Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs Van resultaatgebieden en competentieprofiel naar invulling Masterclass voor leidinggevenden Josée Bours en Frans Jansen
Kenmerken masterclasstraject leidinggevenden deels vraag- , deels aanbod gestuurd Kritische beroepssituatie leidt tot leervragen Inhoudelijke en procesmatige bijeenkomsten Collectieve leervragen -> inhoud Reflectie op persoonlijk leiderschap -> proces Eisen aan certificaat 2
Kenmerken masterclass leidinggevenden Eerst de juiste invulling kiezen op basis van de eigen werksituatie, eigen sterktes/zwaktes en behoeften m.b.t. accenten Leren door te doen Leren van en met elkaar (interne experts) Ondersteund door externe experts (structuur; overzicht ; kritische reflectie)
De best denkbare KW1C-directeur….. … is een professional ? … is een manager? … is een leidinggevende professional ? voldoet aan competentieprofiel voor leidinggevenden van KW1C
Competentieprofiel leidinggevende KW1C ondernemerschap individueel gericht leiderschap kwaliteitsbewustzijn resultaatgerichtheid groepsgericht leiderschap organisatiebewustzijn besluitvaardigheid planvaardigheid
Resultaatgebieden leidinggevende KW1C Voorbereiding en uitvoering geven aan collegebeleid Leiding en sturing geven aan onderwijs- en dienstverleningsprocessen Aansturen en adviseren van het team bij implementatie onderwijsbeleid Leiding en sturing geven aan de in de organisatie-eenheid werkende medewerkers
Hoe stel je vast of iemand competent is …..? Competentie: meer dan de optelsom van kennis, vaardigheden en attitude ontwikkelbaar niet sluitend te definiëren maar wel waar te nemen manifesteert zich in concreet gedrag in de beroepspraktijk Het vermogen om bewust effectief gedrag te vertonen in beroeps(kritische) situaties effectief gedrag gewenst resultaat bereiken
essentieel aspect van het werk komt regelmatig voor Beroepskritische situatie - kenmerken complex van aard essentieel aspect van het werk komt regelmatig voor herkenbaar voor alle deelnemers niet routinematig
Professionaliseringscyclus Besef/diagnose Wat kan ik? Focus Wat wil ik? Trigger extern intern Evaluatie Is het doel bereikt? Wat beweegt mij? Wat inspireert mij? Keuze en planning Wat kies ik? Hoe ga ik het doen? Actie Wat doe ik feitelijk? Mijn Ontwikkelings Plan
Hoe stuur ik veranderingsprocessen aan? Voorbeelden collectieve leervragen Hoe stuur ik veranderingsprocessen aan? Bestrijding voortijdig schooluitval; Vertrouwen als sleutelbegrip in organisatie; Psychologie van motivatie; Vertaling van beleid in praktijk.
Programma masterclass traject KW1C inventarisatie beroepskritische situaties door RdM uitleg resultaten en krachtenanalyse door RdM 6 bijeenkomsten inhoud door externe deskundigen 3 procesdagen leiderschapsstijlen door KPC-groep Parallelle lijn van maatjestrajecten (inhoud) coaching en intervisie
inventarisatie beroepskritische situaties Programma masterclass traject inventarisatie beroepskritische situaties Uitleg resultaten en krachtenanalyse 3 bijeenkomsten inhoud Procesdag leiderschapsstijlen 2 bijeenkomsten inhoud Procesdag Inhoud Afsluitende procesdag Parallelle lijn van coaching en intervisie
Opdracht 1 Beschrijf een beroepskritische situatie uit uw eigen, actuele ervaringen in de functie van leidinggevende volgens het bijgeleverde format.
Opdracht 2 Beschrijf vanuit uw geformuleerde beroepskritische situatie welke kennis, vaardigheden en houding noodzakelijk zijn om in deze situatie de gewenste resultaten te bereiken.
Graag uw reactie!
Competent = effectief gedrag in beroepssituatie Elementen van competenties Kennis Vaardigheden Persoonlijke eigenschappen Opvattingen Motivatie Leerbaarheid en waarneembaarheid Invloed op gedrag Gedrag - + Context beroepssituatie Context - + Context Competent = effectief gedrag in beroepssituatie JK/20080917 17
Competentiematrix voor leidinggevende KW1C Ondernemer- schap Individueel leiderschap gericht Kwaliteits- bewustzijn Resultaat- gerichtheid leiderschap Groeps- gericht Organisatie- bewustzijn vaardigheid Besluit- vaardigheid Plan Competenties Beroeps- situaties Voorbereiding/uitvoering collegebeleid Leiding en sturing onderwijsproces Aansturen team bij implementatie ond.beleid Leidinggeven aan medewerkers Beroepssituaties resultaat JK/20080917 18