Hoofdstuk 8 Six Sigma. 8.2 Ontwikkeling van Six Sigma Six Sigma is in 1985 ontwikkeld bij Motorola. Het in kaart brengen van processen en de mate van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
LEAN Management in Parker
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Een continue verbeterende dienstverlening
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
De Monsanto logistieke ketting en de synergie met PLDA Antwerpen
Logistiek management: begrippen en principes
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Informatisering en automatisering
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 2.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
5S in Velsen.
5S in Velsen.
Onthaal en service.
Inhoud college Just In Time Pull Production.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 5 Processen verbeteren
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
6 stappen in Risico management
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Verpleegkundig redeneren
Processen.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Symbol BV World Class Performance Symbol is gespecialiseerd in ‘Process Improvement’ en geeft trainingen, waaronder Lean Six Sigma Green Belt en Black.
Business Process Management
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
Methoden om te werken aan continue verbetering
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Inspelen op innovaties
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8 Six Sigma

8.2 Ontwikkeling van Six Sigma Six Sigma is in 1985 ontwikkeld bij Motorola. Het in kaart brengen van processen en de mate van variatie in deze processen te meten. De president-directeur van Motorola Bob Galvin deelde de kennis van de Six Sigma filosofie met bedrijven als het General Electric (GE).

8.3 Wat is Six Sigma? Sigma is een statistische maat voor de variatie of spreiding in de kwaliteit van een proces. Het geeft aan in welke mate producten of diensten voldoen aan de gegeven specificaties of verwachtingen. Met de Griekse letter σ (ofwel Sigma) wordt in de statistiek de standaardafwijking aangegeven. Sigma is een maat voor spreiding voor waargenomen verschijnselen.

Wat is Six Sigma? Er wordt uitgegaan van zes verschillende niveaus; 6 Sigma (6 σ ofwel Six Sigma) is het hoogste bereikbare niveau is. Bij 6 sigma is het aantal fouten of defecten niet meer dan 3,4 per miljoen mogelijkheden. Bij 3 sigma is dat fouten per miljoen mogelijkheden.

The six levels of Six SIgma

The six levels of Six Sigma 6 3,499,9997% ,997% ,379% ,32% ,1% ,9

De drie voornaamste doelen van Six Sigma zijn Het terugbrengen van fouten en verspillingen in een onderneming. De verhoging van de klantentevredenheid. Het verbeteren van het bedrijfsresultaat.

Spreiding 1.Bij kwaliteitsproblemen is vaak sprake van spreiding ten opzichte van een bepaalde streefwaarde of ideale waarde. 2.Tijdens controles in het productieproces moeten producten voldoen aan de vastgestelde specificaties zoals een bepaalde lengte, kleur, smaak, samenstelling, etc. 3.Indien de uitkomsten van de controle buiten de tolerantiegrenzen vallen is er sprake van afgekeurd eindproduct. 4.Afhankelijk van de mate waarin het proces kan worden beïnvloed zullen percentages van toegestane variaties worden vastgesteld. De uitkomsten van het productieproces moeten dan binnen deze tolerantiegrenzen vallen. 5.Als het niveau van nauwkeurigheid wordt verhoogd, leidt dit tot minder uitval.

Een voorbeeld Na de eerste fase Na de tweede productiefase Na de derde productiefase Na de vierde productiefase Na de vijfde productiefase Na de zesde productiefase Na de zevende productiefase Na de achtste productiefase Na de negende productiefase Na de tiende productiefase

8.4 Principes van Six Sigma 1.Klantgerichtheid als belangrijkste doelstelling 2.Uitgaan van gegevens en informatie 3.Uitgaan van bedrijfsprocessen 4.Pro-actief en betrokken management 5.Het streven naar perfectie 6.Het bereiken van synergie-effecten

8.5 Opleiden van medewerkers tot B elts Yellow Belts Green Belts Black Belts Master Black Belts Champions Sponsors

Yellow Belts Dit zijn medewerkers die alleen een tweedaagse Computer Based Training doen (CBT) in Six Sigma. Het ondersteunen van Black Belts op de werkvloer in de verbeterprojecten te ondersteunen.

Green Belts Medewerker op middel management niveau of specialisten; De training betreft 50 uur aan zelfstudie en één week training in toepassingen van de Six Sigma-instrumenten.

Black Belts Een opleiding bestaat uit vijf bijeenkomsten van één week over de theorie van in Six Sigma; Na iedere week volgt een periode van drie à vier weken waarin de theorie in de praktijk wordt gepast.

Black Belts Casuïstiek en een competitie-element; De prestatie-indicatoren:  het foutloos werken  de snelheid in het creëren van oplossingen  de efficiency van de oplossing De principes van projectmanagement; Certificering volgt nadat twee praktijkprojecten zijn opgelost.

Master Black Belt Academisch geschoold of een wetenschappelijke achtergrond; Gespecialiseerd in de problematiek van Six Sigma; Het coachen en certificeren van Black Belts; Het goedkeuren van de verschillende Six Sigmaprojecten; Er op toe zien dat de juiste analyse-instrumenten worden toegepast.

Sponsor Een directielid die het project ondersteunt (sponsort) en verantwoordelijk is voor zaken zoals het budget, het toekennen van middelen en extra medewerkers; Het tonen van de nodige betrokkenheid ten aanzien van de projecten en van de medewerkers; Zorgen dat de adviezen en aanbevelingen worden geaccepteerd en dat deze worden geïmplementeerd.

Champion Een centrale figuur in de organisatie; Bewaken van de voortgang van projecten; Is er verantwoordelijk voor die projecten.

Implementation leader en Deployment Manager Het invoeren van het Six Sigmaconcept in de organisatie.

8.6 De rol van Lean Manufacturing De volgende vijf sleutelprincipes: 1.Specificeer de waarde voor elk product; 2.Identificeer de waardestroom voor elk product; 3.Zorg dat de waarde stroom van producten niet wordt onderbroken; 4.Laat de klant de waarde uit de producent trekken; 5.Ga bij de productie uit van perfectie.

Zeven soorten verspillingen 1.Defecten in producten. 2.Overproductie. 3.Verlies door transporttijden en (te) veel transportkosten. 4.Wachttijden tijdens de productie. 5.Verlies door opslag van grondstoffen, materialen en producten. 6.Verlies door onnodige bewegingen en verplaatsingen op de werkvloer en in de magazijnen. 7.Verliezen in de productiemethoden door onnodige productiestappen en het vermijden van afval en uitval.

Enkele instrumenten Process mapping 5S methode Standaardisatie Procesflow-diagram

Enkele instrumenten Poka-Yoka. Poka-Yoke is een methode om een productieproces zodanig te vormen dat het bijna onmogelijk wordt om fouten te maken. Kanban (just in time) Kanban betekent in de Japanse taal het woord ‘kaart’. Het is een logistieke methode om voorraden te beheersen en ze zo klein mogelijk te houden. Single-Minute Exchange of Dies (SMED). SMED is een aanpak die helpt de kwaliteitsverliezen en een vermindering van productietijd ten gevolge van omstellen van machines.

Hoe is het Leanhuis opgebouwd?

Voordelen van Lean Six Sigma Vlakke organisatie. Meer verantwoordelijkheid op de werkvloer. Elimineren van mogelijke verliezen. Verbetering van de communicatie binnen de onderneming met klanten en met leveranciers. Concentratie op de kernactiviteiten ofwel de core business. Klantvriendelijk. Grotere betrokkenheid bij het verbeteren van de kwaliteit en daarmee ook tot een minder weerstand bij medewerkers. Een cultuuromslag.

8.7 Six Sigma in de praktijk Het stappenplan van Six Sigma DMAIC Define Measure Analyze Improve Control

Surveys ofwel enquêtes Probleemeigenaren ofwel het zogenaamde ‘Ownership’. Wat is Out of Scope in dit project? de “Voice of the Customer”.