Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
IPDC start Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Digitaal Sociaal Huis praktisch Freddy Deprez Kobbegem, 12 feb 2008.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
DSH infovergadering Stand van zaken Leuven 2 februari 2009.
Presentatie nieuwe media
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Algemene vergadering DSH Leuven 13 februari 2012.
Brusselse Welzijns- en Gezondheidsraad, Pro Medicis Brussel en ZORGNET Zorgzoeker Alle Nederlandskundige zorgverleners op één plek.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Digitaal Sociaal Huis het concept Jan Vangrinsven projectverantwoordelijke, VERA Asse-Kobbegem, 12 feb 2008.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
De (Interbestuurlijke) producten- en dienstencatalogus
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
LIPS 8 december Programma 9u30Inleiding 9u40Portaal » Portaal in Drupal » Drupal voor websites » Alternatief van DaliCMS (Lodgon) 10u10Demo Lodgon.
Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis 11 oktober 2011.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – Gezondheidsdienst Gent De Gezondheidsdienst van de Stad Gent.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Van de juridisch dienstverlener
Het E-loket ® burgerzaken
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Het elektronische zorgplan
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Producten & Werkprocessen
Documentbeheer voor de lokale besturen
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
MANTELZORGCOACH.
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Geïntegreerd breed onthaal
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009

Overzicht Wat is een Digitaal Sociaal Huis? Waarom is dit project uniek? Hoe wordt het opgebouwd? Samenwerking Vandaag Korte demo

Wat is een digitaal sociaal huis? Een sociaal huis is de unieke plaats waar de burger terecht kan om een sociale voorziening te vinden zijn persoonlijke situatie, of de dienstenaanbieder nu de gemeente is of het OCMW of een andere verstrekker Een sociaal huis vervult drie functies –Informeren –Doorverwijzen –Uniek loket Een digitaal sociaal huis is een sociaal huis in digitale vorm

Waarom is dit project uniek? Het is een samenwerkingsproject Een 40-tal sociale huizen werkt samen - aan één databank - in één toepassing - volgens hetzelfde concept Het aantal deelnemers kan nog groeien Het werk dat anders door één bestuur gedaan wordt, is nu verdeeld onder 40 De koppeling met de Rechtenverkenner bespaart handenvol werk De externe dienstenverstrekkers onderhouden hun eigen informatie

Digitaal Sociaal Huis Rechtenverkenner Gemeente/OCMW Andere (vb. CAW) Gebruikers- beheer Sociale kaart burger

Hoe wordt dit geheel opgebouwd? Dienstverlening wordt opgedeeld in producten bvb ‘Leefloon’, ‘Verwarmingstoelage’ of ‘Gezinsbegeleiding’ (CAW) Opmerking : een product komt overeen met een dienstverlening, met een sociale voorziening Een “dienst” (zoals het JAC) is geen product maar een dienstenverstrekker Aantal dat OCMW’s en gemeenten samen aanbieden ligt rond de 150 (+ 100 tal uit rechtenverkenner) per sociaal huis

Opbouw (2) Een product wordt opgedeeld in Een generiek deel (voor alle sociale huizen hetzelfde) Algemene omschrijving Officiële regelgeving en documenten Documentatie Een specifiek deel (met lokale regelgeving) Extra voorwaarden Specifieke omschrijving Lokaal formulier Lokale contactgegevens

Opbouw (3) Producten worden verbonden met thema’s en doelgroepen (cfr. rechtenverkenner) Ontsloten voor interne en externe gebruikers Een intranet voor de medewerkers van sociaal huis en externe actoren De medewerker beheert de info van het digitaal sociaal huis De medewerker ziet bepaalde informatie die de burger niet ziet De medewerker handelt de interactie met de burger af Een e-loket voor de burger Een publieke website toegankelijk voor de burger, naar believen geïntegreerd met de algemene website met e-loketfunctie (beveiligde communicatie) Ruimte voor lokale informatie

De kracht van samenwerking De organisatie wordt centraal gevoerd Voor het bestuur is dit geen informatica-aangelegenheid Energie - efficiënt : werk wordt verdeeld (+/- 7 “producten” per sociaal huis) Producten van andere organisaties (zoals CAW) worden door deze organisaties zelf onderhouden Bijhouden evolutie van producten gemakkelijker Informatie over dienstverstrekkers wordt éénmaal opgeslagen in het gebruikersbeheer en kan dan op elke productfiche opgeroepen worden Schaalvoordeel door delen van bronnen, kennis en ervaringen VERA voorziet communicatie-hulpmiddelen (forum)

Vandaag Toepassing wordt vandaag vrijgegeven Opgevuld met de generieke beschrijvingen van de hele dienstverlening van OCMW’s en gemeentebesturen van alle deelnemers De deelnemers hebben tot mei 2009 de tijd om hun “menu” samen te stellen met die producten die op hun grondgebied aangeboden worden Zij stellen dat menu samen in een soort intranet dat een neutrale look and feel heeft, of als ze dat willen, er uitziet als hun website

Vandaag (2) Als ze uit de 265 producten die erin zitten hun eigen menu hebben samengesteld, en opgegeven hebben welke dienst zich met elk product bezighoudt, dan kan dit intranet ook als website aan de burger gepresenteerd worden, als onderdeel van hun bestaande website, of als aparte website voor hun lokaal sociaal huis Aan elk product hangt ook een formulier, waarmee de burger contact kan opnemen met de dienstverlenende organisatie. Het is dus ook een e-loket

Demonstratie Demonstratie aan de hand van lokaal Sociaal Huis Holsbeek, Bekkevoort