Hoofdstuk 8 Implementatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Aanpak voor een top team
STRATEGISCHE PLANNING
Verandermanagement. Een integrale aanpak
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De kern van projectmanagement
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
HPO Sector Kinderopvang
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Visie Mensontwikkeling WSD
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Les 1 M&O.
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Verandermanagement Hoofdstuk 2 Beleid
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Marketingplanning en strategie
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Veranderkundige aanpak
Danny Greefhorst De relatie tussen Business- en Informatie Planning en enterprise-architectuur Danny Greefhorst
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Methode Strategisch personeelsmanagement
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
Interne kwaliteitszorg NVAO
Naar een optimaal HR - beleid
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
DMK – week 2.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Effectief innoveren = duurzaam vernieuwen
Realisatie en implementatie
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
International experience
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8 Implementatie Verandermanagement Hoofdstuk 8 Implementatie Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Kritische succesfactoren (KSF) Implementatie verbeterbeleid Schema implementatie Strategie en vaststellen ondernemings-doelstellingen Vaststellen veranderstrategieën en -instrumenten SOLL situatie Kritische succesfactoren (KSF) Interne processen en innovatief vermogen Financiën IST situatie Interne organisatie Marketing Afnemers & Markten Organisatiestructuur Organisatiecultuur Plan van aanpak verbeterbeleid Implementatie verbeterbeleid Evaluatie verbeteringen Prestatie indicatoren (PI), normen, verbeteracties Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Veranderplan / plan van aanpak Aandachtspunten: aanleiding tot het veranderplan; status van het veranderplan, waaronder het referentiekader; relevante succes- en faalfactoren van de implementatie; externe en interne randvoorwaarden; beoogde doelstellingen of effecten; mogelijke consequenties op hoofdlijnen; middelen die ter beschikking staan; projectmatige uitwerking veranderproces (fasering en TVB). Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Randvoorwaarden veranderingsprocessen sturingspotentieel/-vermogen van het management veranderbereidheid betrokkenen; verandervermogen betrokkenen; taakvolwassenheid bij het team/individu; faciliteren van een lerende organisatie. Vijf factoren volgens RB Berenschot: noodzaak/urgentie van de verandering; mate van weerstand tegen verandering; juiste timing van de verandering; organisatiecultuur; empowerment/commitment/betrokkenheid. Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

TVB veranderplan; voorbeeld Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Planning Planningstechnieken: Gantt diagram / strokenplan (MS Project) CPM; Critical Path Method / netwerkplanning PERT; Program Evaluation and Review Technique Doelstellingen: vaststellen totaal benodigde doorlooptijd van een project; verkorten of verlengen van de doorlooptijd door het manipuleren van activiteiten; inzichtelijk maken van de onderlinge afhankelijkheid van activiteiten. Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Voorbeeld CPM netwerkschema 1 2 3 6 4 5 8 9 B C F H G D E Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Voorbeeld bijpassend Gantt diagram 2 1 9 8 7 6 5 4 3 10 A B C D H E G F Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Voorbeeld implementatieplan Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie

Succes- en faalfactoren implementatiefase medewerkers en betrokkenen serieus nemen; goede, heldere en betrouwbare informatie geven; omgaan met weerstand, zorgvuldig omgaan met rationele en emotionele opmerkingen en gedragingen van betrokkenen; de resultaten van evaluaties periodiek terugkoppelen naar betrokkenen; het veranderen van de dominante organisatiecultuur; werken met één grote verandering tegelijkertijd; een snelle, maar wel goed voorbereide implementatie; de onomkeerbaarheid van de verandering Verandermanagement hoofdstuk 8 Implementatie