Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Begeleiden van het B-leerproces
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Veerle Vandelacluze KATHO
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
4C-ID & Klinisch Redeneren
Workshop Onderzoeksontwerp
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
onderwijsdoorstroomkaart
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Workshop “Beoordelen”
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
De puzzel past steeds beter
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Ondersteunen van Zelfregulatie
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze

Inhoud  Autonoom en vraaggestuurd leren in 4C/ID  Centrale rol van assessment  De paradox van de keuze  Voorbeeld ontwikkelingsportfolio  Vragen en discussie

Autonoom en vraaggestuurd leren in 4C/ID

Leertaken

Variatie

Taakklassen

Ondersteuning

Ondersteunende informatie

Procedurele informatie

Deeltaakoefening

Nivo 1 - vraagsturing  vraaggestuurde deeltaakoefening  “getriggered” vanuit de leertaken  relatief eenvoudig te implementeren vaak eenvoudig individueel aan te bieden drill-and-practice COO op computer in de hoek van de klas applicatiecursussen, re-animeren, presentatie- vaardigheden etc.

Nivo 2 - vraagsturing  vraaggestuurde ondersteunende info  “getriggered” vanuit leertaken of taken die zich voordoen in de praktijk  veel lastiger te implementeren ad-hoc samenstellen van groepen ad-hoc samenstellen van inhouden

Nivo 3 - vraagsturing  vraagsturing heeft direct betrekking op de leertaken  getriggered vanuit: huidige competentienivo van de student gewenste competentienivo van de student  vereist assessment en/of beoordeling! door docent/school, of door de student zelf (self-assessment)

Centrale rol van Assessment

Assessmenttaken assessmenttaken

Protocol Portfolio Scoring Vier kenmerken:  methodenmix  standaardset beoordelingscriteria  absolute standaarden  beslissing Straetmans, G., Sluijsmans, D., Bolhuis, B., & van Merrienboer, J. (2003). Integratie van instructie en assessment in competentiegericht onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21(3),

1. Methodemix  “valid assessment of professional competence has proven to be an elusive goal. Objective test items are criticized as being unrealistic and therefore invalid. Direct observation tends to be unreliable and therefore invalid. Simulations share both of these flaws to some extent. Basically, you can’t win” (Kane, 1992)  dus: zorgen voor een scala aan assessmentvormen

2. Standaardset beoordelingscriteria  alle bewijsstukken dezelfde beoordelingsgrondslag om op te mogen tellen  evenwicht tussen globaal en specifiek

Routinematige aspecten  ongeacht de taak wordt de vaardigheid m.b.t. deze criteria op dezelfde wijze gedemonstreerd/toegepast typen periodiek stelsel scheikunde formules

Probleemoplosaspecten  afhankelijk van de taak wordt de vaardigheid m.b.t. deze criteria gedemonstreerd/toegepast systematische probleem aanpakken (SAP: waaraan moet het probleemoplosproces voldoen?) bijv. diagnose stellen

Attitude-aspecten  op tijd komen  vriendelijke benadering  netjes gekleed  wijze van samenwerken  communicatieve aspecten

3. Absolute standaarden  heeft de student de betreffende competentie op het moeilijkheidsniveau van de taakklasse verworven?  assessoren bepalen de standaard voor een competentie = het minimum dat behaald zou moeten worden bij een beginnende beoefenaar

4. Beslissing nemen  horizontale evaluatie: in welke mate wordt aan alle aspecten over de hele competentie gezien voldaan  verticale evaluatie: in welke mate wordt aan de afzonderlijke aspecten voldaan, gemeten met een aantal verschillende assessmentvormen

Rol PPS  basis voor advisering om zo de samenhang in het curriculum te waarborgen bij interpreteren van assessments (feedback) bij selecteren van leertaken (feedforward)

Flexibilisering en de Paradox van de Keuze

Studentsturing over taakselectie PORTFOLIO TAKENBAK ADVIES taakselectie door student Taakuitvoering(Zelf)Beoordeling Taakkenmerken Prestatie op taak Mentale inspanning Tijd Zelfstandigheid Selectie-vaardigheid

Takenbak: Collectie leertaken  elke student zijn eigen curriculum i.p.v. één curriculum voor elke student taken geordend naar moeilijkheid in taakklassen per taakklasse: taken met verschillende niveaus van ondersteuning en begeleiding per taakklasse en ondersteuningniveau: taken die verschillen op kenmerken waarop ze ook verschillen in de “echte” wereld (variatie)

Paradox van de keuze Aantal taken Satisfactie beginner gevorderde

(Zelf)beoordeling Hoe naar autonoom leren?  naast ontwikkeling van inhoudelijke competenties, ook hogere-orde competenties zoals self-assessment  advisering en begeleiding is strikt noodzakelijk om de samenhang en competentie-ontwikkeling te waarborgen (3 de nivo) advies bij samenstellen en interpreteren van gegevens uit het portfolio Bepalen van subset van taken waaruit gekozen kan worden (N) advies bij selecteren van leertaken

Hoe ging het Wat zijn mijn verbeterpunten Terugblikken Aan welke verbeterpunten werken Met welke taken Vooruitplannen Advies op basis van gestructureerd ontwikkelingsportfolio

Portfolio kapper-in-opleiding (Wendy Kicken, OUNL i.s.m. ROC ASA A’dam)

O V G K H: Onvoldoende, Voldoende, Goed, Kijkopdracht, Hulp geboden (K full-support of half- support ontvangen, H gevorderde leerlingen heeft beginneling half-support gegeven)

Discussie Risico’s van vraagsturing Assessment en portfolio is sleutel tot flexibilisering Sterk vereenvoudigd door slim ICT gebruik Massa-individualisering….

Vragen