Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009
Overzicht Wat is een Digitaal Sociaal Huis? Waarom is dit project uniek? Hoe wordt het opgebouwd? Samenwerking Vandaag Korte demo
Wat is een digitaal sociaal huis? Een sociaal huis is de unieke plaats waar de burger terecht kan om een sociale voorziening te vinden zijn persoonlijke situatie, of de dienstenaanbieder nu de gemeente is of het OCMW of een andere verstrekker Een sociaal huis vervult drie functies –Informeren –Doorverwijzen –Uniek loket Een digitaal sociaal huis is een sociaal huis in digitale vorm
Waarom is dit project uniek? Het is een samenwerkingsproject Een 40-tal sociale huizen werkt samen - aan één databank - in één toepassing - volgens hetzelfde concept Het aantal deelnemers kan nog groeien Het werk dat anders door één bestuur gedaan wordt, is nu verdeeld onder 40 De koppeling met de Rechtenverkenner bespaart handenvol werk De externe dienstenverstrekkers onderhouden hun eigen informatie
Digitaal Sociaal Huis Rechtenverkenner Gemeente/OCMW Andere (vb. CAW) Gebruikers- beheer Sociale kaart burger
Hoe wordt dit geheel opgebouwd? Dienstverlening wordt opgedeeld in producten bvb ‘Leefloon’, ‘Verwarmingstoelage’ of ‘Gezinsbegeleiding’ (CAW) Opmerking : een product komt overeen met een dienstverlening, met een sociale voorziening Een “dienst” (zoals het JAC) is geen product maar een dienstenverstrekker Aantal dat OCMW’s en gemeenten samen aanbieden ligt rond de 150 (+ 100 tal uit rechtenverkenner) per sociaal huis
Opbouw (2) Een product wordt opgedeeld in Een generiek deel (voor alle sociale huizen hetzelfde) Algemene omschrijving Officiële regelgeving en documenten Documentatie Een specifiek deel (met lokale regelgeving) Extra voorwaarden Specifieke omschrijving Lokaal formulier Lokale contactgegevens
Opbouw (3) Producten worden verbonden met thema’s en doelgroepen (cfr. rechtenverkenner) Ontsloten voor interne en externe gebruikers Een intranet voor de medewerkers van sociaal huis en externe actoren De medewerker beheert de info van het digitaal sociaal huis De medewerker ziet bepaalde informatie die de burger niet ziet De medewerker handelt de interactie met de burger af Een e-loket voor de burger Een publieke website toegankelijk voor de burger, naar believen geïntegreerd met de algemene website met e-loketfunctie (beveiligde communicatie) Ruimte voor lokale informatie
De kracht van samenwerking De organisatie wordt centraal gevoerd Voor het bestuur is dit geen informatica-aangelegenheid Energie - efficiënt : werk wordt verdeeld (+/- 7 “producten” per sociaal huis) Producten van andere organisaties (zoals CAW) worden door deze organisaties zelf onderhouden Bijhouden evolutie van producten gemakkelijker Informatie over dienstverstrekkers wordt éénmaal opgeslagen in het gebruikersbeheer en kan dan op elke productfiche opgeroepen worden Schaalvoordeel door delen van bronnen, kennis en ervaringen VERA voorziet communicatie-hulpmiddelen (forum)
Vandaag Toepassing wordt vandaag vrijgegeven Opgevuld met de generieke beschrijvingen van de hele dienstverlening van OCMW’s en gemeentebesturen van alle deelnemers De deelnemers hebben tot mei 2009 de tijd om hun “menu” samen te stellen met die producten die op hun grondgebied aangeboden worden Zij stellen dat menu samen in een soort intranet dat een neutrale look and feel heeft, of als ze dat willen, er uitziet als hun website
Vandaag (2) Als ze uit de 265 producten die erin zitten hun eigen menu hebben samengesteld, en opgegeven hebben welke dienst zich met elk product bezighoudt, dan kan dit intranet ook als website aan de burger gepresenteerd worden, als onderdeel van hun bestaande website, of als aparte website voor hun lokaal sociaal huis Aan elk product hangt ook een formulier, waarmee de burger contact kan opnemen met de dienstverlenende organisatie. Het is dus ook een e-loket
Demonstratie Demonstratie aan de hand van lokaal Sociaal Huis Holsbeek, Bekkevoort