Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Rekenproblemen en Dyscalculie
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Geletterdheid….. Wat is dat?
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Onderwijskundig ontwerpen
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Implementatie van het 4C-ID-model
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Studietaak De studietaak staat centraal
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop “Beoordelen”
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Eerstejaarsproblemen
Workshop evalueren Dcp
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Wat is coöperatief leren?
Begeleiding bij Werkplekleren
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Interactief oefenen, formatief toetsen
Module 6; didactisch handelen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Optimaliseren van Transfer of Training CELSTEC, Open University of the Netherlands

Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies Divers voor wat betreft de taken binnen een functie Divers voor wat betreft de omstandigheden waaronder de taken uitgevoerd moeten worden Bovendien: leerlingen komen binnen vanuit diverse krijgsmachtdelen, dienstvakken, vooropleidingen, ervaring… Het is onmogelijke een opleiding te ontwerpen die iedereen voor alles optimaal voorbereid

Militaire opleiding Daarom: Met andere woorden: Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Militaire opleiding Daarom: Mensen opleiden tot professionals die in verschillende functies, taken, omstandigheden hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen Mensen opleiden die zelf in staat zijn hun leervorderingen te bewaken en leerdoelen vast te stellen Met andere woorden: De transfer verhogen Van leertaken naar operationele taken Van de ene operationele taak naar de andere Leer- of studievaardigheden verbeteren

Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Transfer verhogen Leerlingen moeten dieper begrip krijgen van de onderliggende structuur van de leertaken Taken onderling vergelijken Taken integreren in een betekenisvol geheel Taken in variabele volgorde aanbieden Taken in tijd gefaseerd aanbieden Leerlingen laten reflecteren op de taken en hun aanpak Leerlingen laten uitleggen hoe ze de taken aanpakken Op die manier leren ze niet enkel hoe, maar ook waarom, en wanneer ze hun taken moeten uitvoeren

Gebruik de werkomgeving van de student! Taken integreren in betekenisvolle context en relevante probleemsituaties Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Merril’s (2002) Principes van instructie: 1. Onderwijs met authentieke problemen 2. Activeer voorkennis 3. Demonstreer principes van het probleem oplossen 4. Laat leerling principes toepassen op een nieuw probleem 5. Integreer de nieuwe kennis in het kennisgeheel Historische cases, voorbeelden uit de beroepspraktijk Analyse op kritische kennis en vaardigheden Let op weinig voorkomende maar zeer belanghebbende voorvallen Gesorteerd voor complexiteit Formuleer een oplossing en strategie Gebruik de werkomgeving van de student!

Instructie en ondersteuning Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Instructie en ondersteuning Authentieke probleemsituaties: Diverse taken gevarieerd aanbieden Eerst een uitwerking van de strategie zien, daarna afnemende support Van uitgewerkte voorbeelden, naar aanvuloefeningen, naar gebruikelijk probleem Eventueel deeltaakoefening Ondersteunende informatie: Voor procedurele vaardigheden (hoe): Just-in-time Kennis over het domein (wat, waarom): voorafgaand aan een reeks taken en beschikbaar gedurende de taken.

Feedback Transfer verhogende maatregelen: Reflectie Self-assessment Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Feedback Transfer verhogende maatregelen: Reflectie Self-assessment Peer-assessement Self-explanation Groepsdiscussie Hoe kan dat worden ingebed in afstandsonderwijs? .

Leer- en studievaardigheden verhogen Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Leer- en studievaardigheden verhogen Werkgerelateerde, relevante problemen aanbieden zodat leerlingen hun vaardigheden ten opzichte van de uiteindelijke beroepsuitoefening kunnen beoordelen Leerlingen elkaar laten beoordelen Leerlingen laten reflecteren op eigen leerprogressie

Studie- en leervaardigheden Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Studie- en leervaardigheden Prestatie gedurende het leren is niet altijd een indicatie van de leerprogressie Tussen of na de oefentaken moeten er toetsmomenten zijn waarop gereflecteerd kan worden Toetsing van zowel de procedurele vaardigheden als de dieper liggende begrip en toepassing in nieuwe situaties Toets moet eenduidig inzicht geven in de oorzaken van foute en/of goede prestatie voor vaststellen leerbehoefte

Militaire beroep Militaire opleiding Transfer verhogen Taken integreren in betekenisvol context en relevante probleemsituaties Instructie en ondersteuning Feedback Studie- en leervaardigheden Opdracht Opdracht U heeft drie leerlingen: een landmachtofficier van de gevechtstrainingsschool, een ingenieur van de DMO, en een marine officier die op uitzending is. Probeer in 1 opdracht de studenten aan te zetten tot: Een vakgebied brede opdracht uit te werken Reflectie op leervorderingen Peer assessment Self explanation