Gedrag in organisaties, 9e editie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Advertisements

Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatie Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 9.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Workshop contentstrategie
Communicatieproces .
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Communicatie- en informatietechnologie
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
De eerste presentatie voor Nederlands
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
1. Levensbeschouwing en communicatie
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatie in organisaties
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De VOA en schuldhulpverlening
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Effectief communiceren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van groepsgedrag
Perceptie en individuele besluitvorming
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Basics over communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Op het werk, in de klas en prive.
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 10 Communicatie

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: Het communicatieproces te beschrijven. De voor- en nadelen van mondelinge en schriftelijke communicatie met elkaar te vergelijken. 3. De effectiviteit van het keten-, wiel- en compleet netwerk met elkaar te vergelijken. 4. De factoren te benoemen die het gebruik van de geruchtenmachine beïnvloeden.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: Te bespreken hoe ICT de interne communicatie verandert. Vast te stellen welke barrières de communicatie gewoonlijk in de weg staan. 7. De potentiële problemen van multiculturele communicatie te beschrijven.

Functies van communicatie Controle Motivatie Uiting van emoties Informatie

Het communicatieproces

Communicatiekanalen Formele kanalen zijn ingesteld door de organisatie en versturen boodschappen die verband houden met de beroeps-activiteiten van de leden Informele kanalen zijn spontaan en ontstaan als een antwoord op individuele keuzes Persoonlijke of sociale boodschappen

Richting van communicatie Naar beneden Naar boven Lateraal

Interpersoonlijke communicatie Mondelinge Schriftelijke Non-verbale

Mondelinge communicatie Voordelen snelheid feedback Nadelen Mogelijke vertekening van de boodschap Inhoud is op eindbestemming vaak anders dan de zender oorspronkelijk bedoelde

Schriftelijke communicatie Voordelen Nadelen Tijdrovend Geen feedback Geen garantie hoe de lezer het zal interpreteren Voorziet in een tastbaar en verifieerbaar document Kan voor onbeperkte tijd bewaard blijven Blijft fysiek beschikbaar als referentie op termijn Doordacht, logisch en duidelijk

Non-verbale communicatie De twee belangrijkste boodschappen die lichaamstaal overbrengt zijn: (1) de mate waarin iemand een ander aardig vindt en geïnteresseerd is in zijn of haar mening (2) de relatieve status van zender en ontvanger onderling

Non-verbale communicatie Intonatie Gezichtsuitdrukking Fysieke afstand

Formele netwerken voor kleine groepen Keten Wiel Compleet netwerk

Netwerken voor kleine groepen en effectiviteitscriteria

Het geruchtencircuit Buiten het management om Wordt gezien als geloofwaardiger en betrouwbaarder Dient vooral het eigenbelang

Communicatie via de computer E-mail Instant Messaging (IM) Intranet en extranet Elektronisch vergaderen

Instant Messaging Managers kunnen snel en goedkoop contact onderhouden met werknemers Geen vertraging, geen in-box met veel berichten, geen onzekerheid of het bericht wel ontvangen is

Kennismanagement Het proces van de collectieve wijsheid binnen een organisatie ordenen en verspreiden, zodat de juiste informatie de juiste mensen op het juiste moment bereikt. Geeft de organisatie een voorsprong op de concurrentie en verbetert de prestaties omdat de kennis van werknemers groter is.

Het belang van kennismanagement: Intellectuele bedrijfsmiddelen zijn nu even belangrijk als fysieke of financiële. De uittocht van babyboomers maakt dat er een schat aan ervaring en kennis verloren raakt. Een goed opgezet KM-systeem komt de efficiëntie van de organisatie ten goede omdat duplicatie vermeden wordt.

Factoren die effectieve communicatie belemmeren Filters Selectieve waarneming Informatie overload Emoties Taal Communicatieangst

Huidige communicatie-issues Waarom hebben mannen en vrouwen moeite met elkaar te communiceren? Wat zijn implicaties van politiek correcte beweging in organisaties? Hoe kunnen individuen multiculturele communicatie verbeteren?

Culturele barrières Misverstanden door semantiek (woordbetekenis) Woordconnotaties Toonhoogteverschillen Verschillen in perceptie

Culturele context Cultuur met hoge context: let scherp op non-verbale signalen en subtiele situationele signalen tijdens de communicatie met anderen Cultuur met lage context: gaat vooral af op gesproken of geschreven taal om de betekenis te interpreteren

Richtlijnen voor de omgang met andere culturen Ga uit van verschillen zolang overeenkomsten niet bewezen zijn Benadruk beschrijvingen in plaats van interpretaties of evaluaties Leef je in de ander in Beschouw je interpretatie als een werkhypothese

Gevolgen voor managers Meerdere kanalen gebruiken Maak gebruik van feedback Gebruik eenvoudige bewoordingen Luister actief Houd emoties in bedwang Schenk aandacht aan je non-verbale signalen Benut het geruchtencircuit