bij elke AD! Reflecteren = leerplandoelstelling bij elke AD! Model van Korthagen Gaat verder en dieper dan evalueren Belang van perspectiefwissel Binnen visie van leerplan en studierichtingsprofiel

Opdracht ivm coaching feedback en feedforward Concrete tips? Op welke wijze, wat, wanneer, waarmee, waarom …

Beoordelende evaluatie - Autonomie van de school - Verantwoordelijkheid directie en team VZ AD 1-2-3-4-5-6-7 zowel in les als stage en in hun samenhang door team Op verschillende momenten door verschillende leraren a.d.h.v. criteria Verschillende beoordelingsmethoden Verschillende registratiemethoden Gewicht verschillend per LPD Team geeft advies i.v.m. bereikte resultaten 20

Beoordelende evaluatie Tussentijdse evaluaties/rapport: - verstaanbaar - wat is bereikt en wat moet er nog evolueren… Evluatie/rapport voor deliberatie: vooraf globale beoordeling door team aan de hand van vooraf afgesproken criteria die niet aan derden meegedeeld worden. 21

Opdracht toekomst? Vragen, zorgen? Concreet: volgende stappen wat, door wie, wanneer en op welke wijze … Volgende afspraak: samenkomst per AD