Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Gesprekscyclus Quadraam
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Ontwerpprojecten Competenties
kerncompetenties Kerncompetenties =
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Begeleiden van het B-leerproces
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Prestaties beoordelen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Functieprofiel en beoordeling
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
GKC-project Ruggengraat
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Competentiegericht leren vmbo
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Management en leidinggeven
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Plateau Openbaar Onderwijs Assen
Loopbaanontwikkeling OOP
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Het coachende functioneringsgesprek
Functiewaarderen workshop OOP
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Participerend Leiderschap
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O Competentiemanagement CAH Ruimte voor de menselijke maat

Agenda Aeres in het kort Highlights van: I. Het resultaat; II. De aanpak en het proces; III. Het organisatiekundig perspectief; Tips

2000 studenten 20.000 cursisten/deelnemers 800 studenten 6000 leerlingen en studenten Veterinaire cursussen en opleidingen dierverzorging Bemiddelingsbureau voor hoger opgeleiden in de ‘agribusiness’ en bedrijfskunde, Food, Groene Ruimte en Milieu, Externe afdeling personeelszaken, verzorgt o.a. contractbeheer, salarisadministratie voor het MKB.

Projecten DHRM Competentiemanagement Management Development Opleidingsschool

CAH competentiemenukaart   functiegroepen CAH competenties Algemeen ondersteunde functies Schaal 2-5 Schaal 6-9 Onderwijsgevende functies Functie: Docent Schaal 10-11 Schaal 12-15 Leidinggevende/ Manager 1 Leidinggeven 2 Samenwerken 3 Presenteren 4 Onderzoeken 5 Innoveren 6 Organiseren 7 Zelfsturen* Inzichten delen 8 Ondernemen 9 Duurzaam en ethisch handelen* Verantwoordelijkheid nemen 10 Globalisering* Betekenis geven * dit zijn de CAH specifieke ID-competenties

Individueel competentieprofiel Type: Competentie: Taakstelling en reflectie op: CAH-Identiteit Zelfsturen, Duurzaam en ethisch handelen, Globaliseren Gedragindicatoren m.b.t. Identiteit Functie Samenwerken Presenteren Gedragsindicatoren m.b.t. Functie en taak Taak Organiseren Ontwikkeling Innoveren ontwikkeling

HR-gesprekkencyclus

HR-gesprekkencyclus Het Functiegesprek (1 maal per jaar in geboortemaand) Het Taakgesprek (tenminste 2 maal per jaar) Het Loopbaangesprek (op initiatief van de werknemer)

Kenmerken Functiegesprek Indeling van Functiegesprek: Stap 1. Resultaat Vaststelling van resultaatdoelstelling aankomend jaar   Reflectie en waardering van behaald resultaat afgelopen jaar (inclusief vaststelling van eventuele extra financiële beloning) Stap 2. Gedrag Vaststelling van gedragsdoelstellingen aankomend jaar Reflectie op getoond gedrag afgelopen jaar Stap 3. Ontwikkeling Vaststelling van ontwikkeldoelstellingen aankomend jaar Reflectie op uitgevoerde ontwikkeling afgelopen jaar

Het proces/de aanpak Kennis uit het competentiegerichte onderwijs benutten voor competentieontwikkeling van medewerkers; Samen met medewerkers ontwikkelen binnen kaders; Expert van kennis P&O-Externen op achtergrond Medewerkers ruimte bieden voor keuzes, die voor hen van belang zijn Een eenvoudig toe te passen concept Stap B volgt uit stap A, steeds feedback vragen en bijstellen, leren door experimenteren Van A naar Beter

Wat doet het met docenten? Nadenken over eigen taak en ontwikkeling, meer dan bij functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek Gebruik maken van 10 CAH competenties die studenten ook gebruiken Docenten leren dat beoordelen gebeurt op basis van de info die zij geven. Zo beoordelen we ook studenten Wat we vragen van onze studenten (portfolio/ bewijsstukken) moeten we ook van ons zelf vragen Het waarderingsoordeel van de leidinggevende is nu vooral gebaseerd op mijn bewijzen. Vroeger was het vooral gebaseerd op zijn indruk van mijn functioneren Met elkaar in gesprek gaan i.p.v. lijstjes afvinken

Tips?