FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit2 De netwerkanalyse is klaar ! Noordvleugelbrief met utrechtse planstudiebesluiten vastgesteld in Kabinet 25/08/06. Vastgesteld 2K 5/10/06 Eindrapport aangeboden aan Minister 11/09/06 en doorgestuurd aan Tweede kamer (13/09/06) Bestuursovereenkomst getekend op 13/11/06 Tweede Kamer heeft overal mee ingestemd
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit3 Oplossing : integrale, gebiedsgerichte aanpak Er zijn verschillende manieren om in 2020 aan de reistijdnormen te voldoen. 1)Forse capaciteitsuitbreiding weg leidt tot het halen van Nomo normen. 2)Kilometerprijs, gedifferentieerd naar plaats, tijd en milieukenmerken heeft forse invloed op de vraag. 3)Groei van OV draagt (generiek) bescheiden bij aan oplossen wegknelpunten. Specifiek zijn er kansrijke trajecten! 4)Mobiliteitsmanagement lijkt kansrijk, zeker in combinatie met prijsbeleid en parkeerbeleid. MM is zeer kosteneffectief.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit4 Fiets in de netwerkanalyse (1) modelmatige bouwstenen Locatie met beperkt parkeervolume zijn toegevoegd (b-locaties) Parkeernorm is aangescherpt tov referentie Locaties waar parkeertarieven gelden zijn toegevoegd De parkeertarieven zijn verhoogd Snelheid fietsnetwerk is verhoogd met 10% Snelheid BTM incl. voor- en natransport per fiets en te voet generiek verhoogd met %
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit5 Modelmatige conclusies versnelling BTM Versnelling BTM met 10% geeft forse toename treinverplaatsingen, lichte toename BTM verplaatsingen, beperkte afname fiets, kleine afname auto Versnelling BTM met 20 % meer toename gebruik trein, BTM, toename fiets. Autogebruik neemt af.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit6 Modelmatige conclusies versnelling fietsnetwerk Versnelling fietsnetwerk (generiek 10%) incl overige MM maatregelen geeft 7% meer fietsverplaatsingen. Versnelling fietsnetwerk leidt tot lichte afname BTM, maar toename treingebruik
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit7 Effecten fiets-&parkeerbeleid op auto- intensiteit naar locatie A = -5% B = -11 % C = -25% A12 A2 A27 Utrecht centrum
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit8 Effecten van verschillende maatregelen vergeleken Fiets&parkeren relatief groot effect op aantal autoverplaatsingen
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit9 Wat gaat er nu gebeuren ? Provincie neemt voortouw bij opbouw gezamenlijke projectorganisatie. De beide maatregelen pakketten moeten worden geoptimaliseerd om te bepalen welke maatregelen daadwerkelijk in procedure komen. Inhoud is leidend voor organisatievorm. Plan van aanpak op pakketonderdelen zomer 2007 gereed V&W is partner in de regio : HWN en spoor.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit10
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit11 Uitvoeringsagenda : zsm + bor + MIT + BDU + pakket + R/GVVP’en = Utrecht Onderweg 01/ : prijsbeleid (plan)studiefase uitvoeringsprogramma fiets MM Stad en streek vervoer wegACTIVITEITACTIVITEIT TIJD Nieuwe nog onbekende invloed spoor 2014 tot plmn 2018 BELEIDSFASeBELEIDSFASe OPIMALISATIEOPIMALISATIE Medio 2007
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit12 Mogelijke aanpak fiets Optellen fietsreserveringen gemeenten, provincie, BRU (BDU) Schatting : 80 miljoen euro Inventariseren mogelijkheden om fietsnetwerken te versnellen Prioriteit leggen bij fietsbereikbaarheid treinstations / haltes. Aandacht voor andere maatregelen ; diefstalpreventie, OV fiets : natransport !!