Van, voor én door het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
Advertisements

LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Van, voor én door het onderwijs.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
Ouderavond H4 Programma vanavond: Eerste indruk van de klas Verschillen H4 en H3 Begeleiding door mentor en ouders ´Klassikale´ vragen Afsluiting (21:15.
Werkveldtraining 26 september 2013
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Bedrijfsverzamel-gebouw WIZZ
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Module Communicatie 3de dag
Optimaliseren BPV keten
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Centraal examen en Instellingsexamens
Visum en overheidsopdrachten
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Van, voor én door het onderwijs.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Stichting Praktijkleren Wijnand Kieft en Harke van der Wal Studiedag leraren economische vakken in het vmbo 13 maart 2015.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Robert Kamper Senior beleidsmedewerker Koning Willem 1 College, Den Bosch Afdeling Bedrijfsopleidingen.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie op praktijkrelevant examineren
Betrouwbaarheid examinering
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
De beoordelaar gewogen
Transcript van de presentatie:

van, voor én door het onderwijs

Proeve van bekwaamheid en Examenprojecten Marlies Kloppenburg Kenniskring BA 17 december 2008

Programma Kenmerken/verschillen Proeve van Bekwaamheid / examenprojecten Uit welke onderdelen bestaan de instrumenten Relatie met het toezichtkader van de inspectie (‘07 – ’08)

Uitgangspunten Proeve van Bekwaamheid in leerbedrijf Examenproject in gesimuleerde context Uitvoering van kerntaak/werkprocessen in realistische context Beoordeling proces, resultaat en ontwikkelingsvermogen Beoordeling door (min.) 2 beoordelaars Beoordelingscriteria afgeleid van kwalificatiedossier Proeve van Bekwaamheid (leerbedrijf) Bedrijfsomgeving – Authentieke context Bedrijfsopdrachten Omstandigheden / opdrachten niet beïnvloedbaar Examenproject (onderwijsinstelling) Gesimuleerde beroepsomgeving – Realistische context ‘Geconstrueerde’ opdrachten Omstandigheden / opdrachten beïnvloedbaar Maar uit welke onderdelen bestaan de instrumenten? (volgende sheet)

Inhoud examenproducten Proeve Examenproject - Randvoorwaarden uitvoering - Stappenplan kandidaat - Beoordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp) - Beoordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp + specificaties) - Richtlijnen nagesprek - Format logboek en reflectie - Format reflectie - Beschrijving situatie en opdracht Voorbereidingsactiviteiten - Rolbeschrijving en bijlagen - Werkprocessen – resultaten Wat zit er nu in deze examenproducten?

Inhoud examenproducten Proeve Examenproject - Randvoorwaarden uitvoering - Stappenplan kandidaat - Beoordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp) - Beoordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp + specificaties) - Richtlijnen nagesprek - Format logboek en reflectie - Format reflectie - Beschrijving situatie en opdracht Voorbereidingsactiviteiten - Rolbeschrijving en bijlagen - Werkprocessen – resultaten In beide producten zit een stappenplan voor de kandidaat

Stappenplan staat in de pvb zelf én in de handleiding voor de kandidaat

Inhoud examenproducten Proeve Examenproject - Randvoorwaarden uitvoering - Stappenplan kandidaat - Beoordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp) - Beoordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp + specificaties) - Richtlijnen nagesprek - Format logboek en reflectie - Format reflectie - Beschrijving situatie en opdracht Voorbereidingsactiviteiten - Rolbeschrijving en bijlagen - Werkprocessen – resultaten

Voorbeeld beoordelingsformulier Beoordelingsformulier: proces / resultaat / ontwikkelingsvermogen Globale criteria, beoordelaars hebben kennis van het beroep en moeten weten wat adequaat, goed, correct inhoudt. Als hulpmiddel hebben we beoordelingscriteria toch uitgewerkt in zogenaamde waarderingshulpen. Zien als verbijzondering van het algemene beoordelingscriterium. Van belang om ook tijdens de opleiding deze beoordelingscriteria al te gebruiken. Zodat leerlingen van begin af aan weten waar ze op beoordeeld worden, wat ze uiteindelijk moeten kunnen laten zien.

Voorbeeld waarderingshulp Te gebruiken als hulp bij het beoordelen. Ook als hulp om overeenstemming te krijgen over de beoordelingscriteria De beoordelingsspecificaties zijn aanvullend. Hier kan in staan waar resultaten aan moeten voldoen.

Inhoud examenproducten Proeve Examenproject - Randvoorwaarden uitvoering - Stappenplan kandidaat - Beroordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp) - Beroordelingsinstrumenten (criteria + waarderingshulp + specificaties) - Richtlijnen nagesprek - Format logboek en reflectie - Format reflectie - Beschrijving situatie en opdracht Voorbereidingsactiviteiten - Rolbeschrijving en bijlagen - Werkprocessen – resultaten Richtlijnen nagesprek: Na afloop geven de beoordelaars een voorlopige beoordeling voor de gevolgde werkwijze en de behaalde resultaten. Deze voorlopige beoordeling dient als leidraad voor het nagesprek en wordt niet medegedeeld aan de kandidaat. Het ontwikkelingsvermogen wordt alleen (definitief) beoordeeld na het nagesprek. Rest inhoud mondeling toelichten !!

Welke documenten voor wie?? PvB Kandidaat: handleiding kandidaat Bedrijf: beoordelingscriteria (+ eventueel waarderingshulp) School: proeve van bekwaamheid, bijlagen en handleiding gebruik pvb/exproj

Welke documenten voor wie?? Examenproject Kandidaat: Handleiding kandidaat Rolspelers: rolbeschrijving + situatiebeschrijving + evt. bijlagen die nodig zijn voor de rol School: examenproject + handleiding gebruik pvb/exproj

Procesgang Voorbespreken Uitvoeren examen Beoordelen Afspraken maken over werkzaamheden Op te leveren producten Beoordelingscriteria Proces Uitvoeren examen Beoordelen Na deze sheet komen de inspectiestandaarden!

Standaard 3: betrokkenen bij examinering zijn deskundig Er is vastgelegd dat de beoordelaar(s) deskundig zijn (kennis van vakinhoud/ beoordelen) Bijvoorbeeld d.m.v.: beoordelaarstraining, ervaring, monitoring beoordelingsgedrag, vooraf doorspreken criteria en proces, … Standaard 1 en 2 overslaan. Betrokkenheid en tevredenheid bedrijfsleven en deelnemers. Voorleggen eigen examinering aan eigen achterban, bedrijven waar je contact mee hebt. de deelnemers kun je ook systematisch vragen of ze tevreden zijn.

Standaard 4: examen voldoet inhoudelijk aan uitstroomeisen Elk beoordelingscriterium is gekoppeld aan een werkproces Opdrachten passen bij eindniveau (beginnend beroepsbeoefenaar) Vooraf afspreken wat de werkzaamheden zijn Achteraf controle a.d.h.v. producten en logboek Aandachtspunt bij proeve is dat vooraf besproken wordt welke werkzaamheden kandidaat gaat uitvoeren en dat ook achteraf wordt bekeken of niveau (inhoud, complexiteit, zelfstandigheid) voldoende zijn

Standaard 5: examen voldoet aan toetstechnische kwaliteitseisen Eenduidige, vastgestelde beoordelingsprocedure Beoordeling wordt onderbouwd Vastgelegd is wat er gebeurd als twee beoordelaars het niet eens zijn met elkaar Afnamecondities zijn vooraf besproken en vastgelegd (wat gaat kandidaat doen, waar, wanneer, etc.) Achteraf wordt gecontroleerd of examen verlopen is volgens afnamecondities

Standaard 6: examineringsprocessen zijn transparant De deelnemers zijn tijdig (± 2 weken voor het begin van het examen) geïnformeerd over: wijze van examineren / algemene beschrijving van het examen wanneer het examen plaatsvindt welke taken en verantwoordelijkheden de deelnemer krijgt het bedrijf en de afdeling waar de deelnemer gaat werken de beoordelingsprocedure en de beoordelingscriteria

Standaard 7: examineringsprocessen zijn geborgd Regelmatige evaluatie volgens van te voren vastgestelde criteria Verbinding tussen uitkomsten v.d. evaluaties en verbetermaatregelen (ontwikkelingsgerichtheid) Dit moet de school zelf regelen.

Knelpunten Hoe borg je deskundigheid beoordelaars? Hoe regel je onafhankelijkheid beoordelaars? Hoe borg je dat inhoud werkzaamheden voldoet aan inhoudelijke uitstroomeisen? Bij de uitvoering van examinering kun je een aantal knelpunten tegenkomen. Herkennen jullie dit knelpunt? Kunnen jullie een reactie geven op deze vraag? Hebben jullie hier ervaring mee?

Contact Stichting Praktijkleren Disketteweg 11 3821 AR AMERSFOORT E: info@stichtingpraktijkleren.nl W: www.stichtingpraktijkleren.nl Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meld u aan!) Zijn er nog vragen? Bedankt voor jullie aandacht.