 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Transport en Infrastructuur
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Hst 4: De wereld indelen.
Workshop creatief brainstormen
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Grote en middelgrote steden
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
De loopbaan revolutie in de regio
Omgaan met geschiedenis
Innovatie in Twente: nut en noodzaak Lohuis & Derksen CoP 7 december 06.
P4.3 Het grotestedenbeleid
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging Ifugao, een inheems volk op de Filipijnen. Kolossale rijstterrassen die dreigen te vervallen doordat boeren wegtrekken.
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
Paragraaf 3.3: Innovatievraagstukken. Zijn de steden de ‘motor van de kenniseconomie’? Uitgangspunt: Creativiteit en innovatie worden gezien als motor.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Technologie Hoe de Europeanen de technieken ontwikkelde die ze in staat stelde de wereld te veroveren.
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
voor de innovatie van de innovatie
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Economie in de bovenbouw
BMC 4/5/
“Europa?!” Europa met vertrouwen
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Steun aan zwakke regio’s Een belangrijk doel van de EU is de ongelijkheid in Europa verminderen. Arme Regio’s hebben daarom veel steun gekregen. Dit is.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Een wereld van verschil
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Impact van de multifunctionele landbouw Meer arbeidsplezier (contact, afwisseling, uitdaging, waardering) Bijdrage aan regionale economie: Kopen gemiddeld.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Kan een werelddeel krimpen?
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
De Betekeniseconomie in de klas
Hans Peter Benschop VNO-NCW Barneveld, 20 september 2017
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Vestigingsklimaat en wonen Food Valley
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Sociaal-culturele kenmerken van een wereldstad:
Provincie Noord-Brabant
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Een lerende en adaptieve organisatie
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra mobiel  voeren zogenaamde combinatieritten uit.  Daarom worden kinderen ook wel de achterbankgeneratie genoemd (Jullie generatie !!!) ◦ Kijk maar eens als het een beetje regent hoeveel kinderen er naar school gebracht worden!  MAAR: Mobiliteit zorgt voor diffusie en diffusie leidt tot innovatie  economische groei!  Innovatievraagstukken beginnen we volgende les mee.

 Innovatie: Het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten!  ‘Beste idee van Nederland’

 Innovatief = creatief zijn!  Er is veel geld te verdienen met creativiteit. Het wordt daarom ook door veel steden gezien als motor voor de economie.

 De Nederlandse kenniseconomie is ontzettend belangrijk omdat onderwijs en vaardigheden centraal staan.  Dit zorgt voor nieuwe technieken en inzichten.  En leidt dus tot innovaties!  Innovaties, levert nieuwe producten of diensten op en daarmee werkgelegenheid en welvaart.  Innovatie = creativiteit, dus creatieve steden zijn de motor van de Nederlandse economie.

 Een van de speerpunten van de EU is dat Europa in de toekomst tot de meest kennisintensieve economie ter wereld behoort.  Dit heeft grote voordelen, want wanneer je hoog opgeleid bent heb je meer kansen.  Vooral de grote steden zullen profiteren van de vooruitgang in kennis en wetenschap. Er dreigt polarisatie (lijn rechte tegenstellingen). ◦ Krimp tegenover groei ◦ Jong tegenover oud ◦ Hoogopgeleid tegenover laagopgeleid  Vooral laagopgeleide blijken tot de allochtonen minderheid te behoren. Ruimtelijke segregatie loert dan ook, het is oppassen voor getto(vorming)

 Op het gebied van technologie zijn niet alleen de grote vier steden van belang. Het is zelfs zo dat een aantal andere steden op dit terrein uitsteekt boven de rest.  Bijv: De brabantse stedenrij (BrabantStad, met brainport Eindhoven als centrum).  Dit is een bestuurlijk netwerk met intensieve regionale samenwerking op economisch, ruimtelijk, sociaal en cultureel vlak.

 Dit vind je vaak in universiteitssteden: ◦ Wageningen: Food Valley ◦ Nijmegen: Health Valley ◦ Groningen: Energy Valley

 Mensen voelen zich vaak onveilig in de stad.  Dit jaagt (hoogopgeleide), tolerante en creatieve mensen weg.  Deze gaan vaak buiten de stad wonen in steeds meer gesloten (veilige) woongemeenschappen.  Zogenaamde ‘Gated Communities’