DOORBREEK B.S.G.O. Hoevenzavel kiest voor sociale vaardigheden en burgerzin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
Advertisements

Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Netwerking in Maritiemwijk. situering ontstaan dynamiek evolutie situering BRAL – Brusselse Raad voor het Leefmilieu : - Brusselse bewonersfederatie voor.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De waarde van cultuureducatie
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
CBE: Centra voor Basiseducatie
Brede school in Berkenbos
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Jongeren Preventie Team
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Brede school Kansrijke buurt. Omgevingsananlyse schoolanalyse Moeders max. lager onderwijs 88% Géén lager onderwijs 26,5% Turks/Marokkaanse etn. 95% Thuis.
PARTNERORGANISATIES. VOORBEREIDING Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken In gesprek gaan In.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties.
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
OW GENT in Nieuw Gent - 10 juni INTRO 1.INCLUSIEF = toegankelijk voor iedereen: ---- maatwerk ---- centraal én decentraal 2. SAMEN MET LOKALE.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Als je nog geen idee hebt …
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
Relatie doelgroep, marktvraag en aanpak
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
Wijkteams ikv een integrale gebiedsgerichte werking in Genk
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
HOE WORDT HET MEEST INNOVATIEVE ONDERWIJSPLATFORM VOOR DE CREATIEF ZAKELIJKE INDUSTRIE?
voor Rotterdamse kinderen
Website WAARDEvol besturen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Partner in innovatie met de vernieuwingskracht van Generatie Y.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ORGANISATIESTRUCTUUR projectleider 72 voetbalverenigingen 827 sportverenigingen ambassadeurs ORGANISATIESTRUCTUUR.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Project dementievriendelijk Veenendaal
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Jongeren op de Rit.
Profiel van een plusleerling
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Verbeteren aansluiting vo – wo
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Transcript van de presentatie:

DOORBREEK B.S.G.O. Hoevenzavel kiest voor sociale vaardigheden en burgerzin.

CONTEXT VAN ‘DOORBREEK’ Waterschei: een multi- maar ook monoculturele wijk, met een scherp ‘kansarmoede’-randje Onderwijsvoorrang en wijkontwikkeling zorgen voor een duidelijke samenwerkingstraditie Vertrekken vanuit een originele behoefte-analyse met verrassende uitkomst.

PARTNERS ‘Onderwijs’ BSGO Hoevenzavel (coördinatie) CLB MPIGO De Luchtballon TA1 en TA2 De Wijzer Centrum Voor Talen en Techniek Oudervereniging Schoolraad ‘ Buitenschoolse’ Stadsbestuur Schoolopbouwwerk(coördinatie) Wijkmanager Opvoedingswinkel OCMW Dienstencentrum Buurtwerkingen Oudstrijdersvereniging Basiseducatie Moskee

DOELSTELLINGEN  Sociale competenties. (met bijzondere aandacht voor burgerzin)  Sociale cohesie in de wijk.  Doorbreek de bekende paden, patronen, leefwereld en schoolmuren.

ACTIES VAN ‘DOORBREEK’ Gezamenlijke themakeuze. Brainstorming over operationalisering. Gesprekken in het kader van ‘Gezien in Waterschei’. Eerste partnergesprekken (OCMW, Schoolopbouwwerk)

WAAR STAAN WE STERK? Bottom-up werken Netwerken en betrokkenheid Creativiteit Informaliteit Onverwachte partners

Enkele foto’s: - vioolles op school

- Spelenderwijs wijs samen met mama.