FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Project Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2)
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Reistijdbetrouwbaarheid
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
TRAINING EUROPESE FIETSPROJECTEN Henk Kok Eindhoven, 24 Januari 2013.
Fietsparkeren in Delft
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Innovatie in Twente: nut en noodzaak Lohuis & Derksen CoP 7 december 06.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Fietsbeleid in Limburg
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Luchtkwaliteitsplan gemeente Utrecht vooral bronmaatregelen Samenwerken aan succesvolle luchtkwaliteitsplannen workshop 7 december 2004 Peter Segaar.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Na oogsten volgt zaaien in het waterbeleid. Mijlpalen Waterbeheerplannen / Provinciaal Waterplan 1 nov 2014: Aanleveren KRW-maatregelen aan rijk 22 dec.
Stand van zaken verbreding A27
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Openbaar Vervoer Agenda DS
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
1 Perspectief voor (ex-)AMA’s de Utrechtse aanpak.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Programma van vanavond:
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Voorlichtingsbijeenkomst. 100K ontwikkelbudget voor slimme mobiliteitsoplossingen.
Organisatie Programmabureau VERDER en het UVVB
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Spelen met een bak getallen
Monitoring Harmsenbrug
veelzijdig en flexibel in fietsen
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
4 oktober 2006 Peter Smit1 Verkenning Netwerkanalyse Utrecht Nieuwe kaart, 4 oktober 2006.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
Klankbordsessie 2 december 2015
Woninginbraken per jaar Woninginbraken per maand
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Transcript van de presentatie:

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit2 De netwerkanalyse is klaar ! Noordvleugelbrief met utrechtse planstudiebesluiten vastgesteld in Kabinet 25/08/06. Vastgesteld 2K 5/10/06 Eindrapport aangeboden aan Minister 11/09/06 en doorgestuurd aan Tweede kamer (13/09/06) Bestuursovereenkomst getekend op 13/11/06 Tweede Kamer heeft overal mee ingestemd

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit3 Oplossing : integrale, gebiedsgerichte aanpak Er zijn verschillende manieren om in 2020 aan de reistijdnormen te voldoen. 1)Forse capaciteitsuitbreiding weg leidt tot het halen van Nomo normen. 2)Kilometerprijs, gedifferentieerd naar plaats, tijd en milieukenmerken heeft forse invloed op de vraag. 3)Groei van OV draagt (generiek) bescheiden bij aan oplossen wegknelpunten. Specifiek zijn er kansrijke trajecten! 4)Mobiliteitsmanagement lijkt kansrijk, zeker in combinatie met prijsbeleid en parkeerbeleid. MM is zeer kosteneffectief.

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit4 Fiets in de netwerkanalyse (1) modelmatige bouwstenen Locatie met beperkt parkeervolume zijn toegevoegd (b-locaties) Parkeernorm is aangescherpt tov referentie Locaties waar parkeertarieven gelden zijn toegevoegd De parkeertarieven zijn verhoogd Snelheid fietsnetwerk is verhoogd met 10% Snelheid BTM incl. voor- en natransport per fiets en te voet generiek verhoogd met %

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit5 Modelmatige conclusies versnelling BTM Versnelling BTM met 10% geeft forse toename treinverplaatsingen, lichte toename BTM verplaatsingen, beperkte afname fiets, kleine afname auto Versnelling BTM met 20 % meer toename gebruik trein, BTM, toename fiets. Autogebruik neemt af.

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit6 Modelmatige conclusies versnelling fietsnetwerk Versnelling fietsnetwerk (generiek 10%) incl overige MM maatregelen geeft 7% meer fietsverplaatsingen. Versnelling fietsnetwerk leidt tot lichte afname BTM, maar toename treingebruik

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit7 Effecten fiets-&parkeerbeleid op auto- intensiteit naar locatie A = -5% B = -11 % C = -25% A12 A2 A27 Utrecht centrum

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit8 Effecten van verschillende maatregelen vergeleken Fiets&parkeren relatief groot effect op aantal autoverplaatsingen

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit9 Wat gaat er nu gebeuren ? Provincie neemt voortouw bij opbouw gezamenlijke projectorganisatie. De beide maatregelen pakketten moeten worden geoptimaliseerd om te bepalen welke maatregelen daadwerkelijk in procedure komen. Inhoud is leidend voor organisatievorm. Plan van aanpak op pakketonderdelen zomer 2007 gereed V&W is partner in de regio : HWN en spoor.

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit10

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit11 Uitvoeringsagenda : zsm + bor + MIT + BDU + pakket + R/GVVP’en = Utrecht Onderweg 01/ : prijsbeleid (plan)studiefase uitvoeringsprogramma fiets MM Stad en streek vervoer wegACTIVITEITACTIVITEIT TIJD Nieuwe nog onbekende invloed spoor 2014 tot plmn 2018 BELEIDSFASeBELEIDSFASe OPIMALISATIEOPIMALISATIE Medio 2007

FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit12 Mogelijke aanpak fiets Optellen fietsreserveringen gemeenten, provincie, BRU (BDU) Schatting : 80 miljoen euro Inventariseren mogelijkheden om fietsnetwerken te versnellen Prioriteit leggen bij fietsbereikbaarheid treinstations / haltes. Aandacht voor andere maatregelen ; diefstalpreventie, OV fiets : natransport !!