De competente projectleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
Project ERASPOP Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Ouders en Kinderen Centraal
BattleBots The school battle.
Methodisch begeleiden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De kern van projectmanagement
Projectonderwijs in het HBO
Preventief Verzuimmanagement
Talentmanagement in de Technische Dienst
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Implementeren doe je samen
Een startersgids voor innovatie
Projectmatig werken...en dan?
BO case BO case > PM vaardigheden Projectmanagementvaardigheden > manage je team in het V1project Tijdens deel 1 van de BO case maakt de student.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Workshop teamvorming en leiderschap
Prince2 Componenten.
Wat is een communicatieplan?
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Samenwerken Werken in Teams.
Presentatie projectplan werkgroepen
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Projectmatig Werken. Te behandelen Kernonderwerpen ๏ Planning ๏ Taakverdeling ๏ Omgang.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
H 1 Competenties.
H7 Organiseren.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
H2 Achtergrond.
H3 Inzicht.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
CONFLICT HANTERING MET STIJL
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Best Value Procurement (BVP) Prestatiegerichte inkoop
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak
V.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Werken in een arbeidsorganisatie
Ontwikkeling, wij als EBS
Besturen en Communiceren
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Workshop Afspraken maken
Overzicht gedragingen per competentie
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

De competente projectleider Deel 3 en 4

Onderdelen Deel 3 Uitvoeren (managen productdelivery, en sturen) H.8 Opstarten van je project H.9 Sturen van je project H.10 Communiceren en rapporteren Deel 4 Afronden (closing a project) H.11 Afronden van je project

Opstarten van je project Competenties: Vakbekwaamheid als projectleider (v/k) Omgaan met onzekerheden (v/h) Multidisciplinair werken (v/v) Proactief zijn (O/H) Openstaan voor projectomgeving (O/H) Procedures durven doorbreken (O/H) Besluiten durven nemen (O/H) Organiseren (o/v) Machtsverhoudingen analyseren (r/k) Stress hanteren (r/h) Mensen enthousiast maken (r/v) Omgaan met machtstegenstellingen en tegenstrijdige belangen

Kick-off Met opdrachtgever (in voorbereidingsfase). Doel: opdracht helder Met projectteam (aan einde voorbereidinsgfase) Doel: startschot en motiveren Opdracht: stel een agenda op voor de kick-off voor jullie project.

mobiliseren Tijdens voorbereidingsfase is alles geregeld Nu controleren en sturen Opdracht: wat en wanneer zijn de meetpunten in jullie project om te controleren en te sturen? Maak een SWOT analyse van jullie als team. Waarin liggen voor jullie uitdagingen en bedreigingen? Wat zijn meetpunten om jullie samenwerking te controleren en te sturen?

Sturen van je project Competenties: Doelen van anderen kennen en respecteren (r/k) Beheersinstrumenten kunnen hanteren (o/v) Voortgang bewaken (o/v) Procedures bewaken (o/v) Eenvoudige financiële analyses maken (o/v)

Bewaken en sturen Bewaken is… Sturen is….. Bewaken leveringsomvang Meerwerk(tijd, kwaliteit, geld) minderwerk

Bewaken en sturen Bewaken voortgang Taak, geplande duur, % gereed, werkelijk gewerkte uren (urenovericht). Omstandigheden (welke problemen, welke inzet, etc) Mijlpalen (is het moeilijkste al geweest?) Anticiperen Prognose kwaliteit Terugkoppelen plan met opdrachtgever (voorbereidingsfase) meten (met de opdrachtgever), aan start, tussentijds en aan het eind

H.10 communiceren en rapporteren Doelen van anderen kennen en respecteren (r/k) Adequate communicatieve vaardigheden hanteren(r/v) Effectief omgaan met conflicten (r/v) Coachen (r/v)

communiceren Luisteren (en raadplegen)(bijv. “managing by walking around”): informele informatie non-verbale aspecten anticiperen Duidelijkheid Direct, openheid, uitgesproken verwachtingen Aanspreken op verantwoordelijkheid Afspraken over taken en verantwoordelijkheden

opdracht Spreek wensen en verwachtingen t.a.v. het project en elkaar uit. Maak op basis daarvan werkafspraken en leg die vast in het eerste verslag Bespreek de te ontwikkelen competenties met elkaar. wat betekent dit voor de taakverdeling? Maak afspraken over de verdeling van taken en verantwoordelijkheden en leg die vast in het eerste verslag

Communiceren met opdrachtgever Formeel en informeel Mondeling en schriftelijk Time driven Verschil aan opdrachtgever (mijlpalen en budget) Aan interne directie (financieel, risico’s, meer- en minderwerk)

Rapportages: Status van de mijlpalen (incl. gehaald) Voorspelling/planning van de mijlpalen met als conclusie: de opleverdatum Afwijkingen t.o.v. de scope en consequenties van de afwijkingen Status en impact van meerwerk Tegenslagen Bij interne projecten (of het project binnen budget blijft en voorspelling t.a.v. overschrijding)

afronden Pro-actief zijn (o/h) Besluiten onderbouwen en draagvlak creeeren (r/h) Adequate communicatieve vaardigheden hanteren (r/v) Mensen enthousiast maken (r/v) Effectief onderhandelen( r/v) Confronteren (r/v) Zich kwetsbaar opstellen(r/v) Omgaan met machtstegenstellingen en tegenstrijdige belangen(r/v)

opdrachten Een proactieve houding houding komt vaak terug bij competenties. Wat is het verschil tussen pro-actief en brutaal? Koe kun je stressvolle situaties voorkomen (individueel en als team)?