Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Slik geen medicatiefouten
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Menno Karres Lead Auditor
De hoeden van Edward de Bono
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Verbinden risicobeheersing en incidentbestrijding
Gemeente Oud-Beijerland 8 oktober 2010 Peter Vermeulen
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Management & Organisatie
Maatschappelijk Aanbesteden
Oplossingsgericht coachen
ERRY STOOVÉ.
Taakinvulling door de rekenkamer
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Welkom op onze thema-avond
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
‘ Organisaties in zorg en welzijn zijn nog lang niet klaar ’ Klaas Kuilman 28 april 2006 Nijkerk.
Toon karakter. Leg verantwoording af!. Dick Costeris Ordina ITSM management consultant Ruim 23 jaar IT ervaring, waarvan 13 in het beheer werkveld. Passie:
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Producten & Werkprocessen
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Workshop ‘visieversneller’
Burgerinitiatieven.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Evenwicht in sturing.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het coachende functioneringsgesprek
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.

1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Gespecialiseerde sportondersteuning voor mensen met een beperking.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
SPREEKVAARDIGHEID V6.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Uitdagingen voor lokale overheden
Verantwoord vertrouwen
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
KBO en omgaan met privacy
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Wijkverpleging als scharnierpunt: perspectief van de gemeente
Transcript van de presentatie:

Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers

Voorbeelden WWB “Preventief organiseren” –Documentatie “rechten en plichten” –Snelbalies en mandaten –Normverstrekking –Administratieve voorintakes –Mutatieformulieren –Sanering uitvraag/bewijslast –Uitleg jaarthema en steekproeven achteraf –Voorinvulling en hergebruik –Omgekeerde intake

Voorbeelden WWB “Zoeklicht controles” –Bestandsuitwisselingen –ROF alleen bij sterk wisselende inkomsten –Verificatie tijdens doelmatigheidscontacten –Samenloopsignalen IB –Themaonderzoeken –“Klassieke” risicoprofielen “Toegespitste aanpak” –Indien nodig –Volledige verantwoording en bewijslast

Zonder slag of stoot? Risico’s en kansen Rechtmatigheid en doelmatigheid Weerstanden en ambitie Accountants en dienstverleners Loslaten en behouden Vertrouwen en wantrouwen

Stellingen Preventief organiseren werkt fraude in de hand. Zoeklichtcontroles zijn nooit sluitend. Iedere klant moet dezelfde controle ondergaan.

Oplossingen Klant centraal In beleid verankerd Denken in verantwoorde risico’s “Risicogestuurd” werken Controlluw waar mogelijk en controlsluw waar nodig Procesmatig begeleiden Lef tonen en tijd nemen

Risicosturing Wat is het? –Effect = Risico x Kans –Sturing op dienstverlening en kwaliteit –Kennis van bestand Wat beoogd het? –Optimale ALV burger en organisatie –Toepassing juiste controlescenario –Klantprofielen in beeld

Klantprofielen Enkel of meervoudig kenmerken Bedrijfsvoering Frauderisico’s Doelmatigheid dienstverlening Bijzondere kenmerken

Kritische factoren Thema’s en profielen vergen periodiek onderhoud Betrokkenheid medewerkers en management IC en accountant denken graag mee “Loslaten” kost tijd en aandacht Twee stappen vooruit en 1 terug Risico’s verantwoord nemen Vertrouwen houden

Conclusies ALV burgers is echt mogelijk Risico’s niet onverantwoord Kosten bedrijfsvoering lager Doelmatigheid dienstverlening beter maar ook –Met beleid –Met ervaringen –Met medewerkers –Met durf

Veiling Bewijsdocumentatie saneren. Iedereen gaat staan. Ben stelt bewijsdoc’s ter discussie met uitleg. Publiek kiest en gaat zitten of blijft staan. Zitten is saneren; staan is uitleggen aan de zaal. Ben bemoeit zich ermee en gaat vragen stellen. Als antwoord mogen mensen gaan zitten. Eindconclusie: bewijsdocument is veelal niet nodig –Onzin –Elders goed te verkrijgen –Risico nihil Of wel nodig maar beter risicogestuurd georganiseerd.