Regionale samenwerking in Groot-Amsterdam Dries Bartelink (dries.bartelink@dwi.amsterdam.nl) Gemeente Amsterdam, Dienst Werk en Inkomen
Agenda Wat is het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam? Over de oprichting van het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam Gezamenlijke marktbewerking Lessen en dilemma’s bij samenwerking
1. Wat is het Werkgeversservicepunt?
1. Wat is het Werkgeversservicepunt? Dienstverlening Breed aanbod aan werkzoekenden uit aanbod van samenwerkingspartners Ondersteuning van de kandidaat op de werkvloer (jobcoach) Informatie bij arbeidsmarktvragen en arbeidsjuridische vragen Informatie over recente ontwikkelingen in uw branche Informatie over subsidies en regelingen
1. Wat is het Werkgeversservicepunt? Waarom samenwerken? Werkgevers denken regionaal en willen één aanspreekpunt Samenwerkingspartners hebben vergelijkbare doelstellingen en willen daarom graag samenwerken Besparingen Grotere rol voor werkgevers bij teruglopende re-integratiebudgetten Groter bereik = meer kansen voor klanten Opdracht voor UWV en gemeenten in kader van Wet werken naar vermogen
2. Oprichting Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam Achteraf gezien is het zo gegaan Fase 0: Verschillende startposities Fase 1: Voorzichtig aftasten Fase 2: Bestuurlijke besluitvorming Fase 3: Van papier naar doen ________________________________________________________ Fase 4: Doorontwikkelen?
2. Oprichting Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam Veel succes! Eerst zien, dan geloven Stap-voor-stap In één keer klaar (Nog) geen samenwerking Samen kennis delen Samen projecten doen Amstelveen Aalsmeer Haarlemmermeer De Ronde Venen Uithoorn AM-Groep Landsmeer Samen één aanspreekpunt voor werkgevers Diemen Samen werven en plaatsen Amsterdam UWV Pantar Ouder-Amstel Fase 1: Voorzichtig aftasten (Q2 2011)
2. Oprichting Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam Fase 2: Bestuurlijke besluitvorming (Q3 2011)
Bestuurlijke opdracht Fase 3 (vanaf Q4 2011): Van papier naar doen ….. en dat gaat niet vanzelf Bestuurlijke opdracht Programmamanager
3. Gezamenlijke marktbewerking 1) Analyse arbeidsmarkt (vraag en aanbod) + 2) Praktijkervaringen accountmanagement (drie satellieten) 3) Keuze prioriteiten 4) Uitwerking van prioriteiten via projectleiders Proces is minstens zo belangrijk als de inhoud
3. Gezamenlijke marktbewerking Overkoepelende prioriteiten* Greenport Aalsmeer Hospitality (horeca, hotels, catering) Mainports (Schiphol, Westpoort) Transport en logistiek Zakelijke dienstverlening (schoonmaak, beveiliging, callcenters) Zorg Infrastructuur / Techniek * Nog vast te stellen Per prioriteit een stevige projectleider die in staat is om kansen te ontwikkelen
4. Lessen voor samenwerking Proces is belangrijker dan inhoud Faciliteer verschillende snelheden Houd rekening met verschillende uitgangsposities Zoek oplossingen via de inhoud Organiseer een motortje om het proces gaande te houden Laat bestuurlijk deadlines stellen Maak er een groeiproces van Investeer in persoonlijke contacten: overwin wantrouwen Redeneer vanuit de klant (wat willen werkgevers?) Doen werkt beter dan praten (over structuren)
4. Dilemma’s bij samenwerking Korte termijn voortgang versus lange termijn opbrengst Slagkracht versus draagvlak Grotere versus kleinere gemeenten Zelfstandigheid versus schaalvoordelen Investeren versus bezuinigen
Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam Informatie? Meer informatie? Neem contact op met: Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam Telefoon 0800 525 2525 E-mail info@wspgrootamsterdam.nl Website www.wspgrootamsterdam.nl Twitter @wspamsterdam Linkedin Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam