ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden Jeroen van Merriënboer
Vier componenten bij competentiegericht opleiden Leertaken Ruggengraat van de opleiding Ondersteunende informatie Procedurele informatie Deeltaakoefening
Projecten, problemen, taken, gevalsstudies, opdrachten … 1. Leertaken Authentiek Integratief Gericht op transfer Projecten, problemen, taken, gevalsstudies, opdrachten …
Organisatie van Leertaken Taakklassen Taken in dezelfde klasse zijn equivalent Van eenvoudig naar moeilijk Ondersteuning en begeleiding Van veel naar weinig in dezelfde taakklasse (scaffolding)
2. Ondersteunende Informatie Conceptuele, causale, structurele modellen Ontwikkeling mentale modellen Gevalsstudies Systematische probleemaanpakken Ontwikkeling cognitieve strategieën Modeleren
3. Procedurele Informatie Gericht op routine-aspecten van taakuitvoering Presenteer in kleine brokjes, precies wanneer het nodig is
4. Deeltaakoefening Cognitieve context Herhaling JIT-informatie
Leerprocess, vier componenten en media Inductie Leertaken Gesimuleerde taakomgevingen constructie Schema Elaboratie ondersteunende informatie Hypertekst and hypermedia Kennis- compilatie Procedurele informatie Electronic performance support systems (EPSS) Automatisering Schema Versterking Deeltaak- oefening Drill & practice COO
Leertaken in computer-gesimuleerde taakomgevingen Sekwenteringsprincipe Natuurgetrouwheidsprincipe Variabiliteitsprincipe Individualiseringsprincipe Trainingswieltjesprincipe Gericht op inductief leren
Ondersteunende informatie en leren van hypertekst Zelf-uitlegprincipe Eigentempoprincipe Redundantieprincipe Gericht op elaboratie
Procedurele informatie en EPSS of helpsystemen Gedeelde-aandachtsprincipe In de tijd In de ruimte Signaleringsprincipe Modaliteitsprincipe Gericht op kenniscompilatie
Deeltaakoefening en Drill & Practice COO Gericht op versterking Vloeiende-componentenprincipe