Deel wat je weet en weet wat je deelt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Taal en rekenen in het mbo
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Workshop 20 april 2010 Ede. doel van de functie/rol van examinator/assessor Op feitelijke en objectieve wijze vaststellen of de examenkandidaat het van.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Fronter als e-portfolio
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Ex Examenprofiel Ledenvergadering 29 januari 2009 Examenprofiel GDW Examenprofielen Btg GDW.
Ex Examenprofiel als maatvoering
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree 26 november 2010
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Workshop Stem Welkom.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland
Competentie gericht onderwijs
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Deel wat je weet en weet wat je deelt Deel wat je weet en weet wat je deelt! Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap Uitkomsten subgroepen GDW Kennisdelingsconferentie 29 november 2007 

Wat kenmerkt goede aanpak beoordeling LLB-competenties? Inhoud Integreren. Heldere beoordelingscriteria. Instrumentontwikkeling. Inspelen en variëren in niveau. Hoe komt laagcomplexe karakter van niv 1 en 2 tot zijn recht in LLB? Weten wat het beleid van je ROC is t.a.v. LLB en wat je speelruimte is binnen je eigen setting. Leren leren is inhoud of didactiek.

Wat kenmerkt goede aanpak beoordeling LLB-competenties? Inhoud Zie het als een kans en een uitdaging om het onderwijs sterker te maken. Anderen het laten ontwikkelen of zelf initiatief nemen? Staan voor eigen kaders of kaders laten bepalen? Nulmeting met beginindicatoren en een tussenmeting. Uitwerking in KD. Ontwikkelingsgericht portfolio.

Wat kenmerkt goede aanpak beoordeling LLB-competenties? Procedure / proces Aansluiten bij visie beleid CvB, intussen zelf ontwikkelen. Eerst een toets ontwikkelen en daarop je programma bouwen. Transparantie. Beginsituatie ontwikkeling deelnemer in kaart brengen. Voorbeeldprotocollen nodig. Ontwikkeling portfolio en ook link naar EVC. Uitdagen tot aantonen van competenties. IJkpunten gedurende de opleiding.

Wat kenmerkt goede aanpak beoordeling LLB-competenties? Procedure/proces (vervolg) Hoe toon je aan dat iemand echt kan breien? Mag ontwikkelproces LLB het behalen van diploma blokkeren? Hoe meet je begin en eindniveau: heldere instrumenten nodig. Werkveld erbij betrekken. Leren en loopbaan onderbrengen bij studieloopbaanbegeleiding, bijv via portfolio / pop / pap Wat is volgens Inspectie hard bewijs? B is al goed gedekt in KD SMD en SCW.

Overige opmerkingen Landelijke examinering: no way! LLB niet compleet dan ook geen diploma? Taaleisen bij BBL zijn te hoog Teveel afrekening cultuur Ben je burger forever? Iedere goede helpende is goede burger.

Wat is nodig om goede aanpak te verwezenlijken en van wie? Inspectie Vertrouwen Minder regelgeving Experimenteerruimte Transparantie Eenhuidig hanteren beoordelingscriteria Geen afrekening maar ondersteuning

Wat is nodig om goede aanpak te verwezenlijken en van wie? OCW KD’s langer geldig Bekostiging aanpassen Flexibiliteit en maatwerk vragen meer tijd Ruimte voor maatwerk in examinering Duidelijkheid over wat verantwoord moet worden.

Wat is nodig om goede aanpak te verwezenlijken en van wie? Calibris: Kwaliteit van beoordelaars in de praktijk Vergelijkingsdocumenten Servicedocumenten Deskundigheidsbevordering

Wat is nodig om goede aanpak te verwezenlijken en van wie? MBO 2010 Kennisdeling op niveau van concrete producten Centraal examens Duidelijke positionering cluster AG Criteria voor wiskunde, Nederlands en MVT Instrumenten ontwikkelen om te verantwoorden.

Wat is nodig om goede aanpak te verwezenlijken en van wie? ROC’s zelf Instrumentontwikkeling voor inzichtelijk maken voor hoe proces verlopen is. Goede loopbaanbegeleiding (360o feedback, STAR enz.) Elektronische programma’s / uitgevers