De fundamenten van groepsgedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Psychologie en energiebesparing
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Inleiding tot management en organisaties
Basisbegrippen van motivatie
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII
Basisbegrippen van motivatie
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Competentieontwikkeling voor OR-leden
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Groepsdynamica.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
HOOFDSTUK VII GROEPSPROCESSEN IN ORGANISATIES
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Transcript van de presentatie:

De fundamenten van groepsgedrag Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 8 De fundamenten van groepsgedrag

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Onderscheid te maken tussen formele en informele groepen. Te beschrijven hoe rollen wisselen afhankelijk van de situatie. Te beschrijven hoe normen invloed uitoefenen op het gedrag van een individu. Uit te leggen wat bepalend is voor status.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 5. Social loafing en de effecten ervan op prestaties van groepen te beschrijven. De voor- en nadelen van hechte groepen te beschrijven. De sterke en zwakke kanten van besluitvorming in groepen op te sommen. 8. De effectiviteit van traditioneel overleg in groepen versus brainstormen, nominale groepstechniek en elektronisch vergaderen tegen elkaar af te zetten.

Groepen Twee of meer individuen die met elkaar in contact staan en wederzijds afhankelijk zijn, die samenkomen om bepaalde doelstellingen te verwezenlijken Formeel of informeel

Vier typen groepen Bevel Taak Belang Vriendschap

Waarom sluiten mensen zich bij groepen aan?

Basisbegrippen voor groepen Rollen Normen Status Omvang Groepscohesie

Rollen Rolidentiteit: samenhangende gedragingen Rolperceptie: gedrag dat we denken te moeten vertonen is een perceptie Rolverwachtingen: verwachtingen over je gedrag door anderen Rolconflict: de eisen van een rol conflicteren met die van een andere rol

Rollen Psychologisch contract Er bestaat tussen werknemers en werkgever een ongeschreven overeenstemming Legt wederzijdse verwachtingen vast

Normen Normen vertellen groepsleden wat ze wel en niet moeten doen in specifieke omstandigheden.

De Hawthorne-onderzoeken De conclusies van deze onderzoeken in de periode 1924-1932: Gedrag en gevoelens van werknemers houden nauw verband Groepen hebben grote invloed op individueel gedrag Groepsnormen zijn bepalend voor output individuele werknemers Geld heeft minder invloed op output dan groepsnormen, gevoelens en zekerheid.

Conformisme en de Asch-onderzoeken Toonde aan dat proefpersonen zich in ongeveer 35% van de tests conformeerden aan de groep Groepsleden willen bij de groep horen en niet opvallend ‘anders’ zijn Groepsleden ervaren grote druk om hun mening aan te passen aan die van de groep

Ongewenst gedrag Ongewenst gedrag is groter onder leden in een groep.

Status: een sociaal bepaalde positie of rang die anderen toekennen aan groepen of groepsleden

Wat bepaalt status? Macht over anderen Het vermogen een bijdrage te leveren aan de groepsdoelen Persoonlijkheidskenmerken

Status Groepsleden met een hoge status mogen meer van de normen afwijken. Omgang wordt bepaald door status. Statusverschillen belemmeren creativiteit. Statushiёrarchie moet als billijk worden beschouwd. Culturele verschillen spelen een grote rol.

Hoe de omvang effect kan hebben op de groep Kleinere groepen voltooien taken sneller dan grote groepen Grote groepen zijn consequent beter in problemen oplossen Hoe groter de groep, hoe geringer de individuele inspanning, en vice versa

Social loafing (lijntrekken) De neiging van mensen om zich minder in te spannen bij collectieve inspanningen dan wanneer ze alleen werken.

Groepscohesie De mate waarin de leden zich tot elkaar aangetrokken voelen en gemotiveerd zijn om in de groep te blijven.

Verband groepscohesie-productiviteit Hoog Laag Hoge productiviteit Matige productiviteit Hoog Prestatienormen Laag Lage productiviteit Matige tot lage productiviteit

Hoe kunnen managers groepscohesie stimuleren? Maak de groep kleiner. Zorg dat iedereen instemt met de groepsdoelen. Laat de leden meer tijd samen doorbrengen. Verhoog de status van de groep en maak het lidmaatschap moeilijker bereikbaar. Stimuleer competitie met andere groepen. Beloon de groep, niet de individuele leden. Zet de groep fysiek apart van de rest.

Individuele versus groepsbesluitvorming Effectiever Betere informatie en meer kennis Verschillende invalshoeken Besluiten van hogere kwaliteit Bredere acceptatie Individueel Efficiënter Snel Geen vergaderingen Geen discussies Duidelijke verantwoordelijkheid Consistente waarden

Symptomen van groupthink Groepsleden rationaliseren elke weerstand tegen hun aannames. Leden zetten twijfelaars onder druk om het meerderheidsstandpunt hun steun te geven. Twijfelaars uiten hun bedenkingen niet en bagatelliseren ook voor zichzelf het belang van hun twijfels. De groep interpreteert het zwijgen van leden als een stem voor het meerderheidsstandpunt.

Groupshift De beslissing van de groep weerspiegelt de dominante norm die tijdens de discussie komt bovendrijven.

De beste techniek voor groepsbesluitvorming selecteren Brainstormen Nominale groepstechniek Elektronisch vergaderen