Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

situationeel leiderschap
Professioneel sturen.
Wij stellen ons graag aan u voor!
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Lomoz, 14 maart 2012 Strategisch denken en handelen Nettie van Heezik.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Leiderschap.
Ondernemen : heb jij het in je?!
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
TOEZICHT Onderdeel 1.
Studietaak De studietaak staat centraal
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
PLATO™-Intensief- Leadership
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
Professionele zorg van Palet
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Loopbaanontwikkeling OOP
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Praktijkervaring en reflectie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Naar een duurzaam HRM beleid
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs Van resultaatgebieden en competentieprofiel naar invulling Masterclass voor leidinggevenden Josée Bours en Frans Jansen

Kenmerken masterclasstraject leidinggevenden deels vraag- , deels aanbod gestuurd Kritische beroepssituatie leidt tot leervragen Inhoudelijke en procesmatige bijeenkomsten Collectieve leervragen -> inhoud Reflectie op persoonlijk leiderschap -> proces Eisen aan certificaat 2

Kenmerken masterclass leidinggevenden Eerst de juiste invulling kiezen op basis van de eigen werksituatie, eigen sterktes/zwaktes en behoeften m.b.t. accenten Leren door te doen Leren van en met elkaar (interne experts) Ondersteund door externe experts (structuur; overzicht ; kritische reflectie)

De best denkbare KW1C-directeur….. … is een professional ? … is een manager? … is een leidinggevende professional ?  voldoet aan competentieprofiel voor leidinggevenden van KW1C

Competentieprofiel leidinggevende KW1C ondernemerschap individueel gericht leiderschap kwaliteitsbewustzijn resultaatgerichtheid groepsgericht leiderschap organisatiebewustzijn besluitvaardigheid planvaardigheid

Resultaatgebieden leidinggevende KW1C Voorbereiding en uitvoering geven aan collegebeleid Leiding en sturing geven aan onderwijs- en dienstverleningsprocessen Aansturen en adviseren van het team bij implementatie onderwijsbeleid Leiding en sturing geven aan de in de organisatie-eenheid werkende medewerkers

Hoe stel je vast of iemand competent is …..? Competentie: meer dan de optelsom van kennis, vaardigheden en attitude ontwikkelbaar niet sluitend te definiëren maar wel waar te nemen manifesteert zich in concreet gedrag in de beroepspraktijk Het vermogen om bewust effectief gedrag te vertonen in beroeps(kritische) situaties effectief gedrag gewenst resultaat bereiken

essentieel aspect van het werk komt regelmatig voor Beroepskritische situatie - kenmerken complex van aard essentieel aspect van het werk komt regelmatig voor herkenbaar voor alle deelnemers niet routinematig

Professionaliseringscyclus Besef/diagnose Wat kan ik? Focus Wat wil ik? Trigger extern intern Evaluatie Is het doel bereikt? Wat beweegt mij? Wat inspireert mij? Keuze en planning Wat kies ik? Hoe ga ik het doen? Actie Wat doe ik feitelijk? Mijn Ontwikkelings Plan

Hoe stuur ik veranderingsprocessen aan? Voorbeelden collectieve leervragen Hoe stuur ik veranderingsprocessen aan? Bestrijding voortijdig schooluitval; Vertrouwen als sleutelbegrip in organisatie; Psychologie van motivatie; Vertaling van beleid in praktijk.

Programma masterclass traject KW1C inventarisatie beroepskritische situaties door RdM uitleg resultaten en krachtenanalyse door RdM 6 bijeenkomsten inhoud door externe deskundigen 3 procesdagen leiderschapsstijlen door KPC-groep Parallelle lijn van maatjestrajecten (inhoud) coaching en intervisie

inventarisatie beroepskritische situaties Programma masterclass traject inventarisatie beroepskritische situaties Uitleg resultaten en krachtenanalyse 3 bijeenkomsten inhoud Procesdag leiderschapsstijlen 2 bijeenkomsten inhoud Procesdag Inhoud Afsluitende procesdag Parallelle lijn van coaching en intervisie

Opdracht 1 Beschrijf een beroepskritische situatie uit uw eigen, actuele ervaringen in de functie van leidinggevende volgens het bijgeleverde format.

Opdracht 2 Beschrijf vanuit uw geformuleerde beroepskritische situatie welke kennis, vaardigheden en houding noodzakelijk zijn om in deze situatie de gewenste resultaten te bereiken.

Graag uw reactie!

Competent = effectief gedrag in beroepssituatie Elementen van competenties Kennis Vaardigheden Persoonlijke eigenschappen Opvattingen Motivatie Leerbaarheid en waarneembaarheid Invloed op gedrag Gedrag - + Context beroepssituatie Context - + Context Competent = effectief gedrag in beroepssituatie JK/20080917 17

Competentiematrix voor leidinggevende KW1C Ondernemer- schap Individueel leiderschap gericht Kwaliteits- bewustzijn Resultaat- gerichtheid leiderschap Groeps- gericht Organisatie- bewustzijn vaardigheid Besluit- vaardigheid Plan Competenties Beroeps- situaties Voorbereiding/uitvoering collegebeleid Leiding en sturing onderwijsproces Aansturen team bij implementatie ond.beleid Leidinggeven aan medewerkers Beroepssituaties resultaat JK/20080917 18