Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Inhoud presentatie Wat is glasvezel Waarom glasvezel Het aansluitgebied OnsBrabantNet De pakketten Aansluiting Vragen.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Marktonderzoek als proces
H4: Begrijpen van de markt
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
Onderscheidend op vier aspecten
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Eenduidig en verantwoord elektronisch bestuurlijk verkeer
DOV binnenstebuiten (deel 1) Praktische tips bij het gebruik van de geografische zoekfunctie Linsey Vanthournout Departement Leefmilieu, Natuur en Energie.
Incident & Probleem management
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
dataverzamelformulieren
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens.
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Stadsregio Amsterdam gooit de data open
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Broadcast Search. Doel van het project Mogelijkheid om o.a. vanaf de TU/e website te kunnen zoeken in TU/e website zelf Catalogus Metis Cursor / Matrix.
ICT-management 2/12/2003Wellens Evi ADSL. ICT-management 2/12/2003Wellens Evi Inhoud n Geschiedenis van ADSL n Wat is ADSL? n Hoe snel is ADSL? n Wat.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Waarden & organisatiecultuur
Onderzoeksprocedures. Inhoud  De leraar als professional  De seniordocent  De leraar als onderzoeker  Onderzoeks-stappenplan  Nulmeting.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Methoden & Technieken van Onderzoek
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Consumentengedrag Beslissen
Inleiding tot marktonderzoek
Voeg hier een foto van het product in
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Welkom Havo 5..
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Les 5: Het marketingplan
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
dataverzamelformulieren
Gestandardiseerde informatiebronnen
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
AFDELING 2 marketingbeleid.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen

Primaire versus secundaire data Primaire data: gegevens die de onderzoeker speciaal voor het onderzoeksproject heeft ontwikkeld of verzameld. Secundaire data: zijn al eerder door iemand anders dan de onderzoeker verzameld en/of voor andere doeleinden dan het huidige onderzoeksproject.

Classificatie van secundaire data Interne secundaire data: data die het bedrijf zelf heeft verzameld. Externe secundaire data: data die door derden buiten het bedrijf zijn verkregen.

Classificatie van secundaire data Externe secundaire data: data die buiten het bedrijf zijn verkregen. Soorten: Gepubliceerde bronnen Syndicated services data Databases

Classificatie van secundaire data Verschillende soorten externe secundaire data: Gepubliceerde bronnen: informatiebronnen die bestemd zijn voor openbare verspreiding. Syndicated services data: informatie in een gestandaardiseerd formaat die bureaus beschikbaar stellen aan bedrijven die een abonnement op deze dienst hebben. Externe databases: databases die door organisaties van buiten het bedrijf worden geleverd.

Voordelen van secundaire data Snel verkrijgbaar Goedkoper dan primaire data Meestal beschikbaar Versterken primaire data Mogelijk wordt het onderzoeksdoel gehaald met secundaire data

Nadelen van secundaire data Meeteenheden die niet met elkaar overeenstemmen (mismatch). Afwijkende definities die zijn gebruikt om de data te classificeren. Het niet meer actueel zijn van secundaire data. Het gebrek aan de benodigde informatie om de geloofwaardigheid van de gerapporteerde data te bepalen.

Secundaire data evalueren Wat was het doel van het onderzoek? Wie heeft de gegevens verzameld? Welke gegevens zijn er verzameld? Hoe zijn de gegevens verkregen? Komen de gegevens overeen met andere informatie?

Secundaire databronnen lokaliseren Stap 1: Zet op een rijtje wat je te weten wilt komen over je onderwerp en wat je al weet. Stap 2: Ontwikkel een lijst met belangrijke begrippen en namen. Stap 3: Begin je zoekactie aan de hand van verschillende bibliotheekbronnen. Stap 4: Maak een compilatie van de literatuur die je hebt gevonden en evalueer je resultaten.

Secundaire databronnen lokaliseren Stap 5: Als je niet tevreden bent met wat je hebt gevonden of andere problemen ondervindt en de bibliotheekmedewerker geen geschikte bronnen weet, raadpleeg dan een deskundige. Stap 6: Rapporteer de resultaten.

Wat is gestandaardiseerde informatie? Gestandaardiseerde informatie: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens en het proces waarmee ze worden verzameld, zijn gestandaardiseerd voor alle gebruikers. Syndicated data: data die in standaardvorm worden vergaard en worden verstrekt aan alle abonnees. Gestandaardiseerde diensten: proces van gestandaardiseerd marktonderzoek, waarmee informatie voor een specifieke gebruiker wordt gegenereerd.

Voordelen van gestandaardiseerde data Syndicated data: Kosten worden gedeeld. De kwaliteit van de data is doorgaans zeer hoog. De routinesystemen waarmee de data worden vergaard en verwerkt (d.w.z. dat de data normaliter zeer snel worden verspreid onder de abonnees).

Nadelen van gestandaardiseerde data Syndicated data: Kopers kunnen nauwelijks kiezen welke informatie wordt vergaard. Opdrachtgever moet zich doorgaans verplichten tot langetermijncontracten als hij gestandaardiseerde data koopt. Geen strategisch informatievoordeel als je syndicated data koopt, want alle concurrenten hebben toegang tot dezelfde informatie.

Voordelen van gestandaardiseerde data Gestandaardiseerde diensten: Je maakt gebruik van ervaring van het onderzoeksbureau dat de dienst aanbiedt. Lagere kosten van het onderzoek. De snelheid van de onderzoeksdienst.

Nadelen van gestandaardiseerde data Gestandaardiseerde diensten: Niet aangepast aan de klant. Aanbieder van de gestandaardiseerde service kent mogelijk de eigenaardigheden van een bepaalde sector niet.

Toepassingsgebieden van gestandaardiseerde informatie Het meten van consumentenopvattingen en opiniepeilingen. Het definiëren van marktsegmenten. Het uitvoeren van markttracking. Het monitoren van mediagebruik en de effectiviteit van promoties.