Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Communicatie en draagvlak
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Standaardiseren om te Flexibiliseren Naar een onderwijsmagazijn voor het ROC van Amsterdam Johan de Jong en Jef v.d. Hurk Noordwijkerhout, 26 maart.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Flexibilisering in het onderwijs
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Opleiden in school 22 juni 2004
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Vernieuwend vakmanschap
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Iedere student een stageplaats!
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
1 Workshop: bewustwording loyalty Workshop loyalty, bewustwording en eerste stappen.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Keuzethema: differentiatie
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Business Process Management
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren 11 november 2008 Marjan Frijns – Jef vd Hurk Kees

Flexibel onderwijs … Veel vragen Wat is flexibiliteit Wat betekent ‘flexibel onderwijs’ ? Welke mate van flexibilisering kunnen we aan? Wat zijn de consequenties voor onze organisatie? Is het de oplossing voor de uitdaging waarvoor we staan? …, www.flexibelleren.nl www.marktplaatsmbo.nl

Project Flexibel Leren (1) Resultaten Fase 1: Visie op Flexibel leren in relatie tot CGO Procesmodellen Principes en randvoorwaarden voor de inrichting van onderwijslogistiek www.flexibelleren.nl

Project Flexibel Leren (2) Vervolg Fase 2: Inzicht in organisatorische consequenties in relatie tot de mate van flexibiliteit Computersimulatie vraaggestuurd onderwijs Workshop op maat: 2 dagdelen Doelgroep: Bestuurders en managers mbo-instellingen intake workshop I FlexCollege voor- bereiding dl II workshop II (maatwerk) evaluatie

Doel en werkwijze workshop I Verkennen van een vraaggestuurde onderwijsplanning Inzicht krijgen in de effecten voor de onderwijsorganisatie Middel Losweken uit de eigen praktijk “Experimenteren” met variabelen om effecten te zien Resultaat: Discussie over variabelen flexibilisering Confrontatie met situatie eigen instelling

Voorbeelden flexibilisering Meerdere instroommomenten per jaar Wat is het effect op de studieduur van studenten? Wat is het effect op de bezetting van accommodaties? 2. Avondopenstelling Wat is het effect op de studieduur van studenten? 3. …

Welkom!

Visie op flexibel onderwijs Het onderwijs van het FlexCollege is flexibel om elke deelnemer te kunnen bieden wat hij nodig heeft om zijn opleiding effectief en efficiënt met succes af te ronden.

Kenmerken Nieuw ROC met vijf clusters opleidingen Competentiegericht onderwijs Leervraag van de student staat centraal Nu: 42 weken per jaar open van 08.00 tot 17.00 uur Ambitie: verdergaand flexibiliseren, aanpak per sector Cluster “Uiterlijke Verzorging” is momenteel hard aan de slag

Logistiek proces op hoofdlijnen Bron: Publicatie Flexibel leren

“Onderwijs Catalogus” Leeractiviteiten: Competentieontwikkeling “Vak”-gerichte onderwijsactiviteiten

“Resource Catalogus”

Studentendossier Studiepunten Competentiegroei Behalen van toetsen Individueel programma Op basis van het dossier: ‘wat moet ik nog?’

Analyse Tool (1) FlexCollege heeft een analysetool laten ontwikkelen ter ondersteuning van besluitvorming over flexibliseren De tool is maatwerk voor het FlexCollege en ontwikkeld door de TU Delft in samenwerking met OU Scenario’s voor verdergaande flexibiliteit kunnen met elkaar worden vergeleken Indicatoren zijn: studieduur zo kort mogelijk optimale bezetting docententeams optimale bezetting accomodatie

Analyse Tool (2)

Aspecten flexibilisering

<< Demonstratie >> Analyse Tool (3) << Demonstratie >> Experimenteren met de tool

Namens het FlexCollege dank ik u voor de aandacht… Terug naar het programma

Inzet workshop, voorbeelden Visie ten aanzien van flexibiliteit in beperkte kring Inzet workshop met als doel verbreding dialoog en draagvlak Voorgenomen strategie ten aanzien van flexibel leren Inzet workshop voor dialoog en toetsing van logistieke consequenties Nieuwe opleidingen in nieuw gebouw. Wens flexibiliteit te vergroten. Inzet workshop ter ondersteuning keuzes voor flexibiliteit. www.flexibelleren.nl www.marktplaatsmbo.nl

: Flexibel onderwijs organiseren voor- bereiding dl II intake workshop I FlexCollege workshop II evaluatie Vervolg modules Bepalen oplossingsrichtingen Uitwerken oplossingsrichting Bepalen oplossingsrichtingen Komen tot richtinggevende uitspraken, breder gedragen dan kerngroep Welk niveau van flexibiliteit wordt geambieerd? Uitwerking oplossingsrichting Vaststellen positie van de huidige situatie t.o.v. de beoogde situatie Prioritering van aspecten flexibilisering (onderwijscatalogus, verruimen openingstijden, organisatie onderwijsteams,…) Doordenken van opbrengsten, uit te voeren activiteiten en de benodigde middelen Discussie tussen ‘kerngroep’ en operationeel leidinggevenden Aanpak voor implementatie Impact- en gap analyse waarbij accent kan liggen op mens of middelen (ICT) Nadruk op de Menskant: interventie strategie Nadruk op de ICT-kant: aanpak migratie ict systemen Aanpak implementatie www.flexibelleren.nl www.marktplaatsmbo.nl

Workshop ‘FlexCollege: Flexibel onderwijs organiseren’ Geïnteresseerd? Mail info@herontwerpschool.nl of bel 0318 64 85 60. Doelgroep Bestuur en management. Eén instelling. Een groep bestaat uit maximaal vijftien deelnemers. Afhankelijk van de leervraag. Kosten € 5.000,- Workshop bestaat uit twee dagdelen