Hoofdstuk 8 Het beheer van een ERP-project Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Klassieke AO Leseenheid1
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
door Thom Beuker WELKOM
De kracht van GAC Business Solutions
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
H7: Productmanagement.
Enterprise Resource Planning (ERP)
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Enterprise Resource Planning
Enterprise Resource Planning
Enterprise Resource Planning
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Informatie Management 1 College 4/5 Programma vandaag:  Hoofdstuk 3 Beijen  Reader  Case + opdracht  Artikelen.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Schitterende Organisaties®
© de vries business consultancy, 2008
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoofdstuk 9 Supply Chain Management en de eMarkt Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Certificering van assetmanagement
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Leiding geven aan school ontwikkeling
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8 Het beheer van een ERP-project Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner

2/27 Leerdoelstellingen Inzicht krijgen in het belang van projectmanagement en controle om de risico’s die samenhangen met het implementeren van ERP-systemen te minimaliseren Inzicht krijgen in een reorganisatieproces en de rol daarvan bij het ontwikkelen en implementeren van een ERP-systeem in de bedrijfsvoering

Invloedsfactoren op het succes van het project Aantal modificaties Effectiviteit communicatie Autoriteit van de projectimplementatie Businessmanagement Het vermogen om additionele fondsen te genereren voor dekking van de implementatie 3/27

Factoren die mislukking van het project veroorzaken Zwakke technische methodes Communicatie faalt Slecht leiderschap Initiële evaluatie van het project 4/27

Tabel 8-2 (1/2) 5/27

Tabel 8-2 (2/2) 6/27

Risicofactoren (1) Organisatorische factoren - Verandelingen in scope - Toereikendheid van middelen - De houding ten opzichte van een potentieel verlies - Conflicten tussen afdelingen - Ervaringen van gebruikers Ondersteuning vanuit het management - Verandering van systeemeisen en scope - Gebrek aan commitment Software ontwerp - Ontwikkeling van foutieve functies, slechte gebruikersinterface - Problemen met componenten, die geoutsourced zijn 7/27

Risicofactoren (2) Gebruikersbetrokkenheid - Gebrek aan commitment - Ineffectieve communicatie - Conflicten - Onbekendheid met gebruikte technologie Projectmanagement - Grootte en structuur - Beheersingsfuncties Projectescalatie - Groepsnormen - Doorgaan met middelen toe te wijzen aan ‘zinkende schepen’ 8/27

Implementatie risico’s Technologie - Consistent met de huidige infrastructuur Organisatorisch - Aanpassingen pakket verhoogt risico’s - Herontwerp bedrijfsprocessen passend bij pakket verlaagt risico Personele factoren - Vaardigheden en expertise van de IT-staf Projectgrootte 9/27

Managen grootschalige projecten MRP of ERP - Pakketimplementatie verschilt van implementatie bij klant Participatie van de leverancier Vaardigheden en capaciteiten van gebruiker - Betrokkenheid van het management Projectkampioen Communicatie met de belanghebbenden - Training met MRP - Goede management van het project 10/27

Managen van ERP-projecten Implementatiefactoren - Herontwerp bedrijfsprocessen - Verandering bedrijfscultuur - Projectteam Inclusief business-analisten - Ondersteuning vanuit het management -Onderkenning noodzaak om te veranderen Risicomanagement 11/27

Tabel 8-6 (1/2) 12/27

Tabel 8-6 (2/2) 13/27

Factoren van succesvolle ERP-projects Aanpassingen pakket - Verhoogt doorlooptijd en kosten - BPR-voordelen van ‘best practices’ kwijt Inzet van externe consultants - Expertise in kruisverbanden tussen bedrijfsprocessen - Problemen ontstaan als interne IT-afdelingen niet betrokken is Relatiemanagement leverancier - Effectieve relaties om contracten te faciliteren en te monitoren Verandermanagement - Mensen hebben weerstanden tegen veranderingen - Organisatiecultuur zorgt voor open communicatie Business-indicatoren - Creatie van specifieke metrieken bij het begin van het project 14/27

Projectgerelateerde factoren Project onderverdelen in deelprojecten Projectleider met bewezen ervaring Projectfocus op gebruikersbehoeften in plaats van technologie Projectkampioen Speling in projectplanning 15/27

Additionele factoren project Gebruikerstraining - Focus op business, niet alleen technisch -Belangrijk, kritieke zaak Eisen aan managementrapportages -Zonodig met extra query en reporting tools Technologische uitdagingen - Dataconversie - Ontwikkeling van interfaces 16/27

Tabel 8-8 (1/3) 17/27

Tabel 8-8 (2/3) 18/27

Tabel 8-8 (3/3) 19/27

FoxMeyer versus Dow Chemical FoxMeyer - Budgetoverschrijding vanwege nieuwe klant - Twee nieuwe systemen tegelijk geïmplementeerd - Technische euvels met de ERP-software - Geen open communicatie - Onrealistische verwachtingen van ROI Dow - Had problemen met projectimplementatie - Dow had een sterk leiderschap en een projectkampioen - Was in staat om de scope bij te stellen en het onder controle te houden - Zorgde voor open communicatie 20/27

Artikel: Project FoxMeyer’s Project was een ramp. Wat was er gebeurd? (1) Was FoxMeyer misleid? Welke strategie had men moeten hanteren om de projectramp te vermijden? Welke onjuiste inschattingen van de business kwamen te voorschijn? Was het falen van FoxMeyer’s te wijten aan het falen van de technologie of de business? 21/27

Artikel: Project FoxMeyer’s Project was een ramp. Wat was er gebeurd? (2) Vierde grootste pharmaceutische distributeur van het land - In de 90-jaren bezig met bedrijfsbrede software en magazijnautomatiseringsproject - Vastgelegd hoofdstuk 11 in 1996 Claimt misleid te zijn door SAP, Anderson Consulting, Pinnacle Automation - Aangesproken leveranciers overschatten mogelijkheden - Problemen met computerintegratie stegen naar €100 miljoen - Leveranciers verwijten management 22/27

Artikel: Project FoxMeyer’s Project was een ramp. Wat was er gebeurd? (3) Achtergrond -FoxMeyer had orders voor meer dan items per dag, met een verwachte sterke groei (Honderdduizenden transacties elke dag verwerkt) -Oude systeem was een Unisys mainframe - Schaalbare client/server systeem gewenst - Geteste SAP-software op beide DEC en HP met benchmarks - Implementatie ingeschat door Andersen op 18 maanden Modules te implementeren in 2 tot 3 maanden - Onrealistisch – vergde tegen de 12 maanden - Alle modules snel ingevoerd 23/27

Artikel: Project FoxMeyer’s Project was een ramp. Wat was er gebeurd? (5) Strategie van FoxMeyer - Groot volume - Lage prijzen - Anticiperende besparingen van nieuw computersysteem - Wenste marktaandeel te winnen door verdere prijsverlagingen - Verwachtte dat nieuwe systemen meer efficiënt zouden zijn, maar het verbeterde niet de processen 24/27

Artikel: Project FoxMeyer’s Project was een ramp. Wat was er gebeurd? (6) - FoxMeyer kreeg een belangrijke nieuwe klant Tekort aan capaciteit van de mainframe Problemen met het uitbalanceren van systeemverkeer Managementsysteem van Unisys faalde uiteindelijk Informatie werd niet op tijd ontvangen FoxMeyer ondervond verlies bij het overbrengen van de voorraad naar nieuwe centra Klanten kregen onjuiste leveringen Nieuwe klanten brachten niet de verwachte omvang FoxMeyer gaf teveel uit 25/27

Samenvatting (1) Een aantal factoren bepalen het succes of falen van het project - Operationele methoden en technieken - Businessmanagement en stijl - Leiderschap en communicatie Beïnvloedende risicofactoren moeten overwogen worden - Organisatorische factoren, ondersteuning door management, software-ontwerp, de niveaus van gebruikersbetrokkenheid en de scope en omvang van het project zelf - Implementatierisico’s voor technologie, de organisatie en de mensen 26/27

Samenvatting (2) Succes van ERP-projecten vraagt om - Overweging van de pakketaanpassingen, aanwending van externe consultants, management van de relaties met de leveranciers, het instellen van metrieken en verandermanagement - Aandacht voor de projectaanpak - Technologische veranderingen, gebruikerstrainingen eisen aan het management 27/27