De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Presentatie 28 september 2006
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Opleidingsinfrastructuur
Samen innoveren: duurzaam samen
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
De kwaliteit van de opleidingsschool
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
EHvA model opleiden in de school
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Meer innovatieve professionals
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Kansen voor transformatie
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Opbouw van de enquête 1. Tevredenheid over bureau extern en het raadplegen van de website van bureau extern 2. De start van het werkplekleren op de school.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Begeleiding bij Werkplekleren
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
De rekenvaardige burger
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden Frank Stötelerlezing 14 oktober 2009 Pabo Arnhem Miranda Timmermans

Competenties “de geïntegreerde cognitieve en praktische (…) beroepsvaardigheden waarmee een bepaalde beroepsmatige doelstelling wordt gerealiseerd” In: Klarus, R., (1998). Competenties erkennen. Een studie naar modellen en procedures voor leerwegonafhankelijke beoordeling van beroepscompetenties. ’s-Hertogenbosch: CINOP (proefschrift).

Gouden Driehoek (1) student opleiden opleiding school

Gouden Driehoek (2) student opleiden opleiding school

De samenwerking student opleiden opleiding school

Modellen voor samenwerking Typering Omschrijving A Stageschoolmodel School als werkplek B Coördinatormodel School met een centrale begeleider C Partnerschoolmodel Opleider in de school als opleider van professionals D Netwerkmodel Opleidingsteam in de school/ scholen van opleiders in de school als opleider van professionals E Opleidingsschool Opleiden door de School

De inhoud student opleiden opleiding school

Literatuur Opleiden in de School 15/09/08 Literatuur Opleiden in de School Begeleiding en ondersteuning Transparante beoordeling Aanwezigheid van deskundige schoolopleiders Verankering van het vakinhoudelijke aanbod In: Kallenberg, A.J., & Rokebrand, F.C.M. (2006). Kwaliteitskenmerken van opleidingsscholen. Onderwijsraad (2005). Leraren opleiden in de school. Een advies. Den Haag, november 2005.

Literatuur Werkplekleren 15/09/08 Literatuur Werkplekleren Uitnodigend Aanbod: Aard en Inhoud van het werk, Sociale Omgeving, Beschikbare Informatie + Participeren aan dagelijkse werkzaamheden

Beelden uit de praktijk

student opleiden Leren op de werkplek opleiding school

Perspectieven op Werkplekleren Rationaliteit Beschrijving Betrokken situatie Leerdoel Voorbereiding Leren als voorbereiding op werk Onderwijs en training Kwalificatie Optimalisatie Leren tijdens werk Baan, functie, arbeidsorganisatie Productiviteit, kwaliteit Vitaliteit Leren voor innovatie Markt, (globale) economie Concurrentie Persoonlijk Leren voor het leven Individuen in gemeenschappen Persoonlijke ontwikkeling, sociale participatie

‘3-schillen’ model leren en opleiden van leraren in opleiding primaire proces professionaliseren van leraren leren en opleiden van leraren in opleiding

Omschrijving categorieën ‘3-schillen’ model Primaire Proces: Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het verzorgen van onderwijs aan leerlingen (primaire proces) en wat ingezet kan worden in het leren en opleiden van LIO als leerwerkarrangement. Professionaliseren van leraren: Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het op peil houden en verder ontwikkelen van de kwaliteit van haar zittend (reeds gekwalificeerd) personeel ten behoeve van het leerwerkarrangement van de LIO. Leren en opleiden van leraren in opleiding: Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het opleiden van leraren in opleiding, inclusief de samenwerking(safspraken) met externe (opleidings)instituten

Acht kwaliteitsgebieden 1. Positionering 2. Klimaat 3. Opleiden 4. Participatie 5. Aanbod 6. Onderzoek 7. Professionaliseren 8. Middelen

KOOS

Kwaliteiten in Beeld met KOOS 15/09/08 Kwaliteiten in Beeld met KOOS Eerste conclusies: Elke school eigen unieke scorepatroon Uitstekend Klimaat AANBOD laag ontwikkeld AANBOD voor de toekomst niet eerste prioriteit AANBOD lijkt te worden ingevuld vanuit de opleiding

Opleidingsschool “het partnerschap van één of meer opleidingen voor leraren primair respectievelijk voortgezet onderwijs met één of meer scholen voor primair respectievelijk voortgezet en/of beroepsonderwijs.” In: NVAO Nederlands Vlaamse accreditatie organisatie & Inspectie van het Onderwijs (2009). Toetsingskader opleidingsschool. 3 maart 2009

ECHT samen opleiden student opleiden opleiding school

Bedankt voor de aandacht! Miranda Timmermans Miranda.Timmermans@han.nl