Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering Algmene concepten die de basis vormen voor de waardebepaling van een bedrijf Basisinformatie voor de bedrijfswaardering De cashflow van een bedrijf schatten en de waarde van het bedrijf bepalen Definitie van cashflow De cashflow van een bepaald jaar vaststellen hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Algmene concepten voor de waardebepaling van een bedrijf Marktwaarde van het bedrijf Actieve waarde van de lopende onderneming Hoogste economische waarde van de aanwezige activiteiten De waarde van het bedrijf als de toekomstige voordelen centraal staan De waarde van het bedrijf gerelateerd aan de waarde van alternatieve investeringen De waarde van het bedrijf gebaseerd op de contante waarde van de cashflows De waarde van het bedrijf die gebaseerd is op objectiviteit hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Basisinformatie voor de bedrijfswaardering Winst- en verliesrekeningen Balans Rendementen die passen bij het risiconiveau Interviews met de huidige eigenaars en het personeel Beoordeling van de toekomstige zakelijk omgeving van het bedrijf hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Contante waarde van de cashflow Winst geörienteerde benadering Kan gebruikt worden voor interest, belasting en afschrijving Gebruik een reëel rendementspercentage hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Verwachte rendementen op de lange termijn Openbaar verhandelde bedrijven 12-18% Bedrijven in particulier eigendom 20-35% Angel investeerders 20-50% Verstrekkers van venture kapitaal 35-80% hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Ratio’s bij marktvergelijking Prijs/omzet Prijs/cash Flow Prijs/winst voor interest, afschrijving en belasting Prijs/dividend Prijs/verkopen Prijs/activa Prijs/boekwaarde Prijs/klant Prijs/eenheid hoofdstuk 13 : bedrijfswaardering