Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Het belang van een goede steekproef
Positieve en Negatieve getallen
Tabellen & diagrammen Centrummaten & Spreiding
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Statistiek HC1MBR Statistiek.
havo A 4.4 Centrum- en spreidingsmaten
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Hoofdstuk 3 Maatstaven voor ligging en spreiding
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 8
Centrummaten gemiddelde
Centrummaten gemiddelde
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
Beginselen van de Statistiek in de Kinesiologie
Methoden van het Wetenschappelijk Onderzoek
Hoofdstuk 8 Centrale tendentie en spreiding
Hoofdstuk 7 – Frequentieverdeling
Meten bij marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Voorspellende analyse
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
variabelen vaststellen
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
dataverzamelformulieren
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Hoofdstuk 5 – Verzameling en functie
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Hoofdstuk 4: Statistiek
Centrummaten en Boxplot
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Accountmanagement H3 Statistiek Junior accountmanager.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Minor PO-VO-(V)MBO Rotterdam, 21 november 2014 Elwier conferentie, Zwolle 2014.
1 CCC & CCM Module Statistiek voor CM Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
1 CCP Module 1: Theorie Statistiek voor Credit Managers Introductie Basisbegrippen Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Tot nu toe. Geschiedenis Uitzonderingen, verschil in incidenties.
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
Excel Statistiek en Excel.
Dataverzamelingsmethoden
dataverzamelformulieren
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Transcript van de presentatie:

Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische Hoofdstuk 13 Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische maten

Data coderen en het codeboek Data-invoer: verwijst naar het maken van een computerbestand met de ruwe data van alle vragenlijsten die geschikt worden geacht voor analyse. Data coderen: codes toekennen aan de mogelijke antwoorden op elke vraag in de vragenlijst. Codeboek: hierin zijn alle namen van de variabelen opgenomen en de codes (cijfers) die aan elk mogelijk antwoord op elke vraag zijn toegekend.

De vier functies van data-analyse

Vijf soorten statistische analyses die marktonderzoekers gebruiken

Analyseniveaus in marktonderzoek

Data begrijpen via beschrijvende analyse Twee verzamelingen maten worden veel gebruikt om de informatie uit een steekproef te beschrijven: Centrummaten: maten die de ‘gemiddelde’ respondent of het typerende antwoord beschrijven. Spreidingsmaten: maten die beschrijven hoe (on)gelijk respondenten of antwoorden zijn aan die van de ‘gemiddelde’ respondent of het typerende antwoord.

Data begrijpen via beschrijvende analyse - Centrummaten Modus: die waarde in een reeks getallen die het vaakst voorkomt. Mediaan: de waarde die in het midden ligt van een geordende verzameling waarden. Gemiddelde: de doorsneewaarde die een serie getallen kenmerkt.

Data begrijpen via beschrijvende analyse - Spreidingsmaten Frequentieverdeling: een optelling van het aantal keren dat elke verschillende waarde in een bepaalde verzameling waarden voorkomt. Waardebereik: geeft de afstand aan tussen de laagste waarde (minimum) en de hoogste waarde (maximum) in een geordende verzameling waarden. Standaardafwijking: geeft de mate van variatie, spreiding of diversiteit in de waarden aan.

Wanneer gebruik je een bepaalde beschrijvende maat?

Metrische data rapporteren aan cliënten

Nominale of ordinale data rapporteren aan cliënten