Hoofdstuk 7 Procesmanagement.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

INTERACTION DESIGN Week 3.
Besturing van (bedrijf)processen
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
LEAN Management in Parker
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Facility management en inkoop
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
ontwikkeling van een kwaliteitsborgingssysteem
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 8 Implementatie
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
5S in Velsen.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Hoe maak je een goede planning?
Producten & Werkprocessen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Goederenstroom H5 Goederenstroombeheersing Logistiek supervisor.
Goederenverwerking H17 Goederenstroombeheersing Manager Handel.
Parametric release Wat is dat?.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Processen.
Evaluatie Cursus.
Certificering van assetmanagement
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Werken in een arbeidsorganisatie
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Procesmanagement

Organisatie van processen Het management moet bedrijfsdoelstellingen formuleren en verwezenlijken. Dit verwezenlijken kan volgens de PDCA-cirkel: Plan Beleid vaststellen Planning opstellen Do 3. Organiseren Medewerkers activeren en motiveren Check Proces beheersen Act 6. Bijsturen van afwijkingen

Het belang van processen Voor de kwaliteit van het product of de dienst is het van belang dat bij iedere stap rekening wordt gehouden met de specificaties en de verlangde kwaliteit. Iedere activiteit heeft daarbij een meetbare invoer (input) en uitvoer (output). Een proces is een verzameling van logisch samenhangende taken die een organisatie uitvoert om een dienst te verlenen of een eindproduct voort te brengen volgens vastgestelde specificaties. Door de complexiteit is het van belang om processen in kaart te brengen.

Verschillende productiebedrijven Convergente productie Divergente productie Parallelle productie Serieproductie

Business Process Improvement Een methode waarbij de organisatie niet structureel wordt veranderd maar waarbij een (deel)proces wordt verbeterd.

Business Process Redesign Een methode waarbij het totale productieproces en de producten grondig worden herzien. Het gaat hierbij om een efficiënter en effectiever productieproces tot stand te brengen door toepassing van moderne informatietechnologie. De bedrijfsstructuur wordt daarbij gewijzigd.

7.3 Opstellen van procedures Nieuwe medewerkers helder instrueren Verbale instructie aan medewerkers ondersteunen Verantwoordelijkheden in het productieproces duidelijk vaststellen Uitvoeringsfouten voorkomen Vertrouwen wekken bij de afnemers, leveranciers en andere betrokkenen

Opstellen van procedures Een procedure moet ‘leven’ onder de medewerkers. Kwaliteit wordt in hoge mate beheerst door procedures. Procedures zijn van belang omdat zij het totale productieproces structuur en samenhang geven. Tijdens een audit kan op basis van procedures een checklist opgesteld worden waardoor de prestaties van medewerkers gemeten kunnen worden.

Wat zijn procedures? Een procedure legt de gang van zaken vast voor opeenvolgende activiteiten in verschillende bedrijfsfuncties, waarbij verscheidene personen betrokken zijn. Hierbij is sprake van bedrijfsfuncties (activiteiten) zoals inkoop, distributie, controle, in opslag brengen, offertes uitbrengen, orderontvangst, orderverwerking en het produceren

Wat zijn kritische activiteiten? Een kritische activiteit betreft een eigenschap van het product of de dienst die bij een afwijking van de norm de kwaliteit van het eindproduct of dienst negatief beïnvloedt, waardoor ernstige problemen ontstaan.

Hoe worden procedures geschreven? Welke noodzaak is er om de procedure te schrijven? Wat heeft invloed op de kwaliteit van de activiteit? Hoe wordt het huidige functioneren vastgesteld en beoordeeld? Wie gaat de procedure schrijven? Wat is de draagwijdte van de procedure? Wat zijn de doelstellingen van de procedure? Op welke termijn moet de procedure klaar zijn? Volgens welk format moet de procedure geschreven worden? In welke mate wordt de procedure beheerst?

7.4 Essentie van het kwaliteitshandboek De procedure en instructies worden opgenomen in het kwaliteitshandboek. Dit vormt de basis van het kwaliteitsbeleid. Het bevat alle relevante procedures en instructies. Het is in de eerste plaats bedoeld als vraagbaak voor de medewerkers.

Inhoud kwaliteitshandboek Een beschrijving van het kwaliteitsbeleid. Een beschrijving van de organisatiestructuur, inclusief een organogram. Een beschrijving van alle relevante procedures voor de processen en wat daarbij de taak is van iedere functionaris. Een beschrijving van de werkinstructies. De formulieren.

Eisen kwaliteitshandboek Het moet gemakkelijk voorhanden zijn. Het moet gebruiksvriendelijk zijn. Het moet voortdurend up-to-date worden gehouden. Het moet voor buitenstaanders overzichtelijk zijn.

7.5 Betekenis van flowcharts Een flowchart of stroomdiagram is een hupmiddel om de werkstromen van bepaalde processen visueel weer te geven. De flowchart toont de juiste volgorde van een aantal activiteiten in een proces en brengt complexe processen in kaart.

De gebruikte symbolen