STAND VAN ZAKEN NA TWEE JAAR PILOOTPROJECT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

Epidemiologische gegevens van PVS en MRS in België: Resultaten van een nationaal 2-jarig pilootproject dr. Engelien Lannoo CLNR UZ Gent.
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
De vijfde pijler : het PAAZ en Art 107 Wie is nu de naaf in het wiel ?
ANALYSE VAN HET VERBRUIK EN KOSTPRIJS VAN MEDISCHE MATERIALEN BIJ PVS/MRS- PATIËNTEN IN EEN RVT Project in opdracht van het Bestuur van de Gezondheidszorg.
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Eerstelijnspsychologische functie Poperinge-Ieper-Diksmuide.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Lokaal AntenneSteunpunt L A S IzegemIngelmunsterLendelede Vergadering 19/04/2012.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Workshop Finhosta 2.7 De inhoud, de controles, de rapporten
Inkomen les t/m Begrippen Duurzame ontwikkeling In behoeften van mensen voorzien op een manier, die ook goed is voor toekomstige generaties.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING (RTH): praktische uitwerking
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Het Zorgprogramma voor de geriatrische patiënt
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Nationale Campagne Safe Surgery Checklist Eerste resultaten en doelstellingen van de federale overheid Stéphanie Maquoi Dr. Margareta Haelterman Louiza.
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Richtlijnen voor een goede praktijkvoering
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Informatie vaardigheden
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 EURO VI - norm voor zware voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Informatiedag 22 oktober 2008
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
1 Raadgevend Comité Installatievergadering FAVV Gil Houins Voorzitter 28 juni 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Uit zorg voor personen met dementie en hun familie Vlaams minister Inge Vervotte Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Vrouwen, opgenomen in ZNA-ziekenhuizen 08/03/2007.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
VIGeZ vzw © maart 2009
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
PLAATS VAN OVERLIJDEN IN HET VLAAMS GEWEST evolutie van 1993 t.e.m vergelijking maligne tumoren met alle overlijdens Dr. Wim Avonds.
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Gids naar een betere GGZ door de realisatie van zorgcircuits en netwerken
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Projecten voor 2004 en 2005 Dr. R. de Soir, ondervoorzitter College Urgentiegeneeskunde.
Risico- en crisiscommunicatie in tijden van en
Transcript van de presentatie:

STAND VAN ZAKEN NA TWEE JAAR PILOOTPROJECT FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU “Het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve status” STAND VAN ZAKEN NA TWEE JAAR PILOOTPROJECT periode 01 juli 2004 - 30 juni 2006 WIET RAETS DELPHINE SIMOENS

FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU Overzicht Situering van het pilootproject Doelgroep en definities Het zorgnetwerk Financieel kader Federaal deskundigenplatform – realisaties Evaluatie van het zorgnetwerk Gegevensverzameling Vraag/aanbodanalyse Sterkte/zwakteanalyse Financiële evaluatie Aanbevelingen

I. Situering van het pilootproject FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU I. Situering van het pilootproject Probleem: ontbreken van “aangepaste” huisvestings- en zorgstructuren invloed op: * zorgkwaliteit * nabijheid en toegankelijkheid van zorg Oplossing: Doel: bieden van adequate verzorging aan juiste patiënt, op juiste moment, op juiste plaats en met de juiste middelen waarbij continuïteit gewaarborgd blijft

II. Doelgroep en definities FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU II. Doelgroep en definities Doelgroep: acuut hersenletsel comateuze toestand PVS/MRS Definities: Coma Vegetatieve status (VS)  Persiterende vegetatieve status  Permanente vegetatieve status Minimale bewustzijnstoestand (MRS)

III. Het zorgnetwerk Acuut hersenletsel Algemeen ziekenhuis FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU III. Het zorgnetwerk Acuut hersenletsel Acute zorg - Stabilisatie van de vitale functies Algemeen ziekenhuis Neurologische intensieve revalidatie Erkend expertisecentrum Externe liaison Langdurige opvang en zorg Gespecialiseerd RVT Thuis (GDT) VAPH/AWIPH

FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU IV. Financieel kader Expertisecentra: via onderdeel B4 ziekenhuisfinanciering - 80 ziekenhuisbedden: 7.820,50€/bed – bijkomend personeel - Externe liaison: 1.875€/bed Long term care: 239 coma-equivalenten, 15.311,54€/eq.  Erkende RVT’s: - bijkomende personeelsnorm - gewoon verzorgingsmateriaal - investeringen zwaar verzorgingsmateriaal  Huis/instelling VAPH of AWIPH: patiëntenforfait 6.965,77€  GDT’s: 690€/patiënt voor multidisciplinair overleg

V. Federaal deskundigenplatform - realisaties FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU V. Federaal deskundigenplatform - realisaties Opgericht in naleving van protocol 24 mei 2004 Samengesteld uit vertegenwoordigers van expertisecentra, long term care, en ondertekende partijen van het protocol Opdracht: evaluatie project nationale coördinatie van de functie permanente vorming uitwerken van criteria van goede professionele praktijkvoering adviezen formuleren … en zoveel meer … 1x/kwartaal

V. Federaal deskundigenplatform - realisaties FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU V. Federaal deskundigenplatform - realisaties 1. PLENAIRE VERGADERING model van samenwerkingsovereenkomst - symposium: “Zorg voor comapatiënten in België” (30/11/2005) - indienen intentieverklaring bij het Federaal Wetenschapsbeleid om een nationaal registratiesysteem op te zetten - advies uitbrengen: Opname in project? Advies LIS-patiënten Neen Patiënten hoger bewustzijn Expertisecentrum: neen LTC: ja Illegalen en EU-burgers EU-burgers: ja, na inschrijving mutualiteit en domiciliëring in België Illegalen: geen antwoord

V. Federaal deskundigenplatform - realisaties FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU V. Federaal deskundigenplatform - realisaties 2. SUBGROEPEN 1. Zichtbaarheid van het project: brochure 2. Medisch rapport: - definities evaluatieschalen onderzocht CRS-R schaal standaard ontslagformulier 3. Activiteitenrapport voor de expertisecentra: gestandaardiseerd activiteitenrapport + software en handleiding

V. Federaal deskundigenplatform - realisaties FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU V. Federaal deskundigenplatform - realisaties 4. Benodigd materiaal in de RVT: - studie naar reële kostprijs van het gebruikte materiaal Dhr. D. Larmuseau 5. Ethiek: - Procedure totstandkoming kwalitatieve ethische reflectie Dr. M.Ventura & Dr. E. Peeters 6. Guidelines: - Time-Task Matrix Dhr. W. Van Hoorde

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 1. GEGEVENSVERZAMELING 1.1 Expertisecentra - gestandaardiseerd activiteitenrapport - kwantitatieve en kwalitatieve gegevens Epidemiologische gegevens Dr. E. Lannoo 1.2 RVT’s - halfopen vragenlijst met kwalitatieve gegevens - kwantitatieve gegevens van het RIZIV 1.3 GDT’s

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 1.1 EXPERTISECENTRA 1.1.1 Evaluatie van de doorstroming van de patiënten in het zorgnetwerk Duur tot opname in het expertisecentrum: - Gemiddeld 85 dagen wachten tot patiënt stabiel is - Verschil tussen voor en na het project: 16 dagen

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk Wachttijd tot opname in het expertisecentrum: Gemiddeld 23 dagen = helft van voor het project Wachttijd↑significant tijdens project nieuw doorstromingsprobleem?

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk Opnameduur: - Gemiddeld 161 dagen = helft van voor project - Geen verschil tussen patiënten VS en MRS

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk Wachttijd tot transfer naar long term care: - Wachttijd daalt: voor t.o.v. na het project tijdens project

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 1.1.2 Gegevens mbt ontslagbestemming - Overlijdens: 36 % 27,13% 21% 36 % 13%

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk Verband tussen oorzaak en ontslagbestemming: Verband niet-significant (p=0,255) CVA: minder naar huis, meer naar niet-erkend RVT - Trauma: meer doorverwijzingen voor revalidatie

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk Verband tussen leeftijd en ontslagbestemming: - Significant verband (p=0,000) Ouderen meer naar niet-erkend RVT Jong volwassenen meer naar huis, erkend RVT en ander ziekenhuis/dienst

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk Verband tussen status bij ontslag en ontslagbestemming: - Significant verband (p= 0,000) PVS/MRS helft naar erkend RVT, MRS meer verdere revalidatie HB veel naar huis of verdere revalidatie, weinig naar erkend RVT

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 1.2. RVT 1.2.1 Demografische gegevens: 142 patiënten, 52 voor aanvang project gemiddelde leeftijd: 52 jaar 55% mannen/45% vrouwen

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 1.2.2 Epidemiologische gegevens: 46% VS - 54 % MRS/HB 37 overlijdens - gemiddelde overlevingsduur: 932 dagen 1.3 GDT - geen enkel multidisciplinair overleg

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 2. VRAAG/AANBODANALYSE

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 2.1 EXPERTISECENTRA 2.1.1 Gemiddelde bezettingsgraad - stijgt gedurende project > 100 % bezettingsgraad: 2005 in Brussel en Vlaanderen 2006 in Wallonië 18% tekort aan expertise-bedden patiënten HB (+ 3% ) aanbod 21% ↑, herverdeling?

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 2.1.2 Rekruteringsgebied - uit eigen provincie en naburige provincies - weinig uit zuiden van het land

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 2.2 RVT 2.2.1 Gemiddelde bezettingsgraad Bezettingsgraad stijgt tijdens project, toch onderbezetting want gemiddelde bezettingsgraad +/- 50% (behalve in Vlaanderen in 2006) Mogelijke oorzaken: - weinig voordelen tussen erkend en niet-erkend RVT - hoge kostprijs/geen financieel voordeel patiënt/familie - sommige patiënten evolueren positief - project onvoldoende gekend Grote lokale verschillen: van 0% tot 138% bezettingsgraad Grote verschillen tussen provincies

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 2.2.2 Rekruteringsgebied - uit directe omgeving

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 3. STERKTE/ZWAKTEANALYSE 3.1 STERKTES - deskundigheidsbevordering in expertisecentra en long term care - sectoroverschrijdende samenwerking - multidisciplinaire samenwerking met ontslagmanager in cruciale rol - patiënten worden vlugger doorverwezen - zorgtraject - doelgroep onder de aandacht - direct contact tussen overheid en terrein - moedigt aan tot ethische reflectie - aanzet tot opmaken guidelines for good clinical practice - geografische spreiding - aanzet tot systematische registratie en wetenschappelijk onderzoek -

FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk - externe liaisonfuntie geen dode letter: samenwerkingsakkoorden

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 3.2 ZWAKTES sluit zwaar zorgbehoevende NAH-patiënten uit verschillen in reglementering zorgt voor financiële discriminatie tav de patiënt: kostprijs RVT is te hoog ten opzichte van nursingtehuis en thuisopvang nursingtehuizen (VAPH en AWIPH) geen partner zorgnetwerk GDT’s niet betrokken in externe liaison geen leeftijdsgrenzen te weinig bekendheid onduidelijkheid omtrent forfait in de thuiszorg moeilijke doorverwijzing naar de gespecialiseerde, erkende RVT’s ontbreken van een officieel mandaat voor de overlegplatformen

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 4. FINANCIELE EVALUATIE 4.1 EXPERTISECENTRA - grote, historische verschillen in de financiering per bed  voor instellingen met lage financiering zijn de extra middelen onvoldoende - geen specifiek honorarium voor medisch toezicht  strekt tot aanbeveling want jonge personen doen vaker appel en hebben groter verwachtingspatroon - financiering externe liaisonfunctie niet in verhouding tot geleverde prestaties, voorstel: - honorarium onderzoek/consult (geriatrisch consult) - honorarium voor pluridisciplinair overleg - onkostenvergoeding voor transport - financiële besparing door betere doorstroming

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 4.2 RVT 4.2.1 Besteed budget

VI. Evaluatie van het zorgnetwerk FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VI. Evaluatie van het zorgnetwerk 4.3 THUIS VAPH/AWIPH  patientenforfait 4.3.1 Besteed budget 4.4 GDT’s 4.4.1 Besteed budget

FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VII. Aanbevelingen Op basis van vraag/aanbodanalyse: - optrekken van het aantal expertisebedden met 21 % - discrepantie tussen de bezettingsgraden in de provincies en tussen de bezettingsgraden in de erkende RVT’s nader te onderzoeken Op basis van de sterkte/zwakte analyse: het wegwerken van de financiële discrepanties tussen de verschillende long-term care mogelijkheden prioriteit geven aan mensen onder de 65 jaar voor opname in de long term sector

FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VII. Aanbevelingen - het operationaliseren en concretiseren van het zorg- en opnamebeleid in de instellingen van het VAPH en het AWIPH. het sensibiliseren van de nu reeds bestaande GDT’s ter ondersteuning van de thuiszorg is het aangewezen om kortverblijf en dagrevalidatie als optie in de long term care op te nemen voor de erkende RVT’s het opheffen van het “formeel” sluiten van samenwerkingsovereenkomsten en de externe liaisonfunctie uitdrukkelijk in te schrijven in de financieringsbesluiten zodanig dat ze op die manier kan gegarandeerd worden het geven van een formele erkenning aan de regionale overlegplatformen de bekendmaking van het zorgnetwerk in al zijn facetten verder te stimuleren

FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VII. Aanbevelingen Op basis van de financiële analyse: het zoeken naar oplossingen voor die expertisecentra die omwille van historische redenen minder financiële middelen toebedeeld krijgen - het voorzien van een honorarium voor medisch toezicht een verhoging van de financiering van de externe liaisonfunctie het voorzien van bijkomende financiële middelen om minimum 0,5 FTE psycholoog te voorzien vanaf 5 ComaRVT-bedden en dit ter ondersteuning van de omgeving van de patiënt en het zorgverlenend team - het verder analyseren van het financiële aspect van het benodigd materiaal in de erkende RVT’s

FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VII. Aanbevelingen Bijkomende aanbevelingen: het aanpassen van de nu reeds bestaande wetteksten, rekening houdend met de in hoofdstuk II “Doelgroep en Definities” gegeven definities van coma, PVS en MRS en de inclusie/exclusiecriteria het structureel maken van gans het zorgnetwerk - het behoud van het Federaal Deskundigenplatform

Bedankt voor uw aandacht! FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU Bedankt voor uw aandacht!