inleiding technologiedynamica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Golfbeweging in de maatschappij
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Risicomanagement en Sociale Technologie
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Asymmentrische informatie
Over consumenten, gedrag en marketing
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Spreekbeurt door Maxime Van Poucke 6A
Analyse en Ontwerpen II
Het verleden en de toekomst van muziek.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Informatiesystemen Het belang van informatie
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Marketing Werkgroep 6.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
eGovernment in Vlaamse gemeenten
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
© de vries business consultancy, 2008
Natuurwetenschappelijk verslag
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Workshop ‘visieversneller’
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Social media.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Onderzoeksvaardigheden 3
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
I NFORMATICA, IETS VOOR JOU ? Kies bewust Voorlichting HAVO-VWO Juf Greijmans.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Welkom havo 4..
Onderzoek naar Regionaal Comakership
het programmeren voorbij
Welkom havo 4..
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
[Projectnaam] [Degene die de presentatie verzorgt]
Creativiteits- sessie
Ondernemende Netwerken
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Beste havo 4..
Beste ath 4..
SHEQ SHQ.
Vergadering Personeelsdienst
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
ECONOMIE en IT (A stroom)
Inspelen op innovaties
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

inleiding technologiedynamica College 3 inleiding technologiedynamica

Technologiedynamica wat is dat? ja, maar wat is td dan? cursus bij wetenschapsdynamica http://www.fmg.uva.nl/opl_wd/ http://www.leydesdorff.net/td ja, maar wat is td dan? het op verschillende niveaus onderzoeken van de relaties tussen overheid, wetenschap, maatschappij en technologie

Vandaag: micro Een andere naam: de complexe praktijk van innovatie Wat is innovatie? letterlijk betekent het technische, wetenschappelijke vernieuwing Technologie is niet een gegeven, maar wordt gemaakt binnen een sociale en economische context. Wat betekent deze context voor de snelheid en richting van de technologische ontwikkeling?

Dynamisch Met lineaire modellen blijkt de innovatie in een complexe maatschappij niet te kunnen worden beschreven Giovanni Dosi: technological trajectory, technological paradigm, vliegtuigjes: DC3 tot DC10 lijken in redelijke lineaire volgorde ontwikkeld te zijn (achteraf gezien) Davendra Sahal: er zijn af en toe splitsingen waar een duidelijke afwijking is van het vorige traject. Dit komt door een revolutionaire innovatie: bijvoorbeeld de straalmotor in vliegtuigen Technologische ontwikkeling op lange termijn is dus niet goed te voorspellen, want revolutionaire innovaties zijn niet te voorzien

SCOT SCOT (social construction of technology) Pinch en Bijker (P&B) fiets: variatie en selectie P&B benadrukken het belang van sociale groepen (fietsers, producenten) voor ontwikkeling Pinch en Bijker (1987). The social construction of facts and artifacts. Or: how the sociology of science and the sociology of technology might benefit from each other. Pp. 17-50 in: W. Bijker, T.P. Hughes, T. Pinch (eds.), The social construction of technological systems. MIT Press: Cambridge

Interpretatieve flexibiliteit de luchtband als: oplossing voor het trilprobleem manier om sneller te gaan lelijk ontwerp om de fiets nog onveiliger te maken (volgens sommige ontwerpers) de fiets als: macho machine -> steeds groter voorwiel onveilig ding -> kleiner voorwiel

(onwijs groot voorwiel) Penny Farthing Enzovoort! Dit is slechts een fragment uit het schema van Pinch en Bijker produ- centen vrouwen oude mannen Xtra- ordinary rem veiligheid indirecte voorwiel- aandrijving lucht- banden tril- probleem lager voorwiel Lawson’s Bicyclette veer- frame indirecte achterwiel aandrijving snelheids- probleem

Penny Farthing

Xtraordinary

Lawson

Closure Retorische closure Herdefinitie van het probleem het probleem hoeft niet opgelost te zijn, als de sociale groepen maar denken dat het opgelost is Herdefinitie van het probleem de luchtband werd geen oplossing genoemd voor het trilprobleem maar als manier om sneller te gaan, zodat ook de andere groep (macho-fietsers) het accepteerden

Interpretatieve flexibiliteit II voorbeelden in ICT zijn legio: gsm, sms e-mail, msn de computer (werk, spelen, thuiswerk) bepaalde soorten software MS Excel als roosteringsoftware, database MIS minitel (‘roze’ communicatie gaf de doorslag)

Interpretatieve flexibiliteit MIS MIS (managementinformatiesysteem) als middel om management te informeren organisatie te veranderen te controleren het werk te vergemakkelijken het werk sneller te maken dingen beter te begrijpen bron: McLaughlin et al. (1999), Valuing Technology, Routledge, Londen

Affordances let op: een bepaalde technologie/artefact heeft vaste affordances/constraints ((on)mogelijkheden), maar daarbinnen kan de consument flexibel invullen. de producent van een technologie kan de affordances/constraints veranderen. de interpretatieve flexibiliteit komt dus door de functie die de consument of producent toebedeelt aan de technologie voorbeeld: sms is max 160 tekens (affordance), maar de consument kan het voor van alles gebruiken.

Economische factoren Voor het succes van een innovatie moeten actoren (sociale groepen: klanten, technologie, overheid) samenwerken (=actor-netwerktheorie). Wanneer er ééntje uitvalt, valt het hele netwerk uit. Voorbeeld: de ontwikkeling van de elektrische auto mislukte in Frankrijk doordat Renault zich terugtrok uit het netwerk. Er moest voor iedereen een plaats gezocht worden in het netwerk door middel van overtuiging, maar uiteindelijk geloofde een speler er niet meer in.

‘invloed’ ICT er is natuurlijk geen sprake van éénrichtingsverkeer ‘ICT zorgt ervoor dat ...’ (technologisch determinisme) zeg dus minstens ‘de toepassing van ICT heeft ervoor gezorgd dat...’ maar vergeet niet dat de maatschappij, de mensen, de producenten, de technologie vormen

Lock-in Voorbeeld QWERTY Switching costs hoger naarmate het netwerk groter wordt Voorbeelden in ICT zijn legio: keuze Windows levert grote switching costs op (Linux niet veel succes).

Qwerty en Dvořak

Vormen van lock-in contractverplichtingen aankoop duurzame goederen merkspecifieke training vorm van de gegevens (‘bestandsformaat’) gespecialiseerde leveranciers zoekkosten (door ICT vaak lager!) airmiles (loyalty-programs)

Netwerkeffect Wanneer meer mensen meedoen, krijgt het netwerk meer waarde en wordt toetreden voordeliger (vgl. telefoon, samenbellen 500 van Telfort) vgl. video 2000 en vhs

Oplossing? open standaarden switching costs dalen

‘invloed’ ICT (II) het wordt eens te meer duidelijk dat de ontwikkeling van ICT niet eenduidige ‘invloed’ heeft (technologisch determinisme) micro-economische processen (consumentengedrag, lock-in, netwerkeffect), maar ook psychologische factoren (afkeer, het waargenomen nut), enz. sturen de verspreiding en het gebruik van technologie

Onderzoekje nu: doelstelling: Het eventuele creatieve gebruik van nieuwe technologieën onderzoeken door een kwalitatieve en kwantitatieve inventarisatie van studenten. vraagstelling: De behandelde theorie (interpretatieve flexibiliteit) vergelijken met het daadwerkelijke kwantitatieve en kwalitatieve gebruik van nieuwe technologie door een groep eerstejaars informatiekunde.

Methode Hypothese: het gebruik van nieuwe technologie is onder IK-studenten hoog. IK-studenten zijn creatief in het gebruik van de nieuwe technologie.

Operationaliseren de hoeveelheid gebruik is hoog wanneer 80% (=arbitraire keuze) van de geïnventariseerde technologieën worden gebruikt het gebruik is creatief, wanneer de belangrijkste hedendaagse functie (vooraf te formuleren*) niet het enige doel is van het gebruik *voor een goed onderzoek zou eerst het gebruik door een aselecte steefproef van Nederlanders/mensen moeten worden gemeten

Keuze technologie internet e-mail gsm computer chipknip (keuzes onderbouwen)

Kwantitatief N=19 (populatie) internet= e-mail= gsm= computer= chipknip= nooit, zelden maande-lijks wekelijks 2x per week vaker 19 5 14 1 17 18

Kwalitatief internet: functies naast www e-mail: functies naast zakelijk gsm: functies naast bellen computer: functies naast zakelijk chipknip: functies naast betalen

Resultaten ‘kwalitatief’ internet: ftp, irc, msn, peer2peer, icq, skype, streaming video, radio e-mail: fun, zakelijk gsm: sms, gprs, wekker, agenda, spelletjes, wap, radio, imode, trilfunctie computer: enz. chipknip: -

Resultaten kwantitatieve verspreiding technologie meer mogelijkheden benut dan standaardgebruik? sommige technologieën hebben minder flexibiliteit. hoe komt dat? is dat handig, slim, goed?

Discussie, conclusie ...

Deel 2 voortgang bespreken per groepje vraagstelling checken