Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Evaluatie pilot-rekentoets VO april 2013 Jan Kastelein, CvE.
Taal en rekenen in het mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in het mbo
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De toekomst van het vmbo
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Project Puberbrein stand van zaken werkgroep HRM
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
KEIHARDE KENNISQUIZ MBO-HBO. Vraag 1 Er zijn plannen om mbo-deelnemers boven een bepaalde leeftijd niet meer te te bekostigen. Welke leeftijd is dat?
Inleiding bij PROVSO Noord Thema Onderwijs Donderdag 26 maart 2015 Hans Everhardt.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Doorlopende leerlijnen MBO-HBO onderwijsassistent PABO.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
De rekenvaardige burger
Transcript van de presentatie:

Taal en rekenen 17 april

inhoud Referentiekader Meijerink Centraal ontwikkelde examens

Referentiekader Meijerink Commissie Meijerink: Doorlopende leerlijnen taal en rekenen Referentiekader Referentieniveaus

Stand van zaken Commissie Meijerink

Stand van zaken Commissie Meijerink

Referentiekader Meijerink Veldraadpleging mbo: Referentiekader goed idee Niveaus herkenbaar, maar… Wel vertaling naar beroepsonderwijs Referentieniveaus niet 1-op-1 examenprogramma’s

Referentiekader Meijerink Kwalificatiedossiers: Taal en rekenniveaus volgens Meijerink Burgerschapsniveau waarschijnlijk in KD’s Eisen uit beroep lager/hoger

Referentiekader Meijerink Vervolgopdracht Meijerink o.a niveaus vmbo mbo niveau 3

Centraal ontwikkelde examens Niveau 4: Ontwikkelcie: wat in coe’s en hoe? Resonansgroep en veldraadpleging Gefaseerd implementatietraject Verplicht in 2013/2014 Pilots in 2 voorgaande jaren Uitkomsten bepalend voor regeling

Centraal ontwikkelde examens Niveau 1, 2 en 3: Verkenningscie: Passend en uitvoerbaar Resonansgroepen en veldraadpleging Gefaseerd implementatietraject