De steekproefopzet bepalen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Advertisements

Het belang van een goede steekproef
De omvang van een steekproef bepalen
Wat zijn goede peilingen?
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Marktonderzoek als proces
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
28 april Symposium Statistical Auditing
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 3 Gegevens verwerven.
Meten bij marktonderzoek
De steekproefopzet bepalen
Dataverzamelingsmethoden
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
variabelen vaststellen
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Statistiek voor Historici
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Het sport- en beweeggedrag van de 50-plusser Eénmeting.
Analyseren van spotprenten
Programma collegeweek 6
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie
Steekproefonderzoek -- methodologie
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Data-analyse of toch liever steekproeven?
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
 Drie soorten opgaven: ◦ vanuit de prijs exclusief btw ◦ vanuit een btw-bedrag ◦ vanuit de prijs inclusief btw.
– Hoe pak ik een kwantitatief onderzoek aan?
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Goederen en voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer. Inhoud 1 De weg van goederen naar de consument 2 Goederenontvangst 3 Goederenopslag 4 Voorraadbeheer.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Het doel en de grondbeginselen van statistiek in klinische onderzoeken
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Betrouwbaarheidsinterval
Dataverzamelingsmethoden
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Hoe de data-explosie al onze vragen gaat beantwoorden
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Enquête: onderzoek door vragen te stellen
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Onderzoeksstrategie: survey
De steekproefopzet bepalen
De omvang van een steekproef bepalen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Voorspellende analyse
Weging Woningmarktmodule 2018
Transcript van de presentatie:

De steekproefopzet bepalen Hoofdstuk 10 De steekproefopzet bepalen

Basisbegrippen bij steekproeven en steekproeftrekking Populatie Steekproef Steekproefeenheid Volledige telling Steekproeffout Steekproefkader Steekproefkaderfout

Basisbegrippen uit de steekproeftheorie

Basisbegrippen bij steekproeven en steekproeftrekking Populatie: de complete groep die wordt bestudeerd, zoals aangegeven in de doelen van het onderzoeksproject. Steekproef: een deelverzameling van de populatie die representatief hoort te zijn voor de gehele groep. Steekproefeenheid: het meest basale onderzoeksniveau. Volledige telling: een telling van de gehele populatie.

Basisbegrippen bij steekproeven en steekproeftrekking Steekproeffout: alle fouten die in een survey optreden omdat je een steekproef gebruikt. Steekproefkader: een soort moederlijst van alle steekproefeenheden in de populatie. Steekproefkaderfout: de mate waarin het steekproefkader niet de gehele populatie omvat waarop het onderzoek betrekking heeft.

Redenen om een steekproef te nemen Praktische overwegingen, zoals de kosten en de omvang van de populatie. De doorsnee onderzoeker of onderzoeksbureau kan de enorme hoeveelheid gegevens die een volledige telling genereert niet analyseren.

Twee basismethoden van steekproeftrekking Aselecte steekproeven: steekproeven waarbij de leden van de populatie een bekende kans hebben om in de steekproef terecht te komen. Niet-aselecte steekproeven: steekproeven waarbij de kans dat de leden van de populatie in de steekproef terechtkomen onbekend is.

Methoden van aselecte steekproeftrekking Enkelvoudige aselecte steekproeven Systematische steekproeven Clustersteekproeven Gestratificeerde steekproeven

Niet-aselecte steekproeven Gemakssteekproeven Beredeneerde steekproeven Sneeuwbalsteekproeven Quotasteekproeven

Online steekproeven Voorbeelden van drie soorten online steekproeven: Aselecte online onderscheppingssteekproeven Online steekproeven op uitnodiging Online panelsteekproeven Andere online steekproefmethoden: analyseer hoe de potentiële respondenten zijn geselecteerd.

Stappen van het steekproefproces