29-7-2014Vandenbussche Jürgen1 Opleiding lasser-monteerder BuSO St. Idesbald De Zilten 52 8800 Roeselare.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Aanvang eerste leerjaar
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
Eindwerk zesde jaar.
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
bij juf Ineke en juf Caroline
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Vijf-gelijke-dagen model
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Kurzweil in de praktijk
Een nieuw rapport ….
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Een afgesloten fase… in Brieks leven ?. I.Geboorte.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
Samen grenzen verleggen voor elk talent
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Studietaak De studietaak staat centraal
Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Cijfers lezen en kritisch interpreteren
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Al doende leren training docenten
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Online seminar Take it easy
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Welkom in de Bouwafdeling.. Werken met projecten.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Gepersonaliseerd leren
Informatieavond Groep Het Baken
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderkring groep
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
I LONA D UIVENVOORDE. 1. I NTERPERSOONLIJK COMPETENT Kindvriendelijk. Luisterend oor. Vertrouwen bij leerlingen. Laat niet over me heen lopen. Bewaak.
competentieontwikkeling
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Omgaan met verschillen
Hoe volgen wij onze kinderen?
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Vandenbussche Jürgen1 Opleiding lasser-monteerder BuSO St. Idesbald De Zilten Roeselare

Vandenbussche Jürgen 2 1.Modulaire structuur

Vandenbussche Jürgen 3 2.Enkele cijfers 4 leerkrachten BGV 33 leerlingen Opleidingsfase: 2 de jaar :6 lln type 3 4 lln type 1 3 de jaar :6 lln type 3 8 lln type 1 Kwalificatiefase: 4 de jaar :4 lln type 3 5 de jaar :3 lln type 3 2 lln type 1

Vandenbussche Jürgen 4 57 % van de leerlingen behoren tot de groep type 3 Wat betekent dit voor : Het beleid: - draagkracht binnen een werkplaats bewaken - op tijd anticiperen - leerkracht laten ventileren - durven luisteren De leerkracht: - adequaat kunnen reageren - fysiek en mentaal sterk zijn - structuur bieden - georganiseerd zijn De leerling: - moet kunnen functioneren in een gestructureerde setting - moet de gevolgen kennen van zijn grensoverschrijdend gedrag De ouders: - ze moeten open staan voor onze manier van werken

Vandenbussche Jürgen 5 3. Aanbod + organisatie Tijdens de opleidingsfase worden er 4 basismodules aangeboden -basis metaal -basis elektriciteit -basis installaties -basis lassen De duur van een module is een vooropgestelde termijn maar kan variëren in functie van de vorderingen van de leerling. Het pakket met oefeningen is zo opgebouwd dat zowel de sterke als de zwakkere leerlingen alle competenties kunnen verwerven. De minimale basiscompetenties zitten verwerkt in alle oefeningen maar de moeilijkheidsgraad en het aantal oefeningen kan variëren in functie van de leerling.

Vandenbussche Jürgen 6 Sterker Zwakker

Vandenbussche Jürgen 7 4. Relatie basis compententies-oef

Vandenbussche Jürgen 8 5. Uitwerking oefeningen Probleem: - begrijpend lezen - diversiteit van leerlingen - relatief grote groepen

Vroeger: - tekening (tekening lezen) - tekst (begrijpend lezen) - mondelinge uitleg Vandenbussche Jürgen 9

vb Vandenbussche Jürgen 10

Nu: - tekening (tekening lezen) - mondelinge uitleg - visuele voorstelling deelhandelingen Vandenbussche Jürgen 11

Vandenbussche Jürgen 12 Vb.

6.Evalueren Tussentijdse evaluaties per oefening Bijsturen waar nodig. Eindevaluatie op het einde van de module Vandenbussche Jürgen 13