De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke."— Transcript van de presentatie:

1 Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé SOAB adviseurs voor Woning en Leefomgeving

2 Onderzoeksopzet Hoofdvraag: aan welke ‘knoppen’ kunnen beleidsmakers en andere actoren ‘draaien’ om aandeel fiets naar winkel te vergroten? Werkwijze: Informatie opvraag gemeenten Ruimtelijke schouw (korte ritten-check + parkeertelling) Mondelinge enquêtes, lokale en landelijke Fietsersbond Huishoudboekjes ‘Mind-set’ supermarkt-eigenaren Gemeentelijke rapportages en één benchmarkrapportage 6 gemeenten 4 typen supermarkten 2.826 bezoekers

3 Vervoerwijzekeuze naar hiërarchie
Vergeleken met de uitslagen op dinsdag en in Apeldoorn: meer fietsers op dinsdag en donderdag en minder auto en voet. Eindhoven is op dinsdag (buurt) veel meer voet op zaterdag dan op dinsdag. Dinsdag 60% ouderen maar zaterdag 37%. Middenleeftijdsgroep meer met auto 40% Groen: lager schaalniveau en binnenstad = hoger aandeel LV Rood: stadsdeel = hoger aandeel auto

4 Belangrijkste reden voor vervoerwijzekeuze
geen alterna-tief 3 snel bagage 1 weer Auto vooral bagage mee nemen Voetgangers afstand Fietsers een mix maar ook de snelheid speelt een rol 2 afstand

5 Aandeel vervoerwijzekeuze in weekomzet naar reisafstand
74% besteding door langzaam verkeer tot 1 km Aandeel auto grootst > 1 km Fietsers iets meer voor auto. Komt door Zwolle daar 58% voor de auto en weinig voor te voet (overigens 2e in fietsaandeel: men fiets al veel). 30% fiets tot 2,5 km

6 Aandeel vervoerwijzekeuze in de weekomzet (hiërarchie)
54% omzet van langzaam verkeer 77% aandeel LV binnenstad Buurt komt langzaamverkeer in terug. Wijk heeft meer auto maar misschien meer stadsdeelcentra onder wijkcentra Stadsdeel duidelijk. Ruim een derde altijd langzaam verkeer Benchmark = Ruim de helft weekomzet van langzaam verkeer

7 Kansen: beïnvloedbare groepen
Wie zijn beïnvloedbaar? 875 personen (31%): 600 auto/fiets  fietsers en 275 auto/voet  voet Ruim minder dan de helft gebruik één vervoerwijze. Precies de helft gebruik altijd of soms de fiets. Beinvloedbare groep is 31 % mix auto en fiets/voet

8 Welke ‘draaiknoppen’ en voor wie?
‘Honing’: pullmaatregelen als fietsinfra, fietsparkeren en fietsvriendelijk supermarktlocatiebeleid ‘Azijn’: pushmaatregelen als minder autogerichte ruimtelijke planning en parkeerbeleid ‘Communicatie’: informeren (potentiele) fietsers ‘Branchering’: vers, kwaliteit, fietsvriendelijke verpakkingen ‘Service- en gemaksdiensten’ voor fietsers: boodschappen- service, fietsaanhangers Lokale overheden Supermarkten De markt

9 Wat is belangrijk voor klanten supermarkten?
Waarom gaat men naar bepaalde supermarkt (bron: Gfk, 2010): Goede kwaliteit Vers voedsel Lage prijzen Breed assortiment Speciale aanbiedingen Supermarkten

10 Formule: hoe meer fietsers naar supermarkt te trekken?
ALS: Meer vers voedsel met hoge kwaliteit Supermarkt is dichtbij Speciale dagaanbiedingen DAN: Meer fietsers, meer frequent Deel van automobilisten stapt over op de fiets Supermarkten/ managers Lokale overheden De markt

11 Aanbevelingen Start korte rittenbeleid
Denk bewust na over super malls. Downscalen supermarkten  meer lopen en fietsen Informeer gemeenten en supermarktbranche over belang (want hoge omzet) van fietsers en voetgangers op buurt- en binnen-stadsniveau Koester fietsers en verleid automobilisten met campagnes Los belemmeringen voor fietsers op: Korte afstand: supermarkt Bagage: fietsaanhanger

12 Hoe verder? Nieuwe hypothesen/vragen:
Zaterdag versus doordeweeks Combinatieritten Relatie ruimtelijke factoren en fietsgebruik Uitbreiding en monitoring benchmark 2011: 2-e tranch: meer gemeenten en supermarkten: wie??? Zomer 2011: Benchmark binnensteden: wie??? Internationale Benchmark Interesse  Ineke Spapé Benchmarkrapport downloaden via 


Download ppt "Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke."

Verwante presentaties


Ads door Google