Fietsbeleid in Limburg Presentatie Fietsberaad 12 juni 2008 Rogier Dijker Provincie Limburg Afdeling Mobiliteit
Wie wil het niet
Laag fietsgebruik Onder landelijk gemiddelde van 25% Oorzaken: hoogteverschillen bevolkingssamenstelling nederzettingspatroon
PVVP Speciale aandacht fietsbeleid steden Argumentatie: lokaal grootste winst haalbaar behoefte aan ondersteuning gemeente meer fietsen in de stad verbetering regionale bereikbaarheid
Fietsbeleid voorheen Stimuleringsregeling gemeentelijke fietsinfrastructuur vrijliggende fietspaden buitengebied veelal school-thuisroutes administratief hoge lasten
Integrale fietsprogramma’s opstellen fietsplan (hoofd)fietsinfrastructuur fietsparkeervoorzieningen communicatie/promotie van de fiets als vervoer-middel
Situatie fietsbeleid steden Meer beleid dan gedacht: Venlo: GVVP Roermond: Nota Fiets Sittard-Geleen: fietsbeleidsplan in ontwikkeling Heerlen: masterplan fietsparkeren Parkstad: actieplan Fiets in ontwikkeling Maastricht: fietsplan uitgevoerd, nieuw fietsplan in wording
Fietsbeleid steden (2)
Rol en positie provincie Minder beleidsmatig, vooral financieel Planningsafspraken met de steden Projectentabel in Programma Fiets Limburg
BDU Fiets Separaat budget voor fietsprogramma’s steden € 0,5 mln per jaar vrijliggende fietspaden 40% bijdrage overige voorzieningen 25% claim 2008: ca. € 0,4 mln
Verwachtingen betere positie van de fiets in de stad meer en versnelde uitvoering van fietsprojecten in de stad hoger fietsgebruik*
* meer fietsgebruik niet zozeer aantoonbaar, maar wel beredeneerbaar
Conclusies Gerichte aandacht aan de steden is goed uit te leggen, maar nog niet aantoonbaar zinvol Afstand tot de lokale situatie is fors Geschikt inhoudelijk kader voor de BDU