ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Leeromgevingen in het beroepsonderwijs
Module B: De ‘Whole School Approach’
een didactiek voor opleiden op school
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Workshop 4C-ID ontwerpmethodologie Studiedag Technische Bedrijfskunde
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Symposium 4C-ID Model Van probleem naar uitvoerbare blauwdruk
De ontwikkeling naar zelfregulerend leren
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Wetenschap en Praktijk
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
4C-ID & Klinisch Redeneren
Studietaak De studietaak staat centraal
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Communicate This Tim Versluijs CDM3. Inhoud Beroepsprofiel Interview Actieplan Toekomstvisie Motivatie Vragen.
Opleiding Fysiotherapie
Competentiegericht leren vmbo
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,
De puzzel past steeds beter
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Beter Onderwijs Nederland
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Klinisch redeneren en evidence-based practice
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Executieve functies Marije Ruben.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Carla van Boxtel 20 november 2008
Ondersteunen van Zelfregulatie
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden Jeroen van Merriënboer

Vier componenten bij competentiegericht opleiden Leertaken Ruggengraat van de opleiding Ondersteunende informatie Procedurele informatie Deeltaakoefening

Projecten, problemen, taken, gevalsstudies, opdrachten … 1. Leertaken Authentiek Integratief Gericht op transfer Projecten, problemen, taken, gevalsstudies, opdrachten …

Organisatie van Leertaken Taakklassen Taken in dezelfde klasse zijn equivalent Van eenvoudig naar moeilijk Ondersteuning en begeleiding Van veel naar weinig in dezelfde taakklasse (scaffolding)

2. Ondersteunende Informatie Conceptuele, causale, structurele modellen Ontwikkeling mentale modellen Gevalsstudies Systematische probleemaanpakken Ontwikkeling cognitieve strategieën Modeleren

3. Procedurele Informatie Gericht op routine-aspecten van taakuitvoering Presenteer in kleine brokjes, precies wanneer het nodig is

4. Deeltaakoefening Cognitieve context Herhaling JIT-informatie

Leerprocess, vier componenten en media Inductie Leertaken Gesimuleerde taakomgevingen constructie Schema Elaboratie ondersteunende informatie Hypertekst and hypermedia Kennis- compilatie Procedurele informatie Electronic performance support systems (EPSS) Automatisering Schema Versterking Deeltaak- oefening Drill & practice COO

Leertaken in computer-gesimuleerde taakomgevingen Sekwenteringsprincipe Natuurgetrouwheidsprincipe Variabiliteitsprincipe Individualiseringsprincipe Trainingswieltjesprincipe Gericht op inductief leren

Ondersteunende informatie en leren van hypertekst Zelf-uitlegprincipe Eigentempoprincipe Redundantieprincipe Gericht op elaboratie

Procedurele informatie en EPSS of helpsystemen Gedeelde-aandachtsprincipe In de tijd In de ruimte Signaleringsprincipe Modaliteitsprincipe Gericht op kenniscompilatie

Deeltaakoefening en Drill & Practice COO Gericht op versterking Vloeiende-componentenprincipe