Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen
Leermiddelen: Digitaal - Open -... OUNL en Ruud de Moor Centrum Leermiddelenbeleid Leermiddeleneconomie Betaalde en gratis leermiddelen in het VO Open leermiddelen 7 mythes rond open leermiddelen
Open Universiteit Nederland 7 faculteiten met afstandsonderwijs –Onderwijs met ingebakken didactiek –Mediamix: schriftelijk, multimedia, gaming, Celstec: onderwijstechnologisch expertisecentrum –Internationaal hoog aangeschreven, veel EU-subsidie Innovatie van het onderwijs gericht op open (gratis bewerkbare) leermiddelen
Ruud de Moor Centrum Professionalisering van onderwijsgevenden –PO, VO,MBO en lerarenopleidingen Professionaliseren vanuit de (online) werkplek –Werkplekleren met juiste inzet ict –Geen initiële (leraren)opleiding, –Geen traditionele na- en bijscholing –leraar in het primaire proces professionaliseren Samen met scholen (co-creatie, vraagsturing) Evidence informed practice – onderzoek Alle producten gratis beschikbaar
Leermiddelenbeleid Taak van private sector of toch (deels) publiek? Gratis schoolboeken Integraal leermiddelenbeleid Rapport onderwijsraad: “Onderwijs en open leermiddelen” Plasterk: Wikiwijs
School bv leerlingen
Betaalde (digitale) leermiddelen Uitgevers –Complete methodes veelal in boekvorm –Digitale ‘uitstapjes’ op website uitgever Ontwikkelcentrum (groene sector) en anderen –Leermiddelen en uitlevering digitaal (+‘boekvorm’) –Snelle(re) actualisatie VO-raad: landelijke leermiddelendatabase –(abonnementenmodel: €20 per leerling) Samenwerkingsverbanden scholen: –DigilessenVO, OVC, OMO, …
“Gratis” (digitale) leermiddelen Kennisnet: Stimuleringsregeling Educatieve Contentketen, inventarisatie Digischool: Vakcommunities met leermiddelen database Individuele leraren cq scholen Senter Novem: Vooruit Ruud de Moor Centrum: Openmethodes
(Digitale) leermiddelen Beschikbaarheid leermiddelen is geen probleem Kwaliteit leermiddelen meestal ruim voldoende Probleem zit in het goed benutten van beschikbare leermiddelen
Open leermiddelen Open is meer dan gratis, geeft gebruiker 4 rechten –Reuse – hergebruik van het materiaal zoals het wordt aangeboden –Redistribute – delen van het materiaal met derden –Revise – aanpassen van het materiaal aan de lokale gebruikscontext –Remix – combineren van het materiaal met andere elementen Wel al beleid rond open access –rond open software (“Actieplan Nederland Open in Verbinding”), –(nog) niet rond open leermiddelen
Open leermiddelen (2) Drijfveren –Ideaal: resultaten van met publieke middelen gefinancierde activiteiten dienen ook publiekelijk toegankelijk te zijn –Kostenoverweging: gebruik maken van gratis middelen van ‘collective wisdom’ is altijd goedkoper dan zelf maken. –Groter aanbod – meer te kiezen –Actualiteit – lokaliseren: het is snel aan te passen, te bewerken naar schoolvisie en leerlingenkenmerken –Kwaliteitsverhoging docent: geef docent zijn vak terug, meer docenten dragen bij aan leermiddelen, moeten nadenken over locale toepassing, enz.
7-mythes rond open leermiddelen 1.Gratis leermiddelen zijn inferieur 2.Oude leermiddelen zijn inferieur 3.Gratis is gratis 4.Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen 5.Docenten krijgen weer een taak erbij. 6.Open leermiddelen lokt ongewenst free riders gedrag uit 7.Schoolboeken zullen op den duur verdwijnen
Bedankt voor uw aandacht Jos Kusters Hans Hensen Darco Jansen Ruud de Moor Centrum portal.rdmc.ou.nl