Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen
Primaire versus secundaire data Primaire data: gegevens die de onderzoeker speciaal voor het onderzoeksproject heeft ontwikkeld of verzameld. Secundaire data: zijn al eerder door iemand anders dan de onderzoeker verzameld en/of voor andere doeleinden dan het huidige onderzoeksproject.
Classificatie van secundaire data Interne secundaire data: data die het bedrijf zelf heeft verzameld. Externe secundaire data: data die door derden buiten het bedrijf zijn verkregen.
Classificatie van secundaire data Externe secundaire data: data die buiten het bedrijf zijn verkregen. Soorten: Gepubliceerde bronnen Syndicated services data Databases
Classificatie van secundaire data Verschillende soorten externe secundaire data: Gepubliceerde bronnen: informatiebronnen die bestemd zijn voor openbare verspreiding. Syndicated services data: informatie in een gestandaardiseerd formaat die bureaus beschikbaar stellen aan bedrijven die een abonnement op deze dienst hebben. Externe databases: databases die door organisaties van buiten het bedrijf worden geleverd.
Voordelen van secundaire data Snel verkrijgbaar Goedkoper dan primaire data Meestal beschikbaar Versterken primaire data Mogelijk wordt het onderzoeksdoel gehaald met secundaire data
Nadelen van secundaire data Meeteenheden die niet met elkaar overeenstemmen (mismatch). Afwijkende definities die zijn gebruikt om de data te classificeren. Het niet meer actueel zijn van secundaire data. Het gebrek aan de benodigde informatie om de geloofwaardigheid van de gerapporteerde data te bepalen.
Secundaire data evalueren Wat was het doel van het onderzoek? Wie heeft de gegevens verzameld? Welke gegevens zijn er verzameld? Hoe zijn de gegevens verkregen? Komen de gegevens overeen met andere informatie?
Secundaire databronnen lokaliseren Stap 1: Zet op een rijtje wat je te weten wilt komen over je onderwerp en wat je al weet. Stap 2: Ontwikkel een lijst met belangrijke begrippen en namen. Stap 3: Begin je zoekactie aan de hand van verschillende bibliotheekbronnen. Stap 4: Maak een compilatie van de literatuur die je hebt gevonden en evalueer je resultaten.
Secundaire databronnen lokaliseren Stap 5: Als je niet tevreden bent met wat je hebt gevonden of andere problemen ondervindt en de bibliotheekmedewerker geen geschikte bronnen weet, raadpleeg dan een deskundige. Stap 6: Rapporteer de resultaten.
Wat is gestandaardiseerde informatie? Gestandaardiseerde informatie: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens en het proces waarmee ze worden verzameld, zijn gestandaardiseerd voor alle gebruikers. Syndicated data: data die in standaardvorm worden vergaard en worden verstrekt aan alle abonnees. Gestandaardiseerde diensten: proces van gestandaardiseerd marktonderzoek, waarmee informatie voor een specifieke gebruiker wordt gegenereerd.
Voordelen van gestandaardiseerde data Syndicated data: Kosten worden gedeeld. De kwaliteit van de data is doorgaans zeer hoog. De routinesystemen waarmee de data worden vergaard en verwerkt (d.w.z. dat de data normaliter zeer snel worden verspreid onder de abonnees).
Nadelen van gestandaardiseerde data Syndicated data: Kopers kunnen nauwelijks kiezen welke informatie wordt vergaard. Opdrachtgever moet zich doorgaans verplichten tot langetermijncontracten als hij gestandaardiseerde data koopt. Geen strategisch informatievoordeel als je syndicated data koopt, want alle concurrenten hebben toegang tot dezelfde informatie.
Voordelen van gestandaardiseerde data Gestandaardiseerde diensten: Je maakt gebruik van ervaring van het onderzoeksbureau dat de dienst aanbiedt. Lagere kosten van het onderzoek. De snelheid van de onderzoeksdienst.
Nadelen van gestandaardiseerde data Gestandaardiseerde diensten: Niet aangepast aan de klant. Aanbieder van de gestandaardiseerde service kent mogelijk de eigenaardigheden van een bepaalde sector niet.
Toepassingsgebieden van gestandaardiseerde informatie Het meten van consumentenopvattingen en opiniepeilingen. Het definiëren van marktsegmenten. Het uitvoeren van markttracking. Het monitoren van mediagebruik en de effectiviteit van promoties.