Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Verkeersveiligheid Buitenveldert
VIA - VerDuS Arbeidsmigranten, werkgevers en steden Bijdrage aan inzicht en samenwerking.
Samenwerking in Heerhugowaard Jan-Albert de Leur – beleidsmedewerker verkeer Pieter Schaap – Fietsersbond afdeling Heerhugowaard.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
HoekscheWaardDuurzaam
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Fietsbalans®-2 Wassenaar
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietscoördinator Gemeente Henk van Zeijl 15 juni 2009.
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Fietsbeleid in Limburg
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
REA en kleine gemeenten
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Klimaat en energie milieu- en welzijnsorganisaties Voorbeelden uit Dordrecht.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Steeds krachtiger bestuur in:
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
1 Speciale bijeenkomst Kringberaad Land van Cuijk 14 augustus 2013 ‘s-Hertogenbosch Een nieuw perspectief voor belangenbehartiging.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Gezondheid & de Omgevingswet
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De Fietsersbond op weg naar 2015
Provincie Noord-Brabant
“Omgeving in beweging”
Samenwerken en iets bereiken voor de ouderen in onze provincie
Transcript van de presentatie:

Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant

Provincie Noord-Brabant  de ‘kwaliteit van het fietsen’ verbeteren, oa. via voorzieningen voor de fiets, de veiligheid, de bereikbaarheid met de fiets, de kwaliteit van het product fiets en dienstverlening aan fietsers,  (daarmee) het gebruik van de fiets vergroten en  meer ruimte voor de fiets en de fietsers, zowel in letterlijke zin (fysieke ruimte, voorzieningen) als in meer figuurlijke zin (aandacht, voorrang, status, waardering). De Fietsersbond wil:

Provincie Noord-Brabant  Bijna leden  Landelijk bureau  Zo’n 145 locale afdelingen  Provinciale vertegenwoordigers En dat doen we met

Provincie Noord-Brabant  Het waarom van fietsen is helder  Het is een politiek gemakkelijke keuze  Dus ook “Fiets in de hoogste Versnelling” Het is een (primaire) taak voor de provincie  RO, reconstructie, gebiedsontwikkelingen  Verbindend tussen steden en regio’s  Goed voor gezondheid en milieu Fietsen in de provincie

Provincie Noord-Brabant Potentie van de fiets  "Modal-split" kan met goed fietsbeleid groeien  18% reëel mogelijke groei  35% groei maximaal Bron: Fietsbalans in Noord-Brabant (2004) Dus: 20% groei FidV reëel doel voor 2020.

Provincie Noord-Brabant 0% 10% 20% 30% 40% 50% lagegemiddelde Fietsbalansscore hoge fietsgebruik Goed fietsbeleid loont Goed gemeentelijk beleid = 18% groei

Provincie Noord-Brabant Integraal: samenhang op alle fronten  Infrastructuur + stallen + anti-diefstal + goede fietsen + veilig + aantrekkelijk  Promotie, marketing (“verleiden”)  samenwerken dus conform actielijnen Fiets-id-V Maar ook flankerend beleid Goed fietsbeleid is:

Provincie Noord-Brabant Flankerend beleid:  Verbeteren concurrentie positie  Ga barrièrewerking tegen  Parkeerbeleid, met name in binnensteden Maar ook winkel- en sportcentra, scholen  Prijsbeleid  Stimuleren gezondheid, bewegen  Terugdringen CO2 en fijnstof uitstoot

Provincie Noord-Brabant  Kennis-inbreng, mede-sturing  Politieke beïnvloeding  Publiciteit en acties  Enthousiasmering (vanuit vrijwilligersrol) Op provinciaal èn gemeentelijk niveau Rol van de Fietsersbond

Provincie Noord-Brabant Kennis-inbreng, mede-sturing  Consumenten-inbreng (praktijk) –Inspraak GVVP, RVVP, PVVP –Inspraak concrete plannen (OTB, inr.plannen) –Spanning korte / lange(re) termijn  Onderzoek / benchmarking  Best practises  Verbindend en creatief Technische vakkennis loopt via landelijk bureau en bv. Fietsberaad / SWOV Rol van de Fietsersbond (1)

Provincie Noord-Brabant Politieke beïnvloeding  Politiek heeft primaat  Startpunt van draagvlak en gewenst beleid  Overleg vanuit onafhankelijk belang  Soms intermediaire rol  Achterban telt….. Rol van de Fietsersbond (2)

Provincie Noord-Brabant Publiciteit en acties  Gaat hand in hand  Locaal: station Breda  Locaal: fietsverlichtingsacties  Locaal: rondje “grote stad”  Provinciaal: spoorwegovergangen  Landelijk: mijn slechtste fietspad, Fiets Filevrij, fietsroute-planner, fietsschool, Wijken voor de Fiets Vraagt en geeft draagvlak Middel om druk te zetten…. Rol van de Fietsersbond (3)

Provincie Noord-Brabant Enthousiasmering  Ongebonden rol  Vanuit dagelijkse praktijk Ook in uw belang….  Wederzijds kritisch volgen  Belangen in kaart brengen  Belangen afwegen Met ondersteuning van de “bond” Rol van de Fietsersbond (4)

Provincie Noord-Brabant Op ambtelijk en politiek niveau  Tussen volop steunen en compleet dwarsliggen (beroep, rechtszaken)  Effectiviteit toch veelal in overleg en samenwerking  Beleid Fietsersbond hierop gericht  Vaak situationeel handelen Gevraagd begrip en inlevingsvermogen Invulling immers persoons-afhankelijk Setting van overleg

Provincie Noord-Brabant Samenwerken aan “fietscultuur”:  De fiets in opvoeding en onderwijs  Pak kansen in discussies over gezondheid en zwaarlijvigheid  geen onderscheid utilitair / recreatief  Industrie: los problemen op met diefstal, lekke banden, goede verlichting……  Voorbeeldgedrag: overheden, ouders, scholen, bedrijven

Provincie Noord-Brabant Doet u mee ?