Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Bedrijfspresentatie Promavise
Wat is interactieve marketing?
Kamer van Koophandel Haaglanden
Marketingmix & Concept
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Business Marketing Sabine Vermuyten
Inleiding in de Marketing
Logical Framework Approach
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Maak het verschil met hulp van de diseasedriehoek 5 oktober 2010, Beleidsavond Verpleeghuizen, Zwolle Rudi Steenbruggen Isala Klinieken, RVE-voorzitter.
Beleidsvoering naar groei
Marketing vandaag en morgen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.
Fase 1 Ken de (detail)handel
International Business Adviser
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Detailhandelsmarketing
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren? Missie, visie, strategie Abell van je organisatie/historie? Welk (marketing)concept wordt toegepast? Doelen, omzet, winst Concurrenten Soorten plannen? Hoe komen ze tot stand? Rol/positie van marketing/verkoop?

1. Wat is Marketing Groepeeropdracht. Wat zijn de specifieke, uiterlijke, kenmerken en vooral verschillen tussen onderstaande groepen van bedrijven/producten? 1. Dirk vd Broek, Aldi, Tele2 2. Wehkamp, BOL.nl, Amazon.com 3. Achmea, Heineken, Unilever 4. Madonna, Ronald Giphart, Rolling Stones 5. Jaguar, Lexus, Rolex, Nike 6. Je kapper

Definitie Marketing = Op de markt afgestemde ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere activiteiten om planmatig transacties te bevorderen, een reputatie te creëren en duurzame relaties met klanten op te bouwen, waarbij alle partijen hun doelstellingen verwezenlijken.

Marketing Mix, de 4 P’s (Kotler) Product Prijs Plaats (distributie) Promotie (communicatie, verkoop, acties) en soms 5 of 6 P’s Personeel/People Personalisatie/relatie (diensten) Planet (maatschappelijke marketing) Presentatie (detailhandel) Lees het interview met Kotler: klik hier

Business is based on mutual profit en de 3 R’s (van Storm) Ruil Reputatie Relatie Met name voor dienstenmarketing van belang Ruil speelt in op: behoeften (needs): aangeboren, instinct wensen (wants): cultureel/aangeleerd Business is based on mutual profit

Plaatsbepaling Algemene economie Bedrijfseconomie Commerciële economie = marketing

Niveaus van marketing: Macromarketing (land) Mesomarketing (bedrijfstak) Micromarketing (bedrijf)

Historische ontwikkelingen (1) van Verkopersmarkt (schaarste, sellersmarkt) naar Kopersmarkt (overvloed, buyersmarkt)

Historische ontwikkelingen (2) van massa, bulkstrategie naar maatwerk

Historische ontwikkelingen (3) van productieconcept (zo goedkoop mogelijk maken) naar productconcept (elk goed product/kwaliteit verkoopt zichzelf) verkoopconcept, concurrentie analyse (als ik maar genoeg push verkoopt het wel, agressief) marktconcept, marktonderzoek (uitgaan van behoeften klant/markt) tot uiteindelijk maatschappelijk/societal-marketingconcept (welzijn, integraal kringloop denken, ecologisch, milieu, maatschappelijk verantwoord)

Tevreden klanten leidt tot trouwe klanten, herhalingsaankopen positieve klanten, mond-op-mond reclame

Geïntegreerde marketing filosofie klant/markt doordrenkt alle handelen versus hiërarchie, ivoren toren, hokjesgeest, productoriëntatie, aanbod georienteerd, push

Toepassingen van marketing Consumentenmarketing, B-to-C, (o.a. FMCG) B-to-B, industriële marketing. Doelgroepen: Industriële markt (nodig voor productie) Institutionele markt (grootverbruik door bedrijven en instellingen van niet-duurzame consumptiegoederen, met name t.b.v. kantines), grote analogie met industriële marketing Overheidsmarkt Intermediaire markt (wederverkopers) Multi-level marketing (netwerkmarketing) Detaillisten marketing (dealer marketing, of trade marketing: van met name fabrikanten gericht op de detailhandelsbedrijven) Detailhandelsmarketing, retailmarketing: van detailhandel gericht op consumenten Dienstenmarketing Internationale marketing Directmarketing, directwriters, telemarketing, Database marketing Demarketing (afbouwen) Interne marketing Non-profit marketing