PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Advertisements

Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Methoden van Onderzoek
Gepersonaliseerd leren
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Strijd tegen de zonde?.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Workshop evalueren Dcp
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Bijeenkomst September 2015
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden Dr. Charlotte van Hooijdonk

context Cursus: Taal, Media en Communicatie Jaar: Eerste jaar Opleidingen: Major Taal & Communicatie Duur: 8 weken incl. tentamenweek Groepsgrootte: ± 100 studenten Toetsvorm: meerkeuze tentamen Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Context Kennismaking met de volgende onderwerpen: relatie tussen taal, media en techniek, taalvariatie in media, mediatisering van communicatie, genres en media, retoriek in media, verhalen vertellen in media, multimodaliteit van media Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Context Leerdoelen van de cursus De student heeft een overzicht van een aantal centrale thema's van de opleiding De student heeft inzicht in communicatie met (nieuwe) media als discursieve praktijk De student heeft inzicht over de invloed van nieuwe media op communicatie en informatie De student doet kennis op in colleges en uit leerboeken/artikelen De student is enthousiast over het vakgebied Taal & Communicatie Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Werkwijze & Werkvormen Twee hoorcolleges van twee uur per week college 1: toelichting van de leerstof college 2: verwerking van de leerstof Werkvormen vragen twitteren maken van meerkeuzevragen stemmen tijdens college maken van een wekelijkse groepsopdracht Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Vragen maken & beantwoorden Tijdens eerste bijeenkomst instructie geven over PeerWise en maken van meerkeuzevragen Iedere week maakt iedere student twee meerkeuzevragen over de leerstof in PeerWise Incentive: 50% van de ‘goede’ vragen komt in het tentamen Student-assistent maakt export van vragen en selecteert ‘goede’ en ‘minder goede’ vragen Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Vragen maken & beantwoorden Tijdens 2e bijeenkomst aandacht voor de ‘minder goede’ vragen Tijdens 2e bijeenkomst beantwoorden van de ‘goede’ meerkeuzevragen met stemsysteem Iedere week in PeerWise feedback op 20 random gekozen vragen Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Instructie over meerkeuzevragen Aansluiting bij de stof Moet dit echt geweten worden? Gaat de vraag over een belangrijk onderdeel van de stof? [zo ja: oké] Duidelijkheid van de formulering  Zijn ontkenningen als ‘niet’, ‘geen’ e.d. onderstreept? [zo ja: oké] Kwaliteit van de vraag Bevat de vraag geen woorden als 'altijd', 'soms', 'geen', 'nooit', 'zeker'? [indien wel: verbeteren] Kwaliteit van de alternatieven  Lijken de alternatieven niet te veel op elkaar en vertonen ze geen overlappingen? [indien wel: verbeteren] Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Voorbeelden Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs

Conclusie In combinatie met stemmen werkt PeerWise goed Interactie tussen docent en studenten en tussen studenten onderling over de leerstof Docent heeft inzicht in de mate van beheersing van de leerstof Aandachtspunten Feedback geven op de gemaakte vragen In eerste instantie maken studenten alleen vragen, naarmate tentamen ‘dichterbij komt’ beantwoorden en beoordelen ze vragen in PeerWise Studiedag ICT in het humaniora-onderwijs